Ga naar inhoud

SSD of HDD welke programma's en folders waar


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe desktop PC (MD 8819) met een vrij kleine SSD (64 GB, 60 effectief) en ruime interne HDD (2TB). Ik heb 8GB RAM, en een geforce 650 met 1GB. Met de door Medion voorgeïnstalleerde programma's en windows is van de SSD ongeveer 35,5 GB bezet (24 GB 'vrij', wel nadat ik alle historie etc had opgeruimd en nog geen mail of andere relevante bestanden). In de toekomst zal ik wel een grotere ssd kopen, en wellicht ook het geheugen nog wat vergroten, maar nu wil ik alvast graag wat eigen programma's installeren, en eventueel hulpmappen (user mappen, temps e.d.) verplaatsen. Ik hoor ook berichten dat je flink ruimte op de SSD moet openlaten omdat hij anders alsnog traag wordt, en je net zo goed een HDD kunt gebruiken. Wat ik wil installeren om veel mee te werken is in elk geval Office 2010, (incl Outlook) en Adobe Photoshop Elements ("PSE"), wellicht nog een muziekeditor zoals Audacity en een tekenprogramma, maar beide laatste zijn minder relevant. O ja, en Firefox, maar voor het browsen is denk ik vooral de verbinding limiterend voor een (moderne) computer. Dat heeft dus niet zo'n hoge prioriteit voor mij, hoewel ik wel veel internet.... Belangrijkste voor Firefox zal zijn dat hulpfiles en downloads óók naar HDD worden geschreven geen ruimte opvreten op de ssd. In het algemeen vind ik de opstartsnelheid minder relevant dan de snelheid tijdens het gebruik van de applicaties. Met een minuutje of 2 opstarten heb ik niet zo'n moeite, als daarna alles maar een beetje crispy reageert... Adviezen over wat je wel of niet op de SSD moet zetten lopen nogal uiteen. Een tijd terug was de norm om de SSD vanwege beperkte levensduur zo weinig mogelijk schrijfbewerkingen te laten doen. Zo te zien is dat tegenwoordig niet meer zo relevant, daarnaast zal ik vroeg of -wat- later toch een nieuwe, grotere ssd kopen. Normaliter zou ik waarschijnlijk alles op de SSD installeren, maar PSE vraagt al ongeveer 10GB aan ruimte -in elk geval voor de installatie-, dus er zal iets naar de HDD moeten. Thema's zijn veelal ook het wel of niet toelaten plaatsen van pagefiles. Ik krijg het idee dat het bestaan daarvan, of van erg grote, soms juist uitlokt dat ze gebruikt worden terwijl het net zo goed nog in het RAM geheugen had gepast, bijv bij PSE. Onzin? Heeft iemand een advies of een link naar een goed advies vanuit de huidige situatie mbt SSD, waarin dus de 'slijtage' van de SSD niet meer zozeer domineert? En in mijn geval ruimtegebrek eerder beperkend is... Een aantal hoofdregels, ook toepasbaar op niet genoemde programma's, is ook goed. Is bijvoorbeeld verstandig om de programma's zelf (office, PSE) bij ruimtegebrek op de HDD te zetten, en hun hulpbestanden (bijv tempfiles, bij PSE de scratchfile, een soort pagefile) waar mogelijk naar de SSD? Is het handig de outlook bestanden (de mailmappen) op de SSD te zetten tbv snel werken en vooral snel zoeken, of is dat zonde van de ruimte tegen minimale winst? Of hebben de programma's zelf tussentijds toch nog zoveel bestandjes nodig dat je beter omgekeerd, programma's zoveel mogelijk op SSD en hulpbestanden of de HDD kunt zetten? Of toch beter gekoppeld: het ene programma inclusief zijn temps e.d. op de SSD, en het andere inclusief alles op de HDD? Adobe PSE schijnt een geval apart te zijn qua geheugengebruik, met zijn scratchfiles die al gauw ingezet zouden worden. Moet ik rekening houdend daarmee ook een grote pagefile maken (nu iets van 1 of 2 GB op de HDD, niets op de SSD), en moet die dan toch beter op de SSD (liever niet, tenzij dat nu juist het werken met PSE beinvloedt)? Mijn gebruik van photoshop is overigens voor hobby, dus geen superproductie nodig. Ik kan me tenslotte ook nog voorstellen dat het uitmaakt om in de verdeling SSD/HDD alvast voor te sorteren op een grotere SSD voor alle programma's + hun hulpmappen in de toekomst (in elk geval 128, wellicht 256 GB als dat goedkoper wordt). Laatste vraag: in een ander draadje heb ik een vraag gepost over wel of niet partitioneren. Is het erg belangrijk om voor een map met programma's en/of de eventuele hulpbestanden op de HDD een aparte partitie te maken, ik denk vooral aan backupen/image restores bij problemen van Windows? Windows-problemen zullen in principe hersteld worden door terugplaatsen van een image van de SSD, inclusief alle verwijzingen naar de HDD en vice -versa. Of kan het toch zijn dat deze dan niet meer werken en ook de delen op de HDD moeten worden hersteld of opnieuw ingesteld? Er kan natuurlijk ook iets misgaan op de HDD, misschien is alleen al daarvoor een aparte partitie voor de programma's / hulpmappen op de HDD handiger...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...