Ga naar inhoud

kort vraagje over kleurgebruik


Aanbevolen berichten

hoi, ik weet eigenlijk niet eens of dit hier wel mag :( , maar ik vraag het toch: op mijn site www.grimashorst.nl heb ik even twee kleuren genomen in de omringende frames. het zijn de twee kleuren van de vereniging waar de site voor wordt, dus die wil ik graag zo houden. maar misschien heeft iemand een advies, zoals * wat lichtere tinten, * beide kleuren houden, * of toch een van de twee kiezen, * of misschien alles gewoon wit houden en veel met gekleurde "dingetjes" (letters, plaatjes enzo) de kleur erin brengen? voor de duidelijkheid, op dit moment gaat het dus niet over de html codes enzo, maar puur voor de kleuren, of die rustig genoeg zijn, een of twee kleuren enzovoorts. [img:68ccb72ae9]http://home.hetnet.nl/~toneelvereniging-grimas/overig/site_kleuren.jpg[/img:68ccb72ae9] alvast bedankt! jules
Link naar reactie
Jules, Je zit waarschijnlijk vast aan de kleuren van je vereniging en jij kunt er niets aan doen dat ze zo gekozen zijn. Beide kleuren zijn nogal hard, vooral naast elkaar. Je zou ze iets minder 'verzadigd' laten kunnen laten zijn. Bijvoorbeeld door de combinatie 993399 en 6666CC. Als je het orgineel er niet naast ziet lijkt het nog aardig op de verenigingskleuren, maar in werkelijkheid zijn ze veel vriendelijker aan de ogen. Echt tof is het nog niet, maar wel beter voor mijn bril. Praat eens met de voorzitter. Zo'n type vraag over kleurkeuze, vormgeving enzo vind ik zelf wel leuk om te beantwoorden. Succes, Eef
Link naar reactie
Hoi Juleswijers, Iets over kleurleer; als je je een kleurcirkel voorstelt, je weet wel zo'n cirkel waarin de kleuren van rood naar geel naar blauw lopen in een aantal stappen, dan zit [color=orange:4f7ee9c56a]oranje[/color:4f7ee9c56a] precies tussen rood en geel in. Logisch want oranje is de mengkleur van rood en geel. [img:4f7ee9c56a]http://home.tiscali.nl/heringa1/cirkel1.gif[/img:4f7ee9c56a] Als je in die cirkel vanaf het oranje kleurvlak een rechte lijn trekt door het hart van de cirkel kom je bij uit bij [color=blue:4f7ee9c56a]blauw[/color:4f7ee9c56a] Deze kleuren staan dus tegenover elkaar in de kleurcirkel en vormen een complemaintair contrast. Ze versterken elkaar kijk maar: [b:4f7ee9c56a][color=orange:4f7ee9c56a]Oranje[/color:4f7ee9c56a] [color=blue:4f7ee9c56a]Blauw[/color:4f7ee9c56a][/b:4f7ee9c56a] Zo'n contrast geeft meestal een nogal schreewerig effect. Anders wordt het als je een kleur uit de kleurcirkel neemt en er een [i:4f7ee9c56a]net niet [/i:4f7ee9c56a] complemaintaire kleur tegenover (naast) zet. De kleuren gaan dan een beetje trillen er is dus een sterk contrast maar een die bijzonder onrustig voor het oog is (je oog probeert namelijk constant de kleuren te corigeren en dit maakt dat het hele vlak lijkt te vibreren) Dit is wat er in jouw kleurstelling aan de hand is. Een oplossing kan zijn om een van de kleuren wat af te zwakken door er wat zwart door te mengen (dus een wat hogere grijswaarde) Ik zal eens op je site gaan kijken en een voorstel doen om met deze kleuren een rustiger beeld te creeren.
Link naar reactie
hoi .:ToBee:., de kleuren zijn inderdaad weg, daarom heb ik een screenshot ervan op gezet. zie ook [url=http://home.hetnet.nl/~toneelvereniging-grimas/overig/site_kleuren.jpg]deze[/url]. je kleuradvies is heel duidelijk, daar heb ik wat aan! heel erg bedankt. en nog een vraagje, die 216 veilige kleuren, houdt dat in, dat je alleen bij die kleuren de zekerheid hebt dat ze in iedere browser op iedere pc er hetzelfde uitzien? of is het tegenwoordig niet meer zo, zie je de andere ook meestal wel zoals je wou? bedankt, jules
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...