Ga naar inhoud

CSS en opera


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb sinds kort mijn site tabelvrij gemaakt en vervangen door css. Het was een hele klus om met opera en explorer hetzelfde beeld te krijgen maar het is voor een groot deel gelukt. alleen bij een pagina niet. de bron code van de pagina is: [code:1:ca4a8cefa4] <div id=uitgaan> <span class=blok1> <span class=kop>De restaurants</span> <br><a href="http://www.hetwittehof.nl" target=new>Het Witte Hof</a> <br>Hoogstraat 152 <br>tel 0182-501361 <P>Het Wapen van Haastrecht <br>Grote Haven 26 <br>tel 0182-502842 <P>De Kleine Betuwe <br>Provincialeweg Oost 96 <br>tel 0182-501319 <p><a href="http://www.deijsselborgh.nl" target=new>De IJsselborgh</a> <br>Veerstraat 1 <br>tel 0182-502555 <p>Chinees De Pauw <br>Hoogstraat 112 <br>tel 0182-502825 </span> <span class=blok1> <span class=kop>De cafés</span> <br>Café de Pint <br>Hoogstraat 85 <br>tel 0182-503508 <p>Café de Keijser <br>Hoogstraat 100 <br>tel 0182-501789 <p><a href="http://www.bookings.nl/hotels/overdebrug" target=new>Hotel/Café over de Brug</a> <br>Veerlaan 1 <br>tel 0182-501210 <p>Café de Hoek <br>Hoogstraat 126 <br>tel 0182-502725 </span> <span class=blok1> <span class=kop>Overig</span> <br>Cafetaria Haastrecht <br>Hoogstraat 118 <br>tel 0182-501326 <p>Pizzeria & Grilroom Portofino <br>Hoogstraat 53 <br>tel 0182-509444 </span> </div> [/code:1:ca4a8cefa4] De verwijzingen naar de css zijn deze [code:1:ca4a8cefa4] #uitgaan{height: 100%; background: url(bg/uit.jpg);} .blok1{ vertical-align: top; font-family:verdana; font-size: 12px; width: 210px; border: 2px solid #ccc; padding: 5px; margin: 5px; background: #fff; text-align: left; } .kop {color: #ff0000; font-family:verdana; font-size: 12px} [/code:1:ca4a8cefa4] De link van de pagina is http://members.lycos.nl/bennygek/index.php?blz=uit.htm Als je deze vergelijkt in opera en in explorer zie je iets heel anders. het is de bedoeling dat het er in opera net zo uitziet als in explorer. De pagina wordt met een php script in een index.php geladen. hier zitten ook nog wat divjes in ik weet niet of dat invloed kan hebben anders kan ik die ook nog wel geven. maar denk dat het daar niet aan ligt want op dezelfde site bij agenda bijvoorbeeld komen de vakken wel naast elkaar te staan. Het vreemde is dat als ik een constructie toepas die hetzelfde is als bij cultuur doet hij ook vreemd. heb al van alles geprobeerd zouden jullie kunnen kijken waar dit aan ligt? bij voorbaat dank.
Link naar reactie
Exploder en Opera, Morzilla berekenen de div's op een andere manier. Exploder doet het fout. en je moet het eigelijk ook omdraaien. Elk html tag werkt met box elements. <table> <div> enz.. zijn dat allemaal Opera zegt. Van je linker kan van je tekst naar de rechter kant. Terwijl IE zegt van je linkerborder naar je rechte border. Dat verschilled soms in afmetingen. Je kan er niets aan veranderen. Alleen een andere broweser nemen. Zoals Opera of Morzilla
Link naar reactie
[quote:9ba7230d88] Opera zegt. Van je linker kan van je tekst naar de rechter kant. Terwijl IE zegt van je linkerborder naar je rechte border. Dat verschilled soms in afmetingen. Je kan er niets aan veranderen. Alleen een andere broweser nemen. Zoals Opera of Morzilla [/quote:9ba7230d88] maar als ik een browser zoals opera (die ik al af en toe gebruik) neem dan is mijn probleem nog niet verholpen want ie geeft de goede weergave. [quote:9ba7230d88] Exploder doet het fout. en je moet het eigelijk ook omdraaien. [/quote:9ba7230d88] dat explorer het eigenlijk fout doet heb ik al vaker gehoord ja. Wat bedoel je precies met en je moet het eigelijk ook omdraaien? [quote:9ba7230d88] Bij mij crashed Opera 7 op deze site. Met versie 6 gaat het goed en ziet het er net zo uit als met Firefox, niet goed dus. Er staat wel een gigantische berg javascript aan he begin van de pagina, hoort dat zo, moet dat niet in de head ? [/quote:9ba7230d88] Dat opera crashed had ik bij versie 7 ook alleen met 7.5 was dit verholpen. De javascript wordt er waarschijnlijk in gezet door de hosting van lycos voor de reclame.
