Ga naar inhoud

Frames: ja of nee?


Aanbevolen berichten

Beste allemaal, Ik ben nu een heel simpele site aan het maken voor familie en vrienden met o.a. wat foto's. Ik heb nu Dreamweaver 2004 (trial) in gebruik. Nou heeft een vriend me aangeraden om frames te gebruiken, omdat dan eenvoudig de lay-out op elke subpagina gelijk te maken is en je tegelijkertijd een navigatie-element hebt. Ik vraag me alleen af of frames niet nodeloos ingewikkeld zijn voor zo'n eenvoudige website als ik wil maken. Ik wil ongeveer 5 subpagina's maken, die zelf soms weer een stuk of 3 subpages hebben. Ik moet trouwens zeggen dat ik vrijwel niets weet van html :oops:, ik maak de website puur in "design"-modus :). Wie kan mij een paar goede tips geven? (sorry als de vraag als erg eenvoudig overkomt voor die-hard webdesigners :wink: )
Link naar reactie
Frames zijn ondertussen een beetje "gedateerd". Dus als je "from scratch" begint met een site, kan je ze net zo goed weglaten. Aan de andere kant, frames hebben niet alleen maar nadelen. Zeker als je geen server-side scripting hebt kan je de navigatie simpeler maken door frames te gebruiken. Ik zou zeggen; doe wat je goeddunkt; jouw site, jouw werk, jouw idee :)
Link naar reactie
aangezien de topicstarter aangeeft geen tot weinig ervaring te hebben met html en aanverwante zaken, raad ik hem aan gewoon tabellen te gebruiken. Waarom: a) zeer makkelijk in gebruik b)de doelgroep en doel is gewoon een familie foto site. Dus je kan hem wel CSS laten leren (altijd doen als je de kans hebt) maar is misschien een beetje over de top voor zijn site. Maar als je een serieuze intentie hebt om webdesignen onder de knie te krijgen leer dan CSS+html. Maar je gaf al aan dat het puur een vrienden /familie site moet worden. Dus ik denk niet dat het kwaad kan om gewoon tabellen te gebruiken. (hier zullen andere medeforummers het niet mee eens zijn)
Link naar reactie
Hier zijn al veel woorden over vuil gemaakt en vaak loopt het alleen maar uit op een flamewar. Zelf gebruik ik ze zo goed als nooit voor websites, maar, zoals teacher ook al zegt, heb ik er niet zoveel moeite mee, omdat zo'n beetje alle sites waar ik aan werk dynamisch zijn. Dan kun je gewoon werken met includes e.d. Voor webapplicaties kunnen frames zo af en toe wel makkelijk zijn vind ik en dan is het ook niet zo erg. Het is bijvoorbeeld toch al niet de bedoeling dat een applicatie wordt geïndexeerd door een zoekmachine.
Link naar reactie
Ik sluit me bij teacher aan. Ook wil ik nog even zeggen dat frames en tabellen een compleet andere functie hebben (ook al worden ze verkeerd gebruikt), dus ik snap niet helemaal waarom D'acide tabllen als alternatief voor frames opgeeft... Voor gemak van onderhoud zijn frames nog steeds goed te gebruiken, nadelen zijn o.m. het "amateuristische" karakter en het feit dan het problemen kan opleveren bij zoekmachines. - Bas
Link naar reactie
[quote:351c0b677d="BasHamar"]Ik sluit me bij teacher aan. Ook wil ik nog even zeggen dat frames en tabellen een compleet andere functie hebben (ook al worden ze verkeerd gebruikt), dus ik snap niet helemaal waarom D'acide tabllen als alternatief voor frames opgeeft... Voor gemak van onderhoud zijn frames nog steeds goed te gebruiken, nadelen zijn o.m. het "amateuristische" karakter en het feit dan het problemen kan opleveren bij zoekmachines. - Bas[/quote:351c0b677d] zonder over te gaan naar een flamewar over wel of geen tables. Dit is hoe ik erover denk: Iemand die een amateuristische site wilt bouwen (niet negatief bedoeld) kan aan de slag met zowel frames, danwel tabellen. Ook al worden ze in beide gevallen niet juist gebruikt. Maar ik reflecteer dit alles terug naar mezelf toen ik net met de eerste beginselen van webdesign begon. Toen vond ik frames maar niks. Tabellen echter bevielen me een stuk beter. Al is het maar puur voor gemakkelijk iets te kunnen layouten. Aangezien hij foto's wilt tonen op zijn site_leek_het me makkelijker om tabellen te gebruiken om daar alle foto's in te positioneren. Maar begrijp me niet verkeerd hoor. Ik ben zelf ook tegen het gebruik van frames en tables. Alleen heb ik een_grotere_hekel aan frames dan tabellen. Vandaar dus dat ik hem tabellen aanraadde ipv frames als alternatief voor css. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben. Tony
Link naar reactie
Ik zou het wel doen. Het is overzichtelijker en heel makkelijk te maken met generators. Kijk bijvoorbeeld even op [url]www.leejoo.nl[/url] --->generators ---> frame generator. In 5 minuten heb je frame's. Heel simpel te gebruiken en de instructies staan meegeschreven. groetjes Pim
Link naar reactie
Aha, het is duidelijk. Zelf heb ik vroeger juist met veel plezier met frames gewerkt. En tabellen waren dé manier om je site te maken, dus ook dat heb ik gedaan. Daarnaast heb ik anti-rechtsklik-scripts, DHTML-intro's, Flashbuttons, <blink>, <marquee>, JavaApplets en nog veel meer gebruikt. Jaja, ik heb vele malen gezondigd. ;) Maar het is m.i. gewoon het pad dat vrijwel iedereen aflegt die websites bouwt. Ik kan altijd alleen maar hopen dat anderen sneller leren dan ik, en dat ik ze de inzichten en hulp kan geven over wat ik allemaal zelf heb moeten ontdekken. [size=9:d3a96cca18]Ik kan dan ook altijd wel lachen om Phrea, die heeft ook altijd van die mooie opmerkingen tegenover "idealisten"[/size:d3a96cca18] - Bas
Link naar reactie
[quote:52d1857a22="BasHamar"]Aha, het is duidelijk. Zelf heb ik vroeger juist met veel plezier met frames gewerkt. En tabellen waren dé manier om je site te maken, dus ook dat heb ik gedaan. Daarnaast heb ik anti-rechtsklik-scripts, DHTML-intro's, Flashbuttons, <blink>, <marquee>, JavaApplets en nog veel meer gebruikt. Jaja, ik heb vele malen gezondigd. ;) Maar het is m.i. gewoon het pad dat vrijwel iedereen aflegt die websites bouwt. Ik kan altijd alleen maar hopen dat anderen sneller leren dan ik, en dat ik ze de inzichten en hulp kan geven over wat ik allemaal zelf heb moeten ontdekken. [size=9:52d1857a22]Ik kan dan ook altijd wel lachen om Phrea, die heeft ook altijd van die mooie opmerkingen tegenover "idealisten"[/size:52d1857a22] - Bas[/quote:52d1857a22]ik ken dat :D, maar ben er nu van af :D
Link naar reactie
Toch wel geweldig die sites van een jaar of 6 / 8 terug. Overal vette rode letters met een dikke schreef. Met mooie blauwe links. Alles was voorzien van een blink en standaard overal een marquee. lol dat waren nog eens tijden zeg. vroegah, toen kon je tenminste nog frames en tabellen gebruiken zonder dat een termin8tor kwam zeggen dat het semantisch onverantwoord is. :wink: en mensen met een visuele handicap waren er toen nog niet :P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...