Ga naar inhoud

Named Anchor vraagje mbt tekst bovenaan krijgen


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik ben bezig met een website waarin nogal veel tekst staat. Om het toch leesbaar te houden werk ik met een Named Anchor. Deze linkt dus vanuit de inhoud (tekst) bovenaan de pagina naar het uiteindelijke stukje tekst verder op de pagina. Dit voorkomt voor dat de lezers een hoop moeten scrollen. Aangezien ik nog niet echt een pro ben liep ik tegen het volgende probleem op: Hoe krijg ik de tekst waarnaar ik link toch weer bovenaan de pagina in beeld (ivm. de leesbaarheid). Ik zag dat dat bv. met CSS's kan, maar hier begrijp ik weinig van. Weten jullie de oplossing?? Voor de duidelijkheid: Soort inhoudsopgave (boven aan pagina) 1. Pinkpop weer succes 2. Nederlands Elftal wint weer eens 3. Tennis: Schalken in halve finale Rosmalen 4. Etc, etc De rest van het document: (het onderwerp moet dan weer bovenaan in de pagina in beeld komen, let op de volgorde veranderd dus niet) 1. Pinkpop weer succes ............... ............... 2. Nederlands Elftal wint weer eens ............... ............... 3. Tennis: Schalken in halve finale Rosmalen ............... ............... 4. Etc, etc ............... ............... Alvast bedank!!!
Link naar reactie
Je hoeft geen named anchors meer te gebruiken hoor, je kunt ook gewoon elk gedeelte tekst waarnaar je toe wil linken een unieke id geven. Dit werkt hetzelfde en het houdt je code schoner. Je kunt position: fixed in je style zetten om je inhoudsopgave altijd in beeld te laten houden. Dit werkt alleen niet in Internet Explorer.
Link naar reactie
<a href="#tekst">test</a> .. de link <div id="tekst">tekst</div> ... het stuk tekst waar je naar toe wil linken [code:1:0e640b0236] <div id="inhoudsopgave"> <p>Soort inhoudsopgave (boven aan pagina)</p> <ul> <li> Pinkpop weer succes</li> <li> Nederlands Elftal wint weer eens</li> <li> Tennis: Schalken in halve finale Rosmalen</li> <li> Etc, etc </li> </ul> </div> [/code:1:0e640b0236] en dan in je stylesheet: [code:1:0e640b0236] #inhoudsopgave { position:fixed; top:0px; left:0px; width:100%; } [/code:1:0e640b0236] Zoiets ongeveer. Alleen position:fixed werkt niet in IE. Op http://doxdesk.com/software/js/fixed.html staat een javascript fix ervoor. Of je zou frames moeten gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...