Link naar reactie
[quote:e5e3de9649] Een site die ervoor zorgt dat een browser crasht, das niet goed. Doe er dus iets aan. Gebruik geen <span class="kop"> daar heb je de h1, h2, h3, etc voor [/quote:e5e3de9649] Dat crashen probeer ik juist op te lossen want volgens mij heeft dat probleem er mee te maken. Hij crashedte toen ik mn pagina van tables had verwijderd. En H1 etc gebruiken ga ik denk maar is proberen. is idd beter. [quote:e5e3de9649] Zorg er eerst voor dat je HTML foutloos is (o.a. <p> afsluiten). p.s. Opera 7.50 laat de pagina gewoon zien. [/quote:e5e3de9649] <p> kan ik afsluiten maar het is niet fout om het niet te doen Kijk maar op w3c: [url]http://www.w3.org/TR/html4/struct/text.html#edef-P[/url]. en dat hij in 7.5 niet crashed was ik ook achter zie vorige bericht. maar hij geeft het bij mij niet weer zoals ik het wil (net als in explorer)
Link naar reactie
Bij mijn crasht Opera inderdaad ook. Ik vermoedt dat dat komt omdat je het element <span> verkeerd gebruikt. Span een namelijk een inline element. Dat wil zeggen dat het gebruikt wordt om een letter, woord of regel van een opmaak te voorzien. Je mag er dus ook geen andere tags in nesten zoals jij doet. Jij gebruikt het dus als blockelement en dat mag niet. De Div-tag is een blokelement <span class=blok1> is fout. Dat zou moeten zijn <div class="blok1"> De waarde van classes hoort ook altijd tussen aanhalingstekens te staan. Omdat Opera heel nauwkeurig om gaat met de codeer regels van de W3C crasht ie omdat ie er geen worst van kan maken :D. Als ik jou was zou ik eerst eens een boek over xhtml doorkijken. xhtml en CSS zijn heel gevoelig voor codeerfouten. Het scheelt je echt zeeen van tijd als je weet hoe je code mag gebruiken in xhtml
Link naar reactie
Een boek lezen is idd leerzaam. maar niet erg veel tijd voor en soms vind ik proberen toch leerzamer en blijft het beter hangen. Maar ik had idd eerst ipv span div staan. maar geloof dat het ook niet is toegestaan div-jes te nesten. want als ik er div van maak wordt de weergave weer anders. de verschillende blokken komen dan ook onder elkaar te staan. Ik kan natuurlijk voor ieder apparte box de exacte positie opgeven. maar dan heb ik voor elke box weer andere waarden. en dan wordt mn css wel erg groot.
Link naar reactie
[quote:11b7541e07="mw22"][quote:11b7541e07="Johnny321"]Een site die ervoor zorgt dat een browser crasht, das niet goed. Doe er dus iets aan.[/quote:11b7541e07] Ehm, een browser die crasht op een site, dat is pas slecht.[/quote:11b7541e07]Opera is NIET slecht. [quote:11b7541e07="bengek"]Maar ik had idd eerst ipv span div staan. maar geloof dat het ook niet is toegestaan div-jes te nesten. want als ik er div van maak wordt de weergave weer anders. de verschillende blokken komen dan ook onder elkaar te staan. [/quote:11b7541e07] Div's mag je zover nesten als je wilt. Als je span vervangt door een 'div' dan is het logisch dat de weergave veranderd. Div is een block, en span is een inline object.
Link naar reactie
[quote:13b0ef34ea="Johnny321"][quote:13b0ef34ea="mw22"][quote:13b0ef34ea="Johnny321"]Een site die ervoor zorgt dat een browser crasht, das niet goed. Doe er dus iets aan.[/quote:13b0ef34ea] Ehm, een browser die crasht op een site, dat is pas slecht.[/quote:13b0ef34ea]Opera is NIET slecht. [/quote:13b0ef34ea] Nee, maar dat zeg ik ook niet. Ik vind Opera7 een heel goede browser, maar als die ergens op crasht, dan is dat een bug en moet dat verholpen worden.
Link naar reactie
[quote:458d0e4815="mw22"][quote:458d0e4815="Johnny321"][quote:458d0e4815="mw22"][quote:458d0e4815="Johnny321"]Een site die ervoor zorgt dat een browser crasht, das niet goed. Doe er dus iets aan.[/quote:458d0e4815] Ehm, een browser die crasht op een site, dat is pas slecht.[/quote:458d0e4815]Opera is NIET slecht. [/quote:458d0e4815] Nee, maar dat zeg ik ook niet. Ik vind Opera7 een heel goede browser, maar als die ergens op crasht, dan is dat een bug en moet dat verholpen worden.[/quote:458d0e4815]Dat wel natuurlijk
Link naar reactie
[quote:64eb832ca3="bengek"]<p> kan ik afsluiten maar het is niet fout om het niet te doen Kijk maar op w3c: [url]http://www.w3.org/TR/html4/struct/text.html#edef-P[/url].)[/quote:64eb832ca3]Krijg nou wat, het mag gewoon in HTML4.01. Ben ook veel te lang met XHTML bezig. Maar zoiezo, zorg dat je HTML goed is (want je DOCTYPE is ook niet goed) ;). [quote:64eb832ca3="bengek"]en dat hij in 7.5 niet crashed was ik ook achter zie vorige bericht.[/quote:64eb832ca3] :oops:, te snel gelezen.
Link naar reactie
hallo allemaal, Omdat het met span niet werkte ben ik nog maar eens op zoek gegaan hoe ik de problemen die ik kreeg als ik div's gebruikte kon oplossen. 1 probleem heb ik iig ontdekt. de scroll functie werkte niet goed. misschien is dat wel wrm hij vast loopt. ik had bij de divjes nog geen position waarde ingesteld en overflow ben ik achtergekomen werkt alleen bij absolute. ik heb de site nog niet geupdate want ik moet nog wel een aantal andere dingen ook veranderen dat doe ik eerst maar even. Zoals de </p> en de <h1> etc. ik hoop dat ik mn probleem nu verder kan oplossen. en anders vraag ik jullie nog wel een keer iets. bedankt voor jullie hulp iig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...