Ga naar inhoud

Een goed back-up programma


Aanbevolen berichten

Nadat het back-up programma Acronis True Image mijn pc herhaalde malen om zeep heeft geholpen, ben ik nu op zoek naar een vervanger. Eentje die op eenvoudige wijze bestanden en hele schijven/partities backupt en ze ook nog eens terug zet. Bij mijn virusscanner Gdata zit een backup gedeelte, het probleem is nu dat de backup van een schijf niet wordt gecontroleerd achteraf terwijl dit bij bestanden wel gebeurt. Men is zoekende. Windows 7/64 backup bezorgt mij een onzeker gevoel. Wij helpt mij
Link naar reactie
toevallig afgelopen weekend toch nog eens gedaan met "Ease us backup"op http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm Hoewel je je registreert (stelt niks voor) heb je daar verder geen last van. Ook het maken van een opstart-cd is fluitje, en je kiest zelf voor een locatie van de backup (uitwendige HD meestal).
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik gebruik al jaren de Replicator van Karen Kenworthy. Het is een perfect programma en gratis. http://www.karenware.com/ Het mooie is de Replicate optie waarbij van je backup ook de bestanden worden weggegooid die je op je source disk hebt verwijderd. En dus ook als je een bestand hebt gerenamed. Zo is je backup dus altijd een exacte kopie van je source!
Link naar reactie
  • 6 maanden later...
Hoi, mijn nieuwe pc moest na 5 dagen alweer terug naar de fabrikant omdat het niet lukte W8 te resetten of zelfs te recoveren. Dat was nodig na een automatisch herstel probleem. De fabrikant heeft het systeem weer geinstalleerd, gewoon door te klonen vanuit een moeder drive denk ik. Hetzelfde probleem kan zich dus misschien elk moment weer opnieuw voordoen, de forums staan er vol van. Hoe het ook zij, ik wil hem niet nog eens moeten terugsturen, dus te allen tijde zelf een nieuwe image terug kunnen zetten. Zodat ik gewoon weer verder kan. En niet alles wat ik er dan weer opgezet heb opnieuw moet installeren. De desktop pc heeft w8 op een ssd (64GB), en een hdd van 2TB met 2 partities, waarvan een recovery partitie (W8 OEM, 64bits.) Ik vraag me nu af of het de moeite -en kosten- loont om Acronis True Image hiervoor aan te schaffen. CT is heel enthousiast over dit programma. Maar veel meer dan op gezette tijden een image maken van de SSD en wellicht op de HD geinstalleerde programma's (64 GB is erg klein, af fabriek is al ca 40 GB bezet...) zal ik er vermoedelijk niet mee doen. En wat minder vaak nog een bu van de data. Dus zal ik vermoedelijk nauwelijks gebruik maken van de kennelijk vele mogelijkheden van "ATI". Aan de andere kant wil ik er wel graag erop kunnen vertrouwen dat terugzetten van een image zonder problemen en vlot gaat, weer klaar voor gebruik. Is ATI voor mijn gebruik zinvol, of kan dat net zo goed met freeware (eosus? clonezilla?) of niet gratis, maar goedkopere programma's (Paragon, hier zelfs als free voor thuisgebruikers genoemd). Paragon of ATI werden in CT wel genoemd als wenselijk bij migratie van HD naar SSD, ivm uitlijnen, maar ik heb dus al w8 op de ssd staan. Maakt het dan nog uit? Bij herinstalleren van een image zal dat toch ook identiek zijn, of hoeft dat niet. Ik denk misschien wel gauw over te gaan naar een grotere ssd, heb ik dan voordeel van ATI? Wat zijn jullie ervaringen, met name voor wie ook het systeem op ssd heeft staan? Nog 2 how to vragen, misschien weet iemand zo het antwoord, onafhankelijk van het programma: Misschien dom, maar als je zoeen imaging programma installeert, doe je dat dan op de systeemschijf (die je dus alleen met een opstart vanaf de live cd van het programma weer terug kunt zetten)? Of kun je die ook/beter op een externe HD zetten waarop je je back-ups maakt? En als ik programma's op de interne HD installeer, kan of moet ik dan een HD partitie waarop ze staan meenemen in hetzelfde image als van het systeem (van de ssd dus, of kan dat nooit meer dan 1 drive beslaan)? Bijvoorbeeld omdat het herstelde systeem ze anders niet kan vinden? Of is dat onzin?
