Ga naar inhoud

Scrollen overbodig maken....


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik denk eraan om te experimenteren met het maken van een site waarbij je niet hoeft te scrollen. Ik wil dat doen door alles vast te leggen en een maximum aan woorden per pagina in te voeren en lettertype wat kleiner te maken. De gebruiker dient dan alleen te klikken om de site te bekijken. Dus een klein beetje tekst per pagina en vervolgens alles aan elkaar binden met menu's en submenu's. Is dit een goed idee? Ik ben in ieder geval weinig sites tegen gekomen waarbij je niet hoeft te scrollen...misschien creatief ;)
Link naar reactie
Dat hangt af van de inhoud van de site. Te veel op een knop moeten drukken om naar de volgende pagina te gaan is ook niet wenselijk. Vaak horen bepaalde zaken bij elkaar. Die kan je wel weer in stukken knippen, maar dan raakt de bezoeker het overzicht misschien kwijt. Voordeel van kleine pagina's is dat ze sneller openen. Als je echter veel pagina's moet openen kost dat ook tijd. De afweging hierbij moet door de ontwerper worden gemaakt. Veel succes daarbij.
Link naar reactie
bedankt, dilemma's, dilemma's...hehe :D Het is moeilijk om alles tegen elkaar af te wegen. Het is ook heel persoonlijk, sommige mensen hebben liever sites waarbij alles op 1 pagina staat en weinig tekst. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, probeer tekst zo kort mogelijk te maken en te verspreiden, en op een leuke manier presenteren zoals beschrijvingen bij plaatjes en image maps :)
Link naar reactie
Hoewel het idee wel aardig is, zul je m.i. tegen een aantal praktische problemen oplopen. En dan heb ik het met name over de technische verschillen van de computers van verschillende gebruikers. De schermresolutie kan variëren van 800x600 tot 1600x1200, waardoor het scherm van laatstgenoemde dus 4x meer ruimte heeft dan eerstgenoemde. Daarnaast kunnen mensen verschillende voorkeuren hebben voor lettergrootte en hebben verschillende browsers extra's waardoor de viewport kleiner wordt of van verhouding verandert. Denk hierbij aan extra werkbalken, tabbladen en sidebars. Nogmaals, het idee is leuk maar als je een zo groot mogelijk publiek wil bereiken lijkt het mij een extreem moeilijke en misschien wel onmogelijke klus. Dit is meer geschikt voor een intranet waarbij je je doelgroep kent en zelfs kan beïnvloeden, internet is een te variabel medium. - Bas
Link naar reactie
Ik scroll liever een beetje.... Zelf vindt ik steeds verder klikken zeer irritant. Als ik iets zoek over een onderwerp en ik moet 10 pagina's bekijken om het te vinden, heb ik liever een hele lange pagina en scroll het document ff door. Als je een muis met scrollwiel hebt (dat is toch echt bijna iedereen) is dat echt geen probleem (lijkt me)...
Link naar reactie
Ik denk dat ik het beste van beide werelden ga nemen door inside urls (verwijzing binnen document) te maken. ;) Ik heb echter nu mijn inhoud verspreid over 2 kolommen dmv CSS en dan kan de bezoeker misschien de overzicht kwijtraken als er op z'on link wordt geklikt (linker of rechter kolom). Om een originele manier te krijgen waarbij de bezoeker makkelijk en overzichtelijk kan navigeren is een lastige klus...heeft iemand misschien nog een origineel idee en een voorbeeld erbij misschien? ;)
Link naar reactie
Er zijn nog wel enkele tabsystemen gemaakt. Ik denk dat je zoiets bedoelt misschien? Maar ja, dit is dan niet meer origineel. http://dhtmlkitchen.com/scripts/tabs/index.jsp http://daniel.glazman.free.fr/weblog/targetExample.html#general http://webfx.eae.net/dhtml/tabpane/tabpane.html http://www.developer-x.com/projects/tabs/ Je moet zelf maar weten welke je het beste vind werken. Ze hebben alle hun nadelen. Vaak maken ze intensief gebruik van javascript en het is dus maar de vraag hoe goed ze het hebben laten 'degraden'.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...