Ga naar inhoud

tabellen uitlijnen


Aanbevolen berichten

lo mensen, ik heb en tabelletju maar die wil ik helemaal in de hoek van mn pagina zonder wit ruimte welke tag moet ik dan in mn tabel gooien? bedank alvast ik zie het zo snel niet op www.handleidinghtml.nl of hoe moet ik dat in mn css file zetten http://www.handleidinghtml.nl/css/inhoud-css.html k heb t toch gevond :lol:
Link naar reactie
[quote:d58173d4c6="wally"]in de bodytag: LEFTMARGIN=0 dus:[code:1:d58173d4c6]<body LEFTMARGIN=0 bgcolor=#F0F0F0>[/code:1:d58173d4c6]om een voorbeeld te nemen.. maar je kunt over met layers gaan beginnen maar dat is een hoofdstuk appart..[/quote:d58173d4c6] sla hoofdstuk is open :D ik ben wel geintresseerd in hoe layers werken.
Link naar reactie
[quote:fcd7a77614="wally"]in de bodytag: LEFTMARGIN=0 dus:[code:1:fcd7a77614]<body LEFTMARGIN=0 bgcolor=#F0F0F0>[/code:1:fcd7a77614]om een voorbeeld te nemen.. maar je kunt over met layers gaan beginnen maar dat is een hoofdstuk appart..[/quote:fcd7a77614]Je bedoelt zeker CSS. Maarja, als je leftmargin gebruikt, in hoofdletters schrijft en geen quotes gebruikt is er nog veel te leren.. Ik ga je niet vertellen hoe 'layers' in elkaar zitten. Ik zal je wel een verhaaltje vertellen over CSS, en wat dat nou met die 'layers' te maken hebt. CSS is bedacht door een groepje mensen ([url=http://w3.org]w3group[/url]) die maar één doel heeft: een html document opmaken. Jaaa, denk je, we hebben toch <FONT> tags en tabellen enzo? Tja, wat als je zo'n html document in iets anders wilt zien dan een visuele browser? HTML is bedoelt om gewicht aan een platte tekst te geven, zodat je wist wat voor stuk tekst nou wat moet voorstellen (paragrave, quote, code, titel, etc). Dus zou je html document door alle soorten programma's moeten kunnen lezen, maar sommige kennen <td> of <font> tags niet. Denk maar eens aan screenreaders voor slechtzienden, of een hele simpele tekstbrowser voor in kleine apparaten die klein zein omdat er gewoon geen plek is, enzovoorts. Wat je met CSS doet, is eigenlijk de presentatie scheiden (dat plaatje moet daar, die tekst is rood en een groen-gele achtergrond) van de content (paragrafen, links, etc). Hierdoor kan elk programma gewoon het basisdocument binnenhalen, en dan laten zien hoe het programma dat zelf wil. Handig voor bijv. PDA's, die maar een heel klein schermpje hebben en een site van 1000px breed niet op past. Het leuke van CSS is ook dat je voor verschillende media kan 'designen'. Een layout voor de print (stomme menu hoeft er echt niet op, en een zwarte achtergrond worden mensen niet blij van), kleine beeldschermen, screanreaders en nog een hoop andere media. Hoe werkt CSS eigenlijk? Elke tag in je html (<p>, <h1> <code>, <object> etc) wordt gezien als een element. Dit element kan je op 3 manieren positioneren: 1) position: absolute; 2) position: relative; 3) position: static; /* standaard */ Static zorgt ervoor dat het element op dezelfde plek wordt neergezet als normaal. Met relative kan je hem verplaatsen in opzichte van de originele positie (static positie), en als laatste kan je met absolute het element uit de 'document flow' halen. Hierdoor 'zweeft' het element boven de andere elementen. Je moet wel een breedte,hoogte, hoeveel pixels van de linkerkant- en hoeveel pizels van de bovenkant het element moet zijn. Dit anders moet je browser gokken en das nooit mooi. 'Layers' is een benaming wat [url=http://www.macromedia.com/software/dreamweaver/]DreamWeaver[/url] geeft aan een element dat gepositioneerd is met position:absolute. Het is niet meer dan een marketingtruuk van MacroMedia, want het is gewoon een simpele functie van CSS. Wil je meer te weten komen over CSS, dan staat bij http://www.handleidinghtml.nl vast veel info over. Ikzelf heb geen specifieke tutorials of artikelen die je op weg kan helpen, maar in dit forum is dit onderwerp zo vaak aangesneden, er staan vast goede link overal verspreid.
Link naar reactie
ja, misschien was mijn reply niet zo nerd maar het werkt wel, alleen jammer genoeg voor de hele pagina en niet voor alleen 'die' tabel. Maar verder zag ik het probleem niet met leftmargin=0. Hij werkt zonders quote dus sowhat, en wtf maat het uit dat het geen hoofdletters waren ! OMG ! Wie kijkt daar nou na de bron van document. Hij doet het of hij doet het niet, sorry hoor maar als je dat doet dan heb je echt niets te doen en ben je echt hulploos... Maar verder met het script....
Link naar reactie
[quote:3e6bcb04b6="wally"]ja, misschien was mijn reply niet zo nerd maar het werkt wel, alleen jammer genoeg voor de hele pagina en niet voor alleen 'die' tabel. Maar verder zag ik het probleem niet met leftmargin=0. Hij werkt zonders quote dus sowhat, en wtf maat het uit dat het geen hoofdletters waren ! OMG ! Wie kijkt daar nou na de bron van document. Hij doet het of hij doet het niet, sorry hoor maar als je dat doet dan heb je echt niets te doen en ben je echt hulploos... Maar verder met het script....[/quote:3e6bcb04b6]Dus houden aan de voorgeschreven standaarden is nutteloos... (zucht) @[m]; mooi stukkie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...