Ga naar inhoud

Image mapping...nutteloos?


Aanbevolen berichten

Ik zal eerst uitleggen wat image mapping is alvorens een discussie te starten hierover. Bij image mapping heb je een plaatje waarbij de maker van de site van bepaalde coordinaten in een plaatje een link van maakt. Dus je hebt dan meerdere links op 1 plaatje. Je krijgt er leuke effecten mee, maar met CSS lijkt mij dit volledig overbodig, aangezien je daarmee nog leukere effecten kunt bereiken, zoals plaatjes over elkaar leggen en links van maken! Wat vinden jullie ervan? Image mapping met de komst van CSS volledig nutteloos? Of kun je toch nog een situatie bedenken waar bij het nog zinvol is? Zo ja, geef eens een voorbeeld? (sjesus, het klinkt als een tentamenvraag, niet zo bedoeld)
Link naar reactie
Je zou met CSS een plaatje ergens als achtergrond in kunnen stellen, en dan met transparante DIV's er overheen kunnen werken. Het nadeel is echter dat je dan niet polygoon kunt werken. Het zou wel gave effecten kunnen opleveren, als je de achtergrond van de DIV wijzigt bij een a:hover actie (zodat het lijkt dat het plaatje anders wordt) Affijn, het een is niet inwisselbaar met het ander. Het ligt er maar helemaal aan wat je wilt bereiken.
Link naar reactie
[quote:37debf6bc4="IJsqueen"]Je zou met CSS een plaatje ergens als achtergrond in kunnen stellen, en dan met transparante DIV's er overheen kunnen werken. Het nadeel is echter dat je dan niet polygoon kunt werken. Het zou wel gave effecten kunnen opleveren, als je de achtergrond van de DIV wijzigt bij een a:hover actie (zodat het lijkt dat het plaatje anders wordt) Affijn, het een is niet inwisselbaar met het ander. Het ligt er maar helemaal aan wat je wilt bereiken.[/quote:37debf6bc4]Bij werken met layers kan ik me nog e.e.a. voorstellen ja. :roll:
Link naar reactie
Met CSS kun je meerdere plaatjes over elkaar heen liggen, dat ze elkaar een beetje overlappen. Je krijgt er een collage effect mee. Image mapping is handig voor 1 plaatje, maar dit kun je ook doen door 1 plaatje in stukjes te knippen en het dan met tabellen te doen. Als iemand meer wil leren over plaatjes en CSS, kijk eens op http://www.w3schools.com/ (hier kun je het interactief leren) Er zijn dus voor en tegens...
Link naar reactie
Imagemaps zijn imo veel beter voor accessibility. En het is trouwens mogelijk om het in XHTML 1.1 werkend te krijgen hoor. Volgens mij moet je het dan wel expliciet verzenden als application/xhtml+xml. Het usemap attribuut is dan ook geen URI Ref meer als ik de term juist heb. Het werkt dan hetzelfde als het 'for' en 'id' attribuut samenwerken (op label en input). Daarnaast ben ik ook van mening dat je de techniek ervoor moet gebruiken die ervoor bedoelt is. Krijgen we straks weer allemaal van die webdesigners die dachten dat CSS en layers bedoelt zijn om imagemaps te vervangen. Net zoals nu een hoop mensen denken dat je met 'tables' de layout van je pagina moet bepalen. Anne (disclaimer: technische termen zouden onjuist kunnen zijn, wil je de precieze weten, vraag er maar, dan zoek ik ze wel op)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...