Link naar reactie
Paragon is voor simpel imagen en restoren ruim voldoende, dus waarom geld uitgeven aan acronis? http://www.paragon-software.com/home/br-free/ Je kunt het programma installeren op je pc, maakt niet uit waar. Je kunt ook een bootable cd of usb-stick aanmaken en daarmee backuppen. Restoren van de systeempartitie gaat uiteraard alleen met die cd/usb. Sommige gratis programma's laten je overigens geen bootable media aanmaken. Een image kan een een of meer partities bevaten, een of meerdere schijven, net wat je wilt. De mogelijkheden verschillen wel per programma.
Link naar reactie
Mogelijk als mosterd na de maaltijd, maar toch. Ik gebruik Acronis en heb al diverse malen een image van mijn c:\ partitie terug moeten zetten. Ging vlekkeloos en snel. Werk met Acronis 2010 en zowel onder W7 de 32 als 64 versie. Dat Paragon ook goed is en zeker kosteloos wist ik toen nog niet. Maar als die goed is zou ik ook overstappen als ik problemen met Acronis zou hebben of krijg.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
De meeste bladen hebben het allen maar over Acronis, ze vinden het zo'n top programma. Andere programma's krijgen geen of nauwelijks aandacht, laat staan dat de programma's side-by-side worden vergeleken. Ik heb ooit Acronis gehad, maar na v6 was het en doffe ellende en inderdaad heeft het ervoor gezorgd dat een complete partitie verdween! Met excuses van support. Ondanks patches en fixes die ik toegestuurd kreeg kreeg men het niet voor elkaar om het goed werkend te krijgen op mijn pc. Waarom v6 wel werkte en latere versies niet, daarop heb ik nimmer een antwoord gekregen. Vanwege die verdwenen partitie had ik helemaal gehad. Ben toen naar Paragon overgestapt (Hard Disk Manager suite). Gebruik het vele jaren en het werkt echt perfect. Ik zou echt even naar Paragon gaan en kijken wat de suite allemaal biedt. Zelf heb ik de vergelijking nooit gemaakt, maar het zou mij niets verbazen wanneer Paragon beduidend meer functionaliteit heeft dan Acronis. Succes!
Link naar reactie
Ik heb acronis ook wel gebruikt, beviel mij ook niet zo. Het programma draaide drie achtergrondprocessen voor het schedulen van backups. Ook als je niet van scheduling gebruik maakte. Een enkele windows task had overigens hetzelfde gekund. Maar nog erger was, dat die programma's ook na uninstallen bleven staan en bleven draaien. Ik heb wel eens een pagina met een handleiding voor handmatig uninstallen op de site van acronis gezien. Ze weten dus wel hoe het moet, maar doen het gewoon niet? Maar acronis kost ook gewoon een hoop geld, terwijl er voor particulieren diverse goede gratis alternatieven beschikbaar zijn.
Link naar reactie
Ongetwijfeld zullen er goede, gratis, alternatieven zijn. Daar twijfel ik geen seconde aan. Het is een persoonlijke smaak. Ik heb naar alle functionaliteit gekeken en vond/vind de prijs acceptabel. De support is prima. De laatste upgrade kostte 29 dollar, waarvoor je 2 executables krijgt:1 voor het branden van een rescue CD en 1 voor het installeren op je pc (van waaruit je uiteraard ook een rescue CD kan branden). Een willekeurig voorbeeld, waarbij dit programma mij recent nog geholpen heeft: binnen Windows een externe USB schijf Linux formatteren (EXT3). Die had ik nodig om programma's die op de decoder staan (in de woonkamer) over te hevelen naar mijn PC. Paragon kon die ook weer naar mijn pc kopiëren. Ongetwijfeld zijn daar ook wel weer losse freeware tools zijn. Moet je naar op zoek gaan, kost tijd, werkt het goed? etc. Hier zit er het gewoon bij, klaar. Naast uiteraard alles wat je kunt verzinnen rondom partitioneren, boot manager, wiping, etc. Enfin, misschien is al het bovenstaande de bekende mosterd na de maaltijd en heeft topic starter al voor een programma gekozen... :-) =
Link naar reactie
