Ga naar inhoud

Picasa 2 gradatiefilter omdraaien


anoniem

Aanbevolen berichten

In Picasa 2 zit de optie gradatiefilter, je kunt dan in een foto een gradatie aanbrengen van donker naar licht. Maar het lukt mij alleen van boven naar beneden, van donker naar licht. Ik wil echter het omgekeerde, van beneden naar boven, van donker naar licht. Zodat de onderkant van de foto donkerder is en niet de bovenkant. Kan dat in Picasa? Of zijn er andere opties. Heb ook Lightroom 3, maar daar vind ik de optie wel bruikbaar, maar werkt niet echt prettig.
Link naar reactie
Nou, dat was even puzzelen. Ik gebruik niet Picasa 2, maar Picasa 3. De term gradatiefilter kwam ik daar niet tegen. Wel het effect 'Geleidelijke tint'. Ik neem aan dat je dat bedoelt. Wanneer je de muisaanwijzer boven dat effect houdt, dan lees je "een verloopfilter, handig voor luchten". En daarom werkt het natuurlijk alleen van boven naar onder, waardoor de bovenkant van de foto [= de lucht] veel donkerder is dan de onderkant. Jij wilt dat andersom. Ik heb het net uitgeprobeerd. Open de foto in Picasa. Draai de foto dan ondersteboven door 2 keer op Ctrl + R te drukken. Voer dan het filter uit met de gewenste kleur. Is het effect naar je zin, dan klik je op Toepassen. Sla de foto daarna op onder een andere naam! Ik sloeg hem even op op mijn bureaublad. Open daarna die foto (die nog op zijn kop staat) weer in Picasa en zet hem weer rechtop. Dus wederom 2 keer Ctrl + R. Nu is de situatie dus zoals gewenst: de onderkant van de foto is donkerder dan de bovenkant. Kies Bestand > Opslaan. je krijgt de vraag: Opslaan op schijf? Klik op Ja. Ja, het is wat meer werk, maar dan heb je ook wat. :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...