Ga naar inhoud

[CSS] wat geniet de voorkeur


anoniem

Aanbevolen berichten

Inderdaad, het is maar net wat je ermee wil bereiken. static-dit is standaard voor alle elementen en zit in de normale flow relative - het element is verschoven tov de normale flow (mbv top,left etc), maar neemt nog wel de ruimte ervan in, zoals static. absolute - het element zit buiten de normale flow en neemt ook geen ruimte meer in zoals static. Positie wordt bepaald aan de hand van de eerst volgende ancestor dat geen position:static heeft. fixed - idem als absolute, maar positie is tov scherm en blijft altijd op dezelfde plek op het scherm. Zie ook: http://www.handleidinghtml.nl/css/css-oud/position.htm#position Het gebruik van position icm top,left,bottom,right kan dus heel belangrijk zijn om een bepaalde layout te bereiken. Het is iig een van de belangrijkere dingen in css om te begrijpen.
Link naar reactie
Ok, das duidelijk. wat ik me nu afvraag is het volgende: De site bevat een div, deze moet gecentreerd op ieder beeldscherm staan. maar waar moet ik deze instelling plaatsen en hoe heet deze? dus in mijn css #holder {bla bla bla} of in mijn div <div id="holder">bla bla bla </div> ik neem aan dat er ergens iets moet staan zoals: align="center" oid
Link naar reactie
Voor alleen horizontaal gebruik je: [code:1:b3060835d7] div{ margin-left:auto; margin-right:auto; width:200px; } [/code:1:b3060835d7] Helaas begrijpt ie daar niets van, deze gebruikt om onduidelijke redenen text-align hiervoor, die moet je dan zetten op de parent van de div (body waarschijnlijk). Dus als je iets horizontaal wil centreren en rekening moet houden met ie, doe zoiets: [code:1:b3060835d7] body{ text-align:center; } div{ margin-left:auto; margin-right:auto; width:200px; text-align:left; } [/code:1:b3060835d7] Dit komt ongeveer overeen met het eerste voorbeeld van Anne. Ik kan je aanraden om eerst te testen in Mozilla of Opera, omdat ie slecht met de spec omgaat en je zo het risico loopt om css property's verkeerd te begrijpen, vanwege het slechte gedrag van ie.
Link naar reactie
Bij mij gaat het om het volgende. Ik heb na een paar schetsen de volgende mockup gemaakt in photoshop. [url]http://www.planetdust.nl/active_mockup.jpg[/url] Maar welke div moet ik nu positioneren ten opzichte van wie? Ik wordt er maar niet wijs uit. wie kan me op weg helpen of heeft nog bruikbare links/tips? bedankt allen
Link naar reactie
Vooruit hier gaat ie dan. Allereerst de namen van de div's #holder (de hoofd div) #logo (spreekt voor zich) #top (afbeelding bovenin) #nav (navigatie #content (inhoud van site) #footer (voet tekstbalk) De holder zal 955x600 pixels zijn. De rest van de div's ben ik nog niet helemaal zeker van wat betreft afmetingen. Echter de logo div zal zijn 290x130 en de top zal zijn:590x130 De footer zal over de hele breedte worden weergegeven met een hoogte van 50 px Het kan zijn dat de afmetingen nog gaan veranderen. (is snel aan te passen) Het hele ontwerp zal dus fixed zijn. Ik heb toch gekozen voor een 1024x768 gebruiker. Lijkt mij dat deze in de meerderheid zijn ten opzichte van 800x600. correct me if i'm wrong. hopelijk heb je hier iets aan. zo niet dan hoor ik t wel bedankt
Link naar reactie
Ik heb een voorbeeld gemaakt, tijdelijk [url=http://basje.com/temp/active.html]hier[/url] te vinden. De afmetingen en kleuren kloppen nog niet, maar dat is slechts een kwestie van de CSS aanpassen. Let even op de volgende zaken:[list:1c8764a43f][*:1c8764a43f]Ik heb gekozen voor absoluut positioneren omdat dat het makkelijkst is bij vaste maten en pixelprecies plaatsen.[*:1c8764a43f][i:1c8764a43f]#holder[/i:1c8764a43f] heeft [i:1c8764a43f]position: relative;[/i:1c8764a43f] zodat alle elementen erbinnen worden geplaatst tov de linkerbovenhoek van [i:1c8764a43f]#holder[/i:1c8764a43f] ipv het venster.[*:1c8764a43f]Door het toevoegen van de juiste [i:1c8764a43f]doctype[/i:1c8764a43f] komt IE6 in zgn Standard Complience mode, wat ons 2 voordelen oplevert:[list=1:1c8764a43f][*:1c8764a43f]Het toevoegen van [i:1c8764a43f]margin: 0 auto;[/i:1c8764a43f] is genoeg om [i:1c8764a43f]#holder[/i:1c8764a43f] cross-browser te centreren.[*:1c8764a43f]Alle browsers zullen van hetzelfde box model gebruik maken.[/list:u:1c8764a43f][*:1c8764a43f]De CSS staat nu in de header maar moet eigenlijk in een apart bestand.[/list:o:1c8764a43f]Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee. - Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...