Ga naar inhoud

MS-DOS programma's in een MS-DOS venster, vreemde karakters


Aanbevolen berichten

Ik gebruik nogal eens NE (Norton Editor) en dBaseIV in een MS-DOS venster. Sinds de opnieuw geïnstalleerde WinXP SP3 deugt er van de keyboard karakters niets meer. Vaak wel lowercase letters maar uppercase is helemaal mis. Voorbeeld: I wordt een u, _ (underscore) is een spatie, zoals veel hoofdletters spatie's worden. In de MS-DOS prompt zelf werken de karakters normaal. Voorheen heeft dat ALTIJD zonder problemen gewerkt. Wat is er mis, of wat ontbreekt er? Ik heb nu ook een Portugees keyboard maar daar heb ik voorheen ook zonder problemen mee gewerkt. perloc
Link naar reactie
Dat zou zeker werken ware het niet...... Helaas zal dat niet gaan! Het gaat niet om mijn eigen laptop, die het volledig heeft laten afweten, maar om de desktop van mijn zoon, die we nu met z'n drieën moeten delen. En die stond vol met spelletjes en had zodanig virus problemen dat we, Abraham en ik hebben besloten om de HD te formatten en Windows er helemaal opnieuw op te zetten. perloc
Link naar reactie
Ik wil dit nogmaals aankaarten en vragen aan de heren of ze hier geen oplossing voor weten. De editor van mijn compiler werkt niet goed, vooral wat betreft de Find (en replace) functie die het hele programma de mist in laat gaan. Notepad zou goed kunnen zijn als het ook de mogelijkheid had om TABs in te zetten. Ontbreekt. WordPad heeft die mogelijkheid wel, maar onthoudt ze niet bij opslag!! Moet je iedere keer weer opnieuw instellen bij openen. Word is geen tekst editor. En ik ben bang dat hij format items meezendt die ik absoluut niet kan gebruiken. Ik moet pure tekstfiles maken/hebben. De tekst editor NE (Norton Editor) werkte perfect. Daarmee kon ik álles doen in een paar keystrokes. Maar zoals gezegd werkt de Shift key niet in het MS-DOS venster in deze WinXP Prof SP3. Dat zou ik kunnen ondervangen door de Caps Lock voor hoofdletters, maar dat werkt niet voor de karakters boven de cijfer keys enz. En die heb ik ook nodig. Om het allemaal met het cijferpad te gaan doen is véél te omslachtig. Dat schiet niet o!p perloc
Link naar reactie
Met Word kan je ook tekst bestanden maken (met tabs) en zover ik weet kan dat ook met kladblok (alleen zie je de tabs niet als zodanig). Waarom zijn de tabs nodig? Voor tekst layout of voor CSV/database bestanden? Overigens is Word (en mogelijk ook OpenOffice) heel geschikt om vreemde tekens te herkennen. De titel van je onderwerp is voor mij verwarrend. MS-DOS maakt gebruik van een andere ASCII tabel dan Windows dus dat kan verschillen geven in tekst weergave. Wanneer ik de berichtjes lees, wil je alleen maar gewone tekst bestanden (naar ik aanneem ASCII 32-127) invoeren met een aantal control tekens zoals Tab (8 ), CR (13) en LF (10). Het lijkt me handig dit wat duidelijker te melden.
Link naar reactie
Hans.Vosman. Ik programmer. En dat al 20 jaar lang, of langer. Van het begin af gebruik ik voor het maken van pure tekst voor procedures/functions het programma NE.COM (Norton Editor). Als je daarmee hebt gewerkt voor dit doel, dan is het met alle andere mogelijkheden maar behelpen. Ze hebben allemaal nadelen. Degene die het meest bruikbaar zou zijn is het DOS EDIT programma. Maar daar komt nu totaal geen zinnige karakter meer uit, dus de problemen zijn daar nog erger mee dan met NE.com NE.com heeft op alle computers, en dat zijn tientallen, waar ik mee heb gewerkt zonder problemen gedraaid. Zo niet op deze desktop waar ik nu toe ben veroordeeld omdat mijn laptop het heeft laten afweten en alleen tegen hoge kosten (helft nieuwprijs) weer aan de gang is te krijgen. De desktop is van mijn zoon. Hij download veel spelletjes en -hoe kan het ook anders- ook veel virus problemen. Omdat ik nu deze computer met hem moet delen heb ik na een thread in "veiligheid" besloten om de hele HD schoon te maken en windowsXP Prof SP3 opnieuw te installeren. Ik heb in deze windows zelf geen enkel probleem gezien. Zo niet met alle programma's, die draaien in een MS-DOS venster waar het mis gaat en erger met EDIT dus. Mij lijkt dat de titel van deze thead toch wel zegt wat het probleem is. Ik open een MS-DOS venster op de desktop en laadt met NE.com een <name>.prg in en wil deze editen. Dat gaat enkel voor lower case letters en cijfers goed, maar zogauw je de shift key moet gebruiken komt er rubish. Zo ook in dBase IV (in MS-Dos), hetzelfde en met EDIT komt er allen maar een willkeurig karakter. Het frapante is dat mijn programma, wat óók in een MS-DOS venster draait dat probleem NIET heeft: alle tekst die ik intyp in dat programma (een library programma voor een school voor uitleen en terugontvangst van boeken) gaat zonder problemen!! Wat je schrijft over die verschillen van ASCII tabel voor Windows en Dos dat kan wel waar zijn, maar daar heb ik NOOIT problemen mee gehad. Ik heb in Config.sys en Autoexec.bat de juiste codepage te geactiveerd (in dit geval 860 wegens een Portugees keyboard), maar daar kan het niet in zitten omdat ik in dit Portuges sprekend land voorheen nooit problemen hiermee heb gehad. het programma is in het Engels dus ik gebruik de speciale Potrugese karacters niet. Zonder tabs is vrijwel geen programma te schrijven. En de tab moet maar 2-3 spaties zijn, die in Notepad zijn 8 spaties en niet in te stellen, afijn, ieder andere tekstverwerker heeft zijn nadelen. Hopelijk met deze nogal uigebreide toelichting wat duidelijker. MVG perloc