ik merk dat NIEMAND in mijn (digitale) omgeving backupprogramma's gebruikt, en nauwelijks foto's,bestanden en emails opslaat. Ook meer ervaring pc-gebruikers. Wel lees ik in het forum bijvoorbeeld: "zeker geen backup gemaakt? Ik doe dat regelmatig en dan heb ik na 3 kwartier weer een schone pc" en zo. Het onderwerp interesseert mij in hoge mate, en ik weet dat er meer wegen naar Rome leiden. Het meest recent laat ik op mijn pc "draaien " alleen het bij W7 ingebouwde programma , inclusief de daarmee gemaakte opstartschijf. Meen dat dat niet voldoende is? In het verleden wel Acronis gekocht voor ¤ 50.-- , maar na problemen geen enkele respons van de helpdesk ontvangen, zelfs na een echte brief niet.'t Ging om mijn gekochte installatiecode die ik na een herinstall kwijt was...) . De software van Paragon (meermalen genoemd door Gerben, dus goed) maar ook van EaseusTodobackup wel opgeslagen en in het verleden wel eens toegepast (en: weer verwijderd, twéé backups zal wat veel zijn) . De hamvraag voor mij is: wanneer kan je een crash + noodzakelijke herinstallatie verwachten? Acuut overlijden C-schijf? of een vervelend virus dat de zaak stil legt? Niet opstarten van Windows om e.o.a. reden? zo zullen er nog wel meer catastrofes te bedenken zijn. En is het dan zó dat je in al die gevallen gewoon opstart met zo'n rescue-cd die dan de backup op een externe USB-schijf zoekt (is zoiets dan een image?) en je pc herstelt? Dit zijn ook allemaal dingen die je niet zo maar even gaat uitproberen met weer andere risico's. Maar misschien zie ik te veel beren op de weg? Ik vind de uitleg door Schoone-pc niet altijd even duidelijk voor èchte leken.
Link naar reactie
Als je regelmatig een image maakt, heb je in 10 minuten weer een werkbare pc. Je kunt terugzetten mbv een bootable cd/dvd, of usb stick. Backup kan daar ook op, of op een externe harddisk. Het is de eerste keer wel even slikken, je systeempartitie overschrijven, maar met een herinstallatie doe je dat toch ook. En dan ben je makkelijk een halve dag verder, voor je alles er weer op hebt staan en ingesteld. Een image is oneindig veel makkelijker, enook betrouwbaarder dan windows backup of systeemherstel. Terugzetten doe je inderdaad vooral in catastrofale gevallen, zoals overlijden van je harddisk, of vreselijk besmette pc's. Maar het kan ook, als een setup van een programma onbedoelde effecten heeft, en je anders tijden bezig kunt zijn de schade te herstellen.
Link naar reactie
[quote:7f2ddd11da="gerben"]Paragon is voor simpel imagen en restoren ruim voldoende, dus waarom geld uitgeven aan acronis? http://www.paragon-software.com/home/br-free/ [/quote:7f2ddd11da] Allereerst Gerben en anderen die reageerden hartelijk bedankt voor de adviezen. Op basis hiervan en 'vergelijkend warenonderzoek' op andere sites en forums heb ik uiteindelijk gerbens advies gevolgd en voor paragon gekozen. Daar heb ik gisteren naar volle tevredenheid -denk ik, want de echte test komt pas als ik een restore moet doen...- images gemaakt. Van de SSD met systeem en van de interne HDD. Beide vrijwel maagdelijk zoals ze door mijn fabrikant teruggezet waren (maar dus inclusief de meegeleverde software, dat wel). Zekerheidshalve dus ook de op een recovery partitie na lege HDD, omdat mijn Windows 8 eerder waarschijnlijk op tilt was gegaan (automatic repair loop) omdat ik die geherpartitioneerd had. Niet wetend dat W8 nog niet goed kan omgaan met extended partities op een 2e HDD. Ik kwam wel nog wat vraagtekentjes tegen, zoals of ik sector voor sector moest kiezen ipv alleen imaging van de gebruikte sectoren. Voor de SSD dan, voor de HD geen denken aan natuurlijk (2TB). Vond geen duidelijk antwoord wanneer dat echt meer zekerheid biedt. Ik meen te begrijpen dat het alleen zin heeft als je erna bijvoorbeeld gedelete files wilt gaan recoveren of ook stukken met andere bestandssystemen op