Ga naar inhoud

stelling: browsors


anoniem

Aanbevolen berichten

[info]Dit is een gewoon een stelling aangezien ik de meningen van meerdere mensen hierover wil horen, niet een persoonlijk mening (vind opera namelijk nogal fijn :wink: )[/info] [stelling]Waarom zouden webdesigners en mensen die op het web publiceren nog rekening houden met netscape, opera enz. nu m$ meer dan 90% van de markt in handen heeft[/stelling] [bronnen][url=http://www.upsdell.com/BrowserNews/stat.htm]Browsor News[/url], [url=http://www.echoecho.com/]EchoEcho.Com[/url] [ot]bedankt voor de link teacher[/ot], [url=http://www.thecounter.com/stats/2002/December/browser.php]TheCounter.com[/url].[/bronnen]
Link naar reactie
Ik ben dus van mening dat je geen rekening met browsers zou moeten hoeven houden. Het is een iets andere formulering van de stelling, maar brengt wat duidelijker naar voren waar het probleem zit. Als je namelijk alleen kijkt naar (X)HTML dan is het helemaal niet moeilijk om het in alle browsers gelijk te krijgen, zeker niet in de meer recente versies die ondersteuning bieden voor CSS1. Als webdesigners zich dus gewoon aan de standaarden van het W3C zouden houden dan is er niets aan de hand. Als een website er bijvoorbeeld in Netscape 6+ en/of Opera 6+ niet goed wordt weergegeven is dat meestal te wijten aan afwijkingen van de standaard die een goed webdesigner naar mijn mening te allen tijden zou moeten volgen. Maar goed, daarnaast zijn er meer argumenten om andere browsers te ondersteunen. Het is inderdaad zo dat de overgrote meerderheid IE gebruikt, maar zeker als je veel bezoekers hebt kunnen die kleine percentages nogal veel bezoekers betekenen. Ben je uniek in je aanbod (bijv Girotel: werkt alleen in IE), dan nemen mensen nog wel de moeite om een andere browser te gebruiken. Ben je echter één van velen, dan zullen ze weglopen. En dat gevaar wordt alsmaar groter nu browsers als Netscape/Mozilla en Opera weer (langzaam) steeds meer terrein winnen. - Bas.
Link naar reactie
[quote:150f47a851="termin8or"]als ik kijk naar de ondersteuning van netscape vindt ik het wel bedroevend vooral versie 4 en later ook 6.1 die bijna geen ondersteuning bieden voor css1 en deels css2[/quote:150f47a851]Sorry? Netscape Communicator 4.x bood inderdaad slechte ondersteuning voor CSS, maar sinds de komst van Netscape 6 gebruik ik de browser weer en in diezelfde tijd begon ik me (weer) te bekommeren om browser compatibility. Voor zover ik weet was de ondersteuning voor CSS zelfs beter dan bij IE. In ieder geval deed het in Netscape wat ik wilde en moe(s)t ik trucjes verzinnen voor IE. Maar goed, ik vind dus dat het probleem in principe niet bestaat als je alleen kijkt naar (X)HTML en CSS. Het wordt pas echt leuk als je gaat kijken naar DOM/JavaScript. En ook daar is het in principe prima te doen. Zeker als je alleen kijkt naat IE en Netscape. Probleemgevallen zijn vaak Opera (in ieder geval t/m versie 6) en Konqueror. Zo kan je in Opera bijvoorbeeld maar een beperkt aantal CSS eigenschappen schrijven. Probeer maar eens van een layer de eigenschap "display" te veranderen. Mijn hoop is dan ook dat dit in Opera 7 verbeterd is. Termin8or: heb je al versie 7 en zo ja: hoe bevalt dat? - Bas
Link naar reactie
[quote:8d57cd4bb3="BasHamar"]Termin8or: heb je al versie 7 en zo ja: hoe bevalt dat?[/quote:8d57cd4bb3]Erg goed ik was vooral verast vanwege de speciale css2 functies die 7 goed ondersteunt op de site van eric meyer. Er staat daar een rollover menuutje zonder javascript. En ik moet zeggen dat NS7 het daar uitstekend doet in tegestelling tot ie6 en opera 6, maar helaas gebruikt bijna niemand ns7. Ns6 ondersteunde een paar dingen niet in css die ik wel nodig had, ik gebruik topstyle 2.5 light, dus daar kon ik het controleren en dat was wel vervelend. En toen dacht ik waarom heeft ns die dingen nu nog niet op orde. Wat wel vervelend is is dat ns4 toch nog wel een doelgroep is. Ik vind het zelf wel jammer dat deze mensen niet de moeite nemen om een nieuwe browsor te downloaden.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Er is sowieso nog de groep gebruikers die draait op *nix. Hiervoor is voor zover ik weet geen IE (alsof je dat zou willen, maar goed) en deze mensen zijn dus gedwongen een alternatieve browser te gebruiken. Maar nogmaals: het zou niet uit moeten maken welke browsers gebruikt worden, als goed designer dien je je te houden aan de voor websites opgestelde standaarden, als je dat doet is er ook niets aan de hand. Je niet aan deze standaarden houden is gewoon dom en onnodig. - Bas
Link naar reactie