je schijf hebt. Ik niet dus. Dus voor standaard gekozen. Verder de vraag of ik gewoon binnen W8, of van de (eerst gemaakte) recovery dvd moest backupen. Maar als het goed is moet het gewoon vanuit W8 kunnen omdat Paragon -net als de meeste of alle andere imaging programma's, via Hot processing geen probleem zou hebben met het backupen van een werkend besturingssysteem. Dus dat gedaan. Volgende vraag: je kunt ervoor kiezen een temp file die voor dat Hot processing nodig is niet op de te imagen schijf te laten aanmaken (wat wel default is). Zekerheidshalve maar voor de interne HDD gekozen inplaats van de te imagen systeem-SSD. Scheelt ook weer schrijfwerk naar de SSD, al lijkt het erop dat dat tegenwoordig niet meer zo spannend is... De image werd kwa grootte ongeveer 60% van de gebruikte ruimte op de SSD. (totale ruimte 58 GB, gebruikt 36 (na uitzetten of verplaatsen naar HDD van de pagefile en de search index, opruimen van historie, hibernation uit etc. ), image ongeveer 25 GB. Image opgeslagen naar externe harddisk. Kan ik die ook gewoon kopieren naar een andere HDD, neem ik aan, of is het veiliger daarheen rechtstreeks opnieuw te imagen vanaf de ssd? Ik denk onzin... Tot zover ervaring met Paragon. Hoge ogen gooit in forums ook Easus To do ..... Misschien probeer ik die nog eens voor een andere PC. Ook Macrium Reflect. En voor het rauwere, ervaren werk (moeilijker te bedienen maar naar schijnt wel veel mogelijkheden) Clonezilla. En ook Acronis wordt veel genoemd. Een tip: een versie Acronis TrueImage ... WD is gratis bij WD te downloaden en te gebruiken voor wie een Western Digital harde schijf in of aan het systeem heeft (hoeft dus niet de te kopieren schijf of doelschijf te zijn). Vrijwel alle relevante backup opties werken. Volgens posters werkt hij ook onder W8, maar check dat want ik heb ook een berichtje gezien dat ze het nog waren aan het aanpassen. Seagate stelt onder overeenkomstige voorwaarden eenzelfde Acronis edititie beschikbaar al of niet omgedoopt tot discWizard. Er is ook sprake van dat de WD en/of Seagate versie ook werken met een schijf van resp Seagate of WD. Maar anders kun je die van die concurrent dus ook gewoon downloaden. En nu WD ook weer een en ander overnam (Hitachi?) kan dat lijstje wellicht nu of straks nog aangevuld worden met andere merken. Ik heb wel ook wat mindere meldingen over ACronis gezien (zou net iets te grondig eigen drivers installeren). Daarom eerst met Paragon begonnen. Misschien voor andere pc ook die WD/seagate versies proberen. Tot slot @ dhr Stols (die inmiddels echter al post dat hij ook met Paragon bezig is...): Ik heb me ook altijd verre gehouden van backups (anders dan als losse bestanden); met XP ging het altijd goed, in 8 jaar nooit opnieuw hoeven installeren of zelfs maar resetten. Een enkele keer een MS-patchje ophalen om een update met een foutje weer te herstellen. Maar met Windows 8 had ik gelijk gedonder (zie hierboven), kunnen kinderziektes zijn, maar ook helpdesk hebben daar vaak nog geen oplossingen voor. Dan is het buitengewoon handig als je -onafhankelijk van de herstel en resetfuncties van windows-, die dus nog helemaal niet goed werken, helemaal zelf even je systeem terug kunt zetten naar de tijd toen alles nog wel werkte. Zonder dat je al je programma's en data stuk voor stuk opnieuw moet installeren/terugzetten. Is echt verstandig, en er zijn dus zat betrouwbare programma's voor.
Link naar reactie
nog een vraag: in ong. 50' een backup gemaakt naar een externe schijf. Maar als ik nu een forse crash heb hoe krijg ik dat dan aan de praat? Zie wel een "restore" van het startvenster van Paragon, maar ik vraag mij af of dat te vinden is bij ernstige opstart-problemen. [img:562474620e]http://i49.tinypic.com/24awd2r.jpg[/img:562474620e]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...