De vraag die termin8or stelt (het is geen stelling, aangezien ik het niet eens of oneens met de stelling kan zijn :wink:) kan ik als volgt beantwoorden (en hiermee ben ik het eens met wat BasHamar ook al gezegd heeft): Voor de browser (6+) die nu op de markt zijn hoeft niet meer specifiek voor ontworpen te worden, aangezien deze browsers de standaarden nu volledig ondersteunen (er zijn nog wat kleine foutjes, maar die zullen in de komende versies vrijwel allemaal verholpen zijn). Indien een website in de W3C standaarden (X)HTML en CSS is opgebouwd en voldoet, wordt deze website in alle browsers correct weergegeven. Voor website die nog niet aan de W3C standaard voldoen kennen de browsers een 'Quirks' mode die een oude browser simuleert (denk aan NS4, IE4, etc.). Een webontwikkelaar hoeft dus alleen te onwikkelen volgens de W3C standaard en niet voor een specifiek browser. IMHO zou een webontwikkelaar de HTML standaard moeten laten voor wat het is en overstappen op XHTML 1.0 strict (of 1.1), aangezien browsers zeer verschillend aan het worden zijn (bv. webtv, handhelds, mobiele telefoons, etc.) Voor elke type browsers een website ontwikkellen is dan gekkenwerk, als het één keer kan met XHTML. Vroeger werd het ook al vaak gezegd om volgens de W3C standaarden te ontwikkelen, maar de browsers gaven hier hun eigen draai aan, dus werkte dit niet in de praktijk. Maar nu hebben de browsers de W3C standaard omarmt en volgen deze strikt, dus nu is het echt het moment om als webonwikkelaar volgens de W3C standaarden te onwikkelen. Het enigste wat mijn verbaasd is dat Microsoft dit ook gedaan heeft, wat hiermee verliezen ze een middel om klanten te binden aan IE, en zullen ze zeker klanten verliezen die zullen overstappen naar een andere browser. Maar ik ben in ieder geval blij dat ze dit gedaan hebben, want het maakt de concurrentie op de browsermarkt een stuk eerlijker. NS is zelfs een start aan het maken met een terugkomst in de browsermarkt! Ik ben zelfs overgestapt op NS7.1, omdat ik dit de beste browser op dit moment vind (voor Windows). Laat ik maar ook meteen uitleggen waarom ik dit vind, voordat ik hier commentaar op krijg :D. Ik heb de browsers (Opera 6.5&7.0b2, NS7.1, Mozilla 1.02 en IE6) uitvoerig met elkaar vergeleken. IE viel als eerste af door het achterblijven op de rest. Al de andere browser ondersteunen tabsgewijs browsen, skins en zeer veel instelmogelijkheden. Vervolgens heb ik Mozilla(en varianten) en NS met elkaar vergelijken. NS is gebaseerd op Mozilla en loopt altijd achter op de Mozilla. Netscape-gebruikers kunnen nieuwtjes en bugsfixes dus later gebruiken dan Mozilla-gebruikers. Maar ik moet zeggen dat dit voor NS niet echt een nadeel is, aangezien Mozilla als een testvijver wordt gezien, waaruit NS het beste uitpikt. Ook vind ik NS een betere doordachte sidebar hebben dan Mozilla. NS is dus voor mij de winner van de twee, maar dit neemt niet weg dat ik Mozille goed in de gaten hou :). Opera (met name versie 7) vind ik een topper en zou voor mij ook de winner zijn geworden, maar deze browser laat (IMHO) nog iets teveel steken vallen op de W3C standaarden en heeft het hierdoor net niet gehaald voor mij. Ondanks een aantal geweldige mogelijkheden die deze browser heeft, zoals een link automatisch in een tabblad openen ipv in een nieuw venster (graag zou ik dit ook in NS willen hebben :cry:), nog nooit heb ik een brower zo snel zien opstarten (zelfs sneller dan de truckjes die NS, Mozilla en IE gebruiken) en het kunnen schakelen naar handheld-weergave (en nog enkel andere weergaven). Mocht Opera 7 uit Beta-status zijn en W3C vrijwel volledig ondersteunen, dan overweg ik om over te stappen van NS7.1 naar Opera 7. Als tot slot wil nog even zeggen dat ik het helemaal eens ben met 'de stelling' van BasHammer en vooral met de laatste zin:[quote:fa042ea8f0]het zou niet uit moeten maken welke browsers gebruikt worden, als goed designer dien je je te houden aan de voor websites opgestelde standaarden, als je dat doet is er ook niets aan de hand. Je niet aan deze standaarden houden is gewoon dom en onnodig. [/quote:fa042ea8f0]
Link naar reactie
[quote:8845382acb]Het vervelende is dat browser-makers dit dus niet doen[/quote:8845382acb] Hier ben ik het dus niet met je eens. De laatste versies van de browsers proberen de standaarden zo strict mogelijk te volgen. Dat er nog een paar kleine problemen zijn geef ik toe, maar om de gekleurde scrollbar in IE en de moz-css als argument hiervoor te gebruiken is natuurlijk onzin. Dit zijn extra vrijwillig te gebruiken toevoegingen bovenop de standaard. Er staat zelfs moz voor om aan te geven dat het browserspecifiek toevoeging is (MS doet dit hellaas niet)[quote:8845382acb]De pagina in mijn sig is helemaal xhtml strict. Bekijk die maar eens in verschillende browsers... [/quote:8845382acb] Ik neem aan dat je het centreren als verschil bedoelt? Als je je width -properties verwijdert uit je stylesheet voor de <p>-tags, dan zou dit opgelost moeten zijn.
Link naar reactie
ja! (even gefixt dus :) ) Maarreh. wat ik bedoel is dit: waarom parsen browsers dit toch anders, terwijl het helemaal W3C is.... Als alle browsers op dezelfde manier data/scripting zouden interpreteren zou het een stuk eenvoudiger zijn om een menu oid in elkaar te zetten. Aan de andere kant; diezelfde browser specifieke features zorgen wel voor "vernieuwing".... t.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...