Link naar reactie
Ben je dankbaar andre@home en ik heb op voorhand al deze notepad gedownload. Maar ik zou het liefst mijn vertrouwde en normaal perfect werkende ne.com aan gang willen zien. Dus er moet een reparatie in WinXP plaatsvinden. Maar welke...... That's the question! Dus ik wacht nog even verdere reactie's af. perloc
Link naar reactie
Ik weet niet welke software bij jou niet goed werkt, Windows XP of de tekstverwerker. Ik beschik zelf nog wel over vrij veel MS-DOS software, alleen zit de meeste software op dit moment in een verhuisdoos. In de software waar ik vrij makkelijk bij kon komen vond ik NED.COM in een mapje met de naam NORTON. Is NED.COM vergelijkbaar met NE.COM. Het lijkt in Windows 7 te werken. Onder MS-DOS gebruikte ik vooral wordstar achtige tekstverwerkers.
Link naar reactie
Ik weet niet welke software bij jou niet goed werkt, Windows XP of de tekstverwerker. Ik beschik zelf nog wel over vrij veel MS-DOS software, alleen zit de meeste software op dit moment in een verhuisdoos. In de software waar ik vrij makkelijk bij kon komen vond ik NED.COM in een mapje met de naam NORTON. Is NED.COM vergelijkbaar met NE.COM. Het lijkt in Windows 7 te werken. Onder MS-DOS gebruikte ik vooral wordstar achtige tekstverwerkers.
Link naar reactie
Ne.com werkt goed. Dat is zeker omdat ik dit programma in vrijwel al mijn gemaakte programma's in de .prg folder heb staan. Ik heb een andere geprobeerd, trouwens als ne.com niet goed zou zijn zouden dBase IV en Edit wél goed moeten werken. Geen van de programma's in MS-Dos werken goed. Het verrassende is dat karacters in de DOS prompt wél goed werken. Ik zet Ne.com meestal in de Windows\system32 folder zodat het altijd bereikbaar is. Het is maar 32 Kbyte groot. Dus het ligt aan Windows en specifieker aan het programma MS-Dos ín Windows. Ik vraag me af of MS-Dos in Windows opnieuw is te installeren. Helaas laat Windows niet toe (alle) onderdelen opnieuw te installeren. perloc
Link naar reactie
[quote:a5a81863c6="perloc"]. Ik heb in Config.sys en Autoexec.bat de juiste codepage te geactiveerd (in dit geval 860 wegens een Portugees keyboard), maar daar kan het niet in zitten omdat ik in dit Portuges sprekend land voorheen nooit problemen hiermee heb gehad. het programma is in het Engels dus ik gebruik de speciale Potrugese karacters niet. MVG perloc[/quote:a5a81863c6]Voor XP heb je toch de autoexec.nt: daar moet dan zoiets in staan maar dan aangepast aan jouw wensen. C:\Windows\System32\KB16 DK,850,C:\Windows\System32\KEYBOARD.SYS Roep je de keyboard.sys wel aan?
Link naar reactie
Zover ik weet roept Windows altijd Config.sys en Autoexec.bat aan bij boot. In Config.sys heb ik staan: country = 351,860,c:\windows\sys32\country.sys In autoexec.bat: Mode con cp prepare((860) c:\windows\sys32\ega.cpi) Mode con cp select 860 keyb po,c:\windows\sys32\keyboard.sys Ook zonder deze regels in Config.sys alswel in Autoexec.bat werkte het keyboard zoals behoort. Verder heb ik in "Regional en Language Settings" (Control Panel) een Portugees Keyboard geselecteerd. Het moet default staan want het keyboard werkt zoals het behoort. perloc
Link naar reactie
[quote:54cb15191f="perloc"]Zover ik weet roept Windows altijd Config.sys en Autoexec.bat aan bij boot. perloc[/quote:54cb15191f]Ik denk dat daar mogelijk de fout zit.... http://support.microsoft.com/kb/314106/nl Problemen met MS-DOS-programma's oplossen in Windows XP [quote:54cb15191f]Controleer of in de bestanden Config.nt en Autoexec.nt in de map SystemRoot%\System32 niet-standaard instellingen aanwezig zijn. [/quote:54cb15191f] Er staat niet : Config.sys en Autoexec.bat
Link naar reactie
Ik heb nu WEL de verwijzing naar het keyboard in de Config.nt en Autoexec.nt (in de sys32 folder va Windows) gezet. Er staat nu in wat ik hierboven een keer het aangegeven wat ik in de batch files had gezet. Opnieuw een boot uitgevoerd en gekeken met mijn aloude NE.com, maar helaas.... het probleem persisteert. Het heeft ook altijd zonder die verwijzing gewerkt in vele voorgaande computers. Verder wist ik voordien niet af van het bestaan van beide .NT files in de \sys32 folder. Nooit te oud om te leren! Ik vind het ook vreemd dat Windows zoveel hardware herkent en installeert, maar geen Portugees of ander keyboard en gewoon een standaard keyboard installeert. Helaas heb ik geen ander standaard keyboard bijdehand om het uit te proberen. Bovendien is dit een oud IBM keyboard van hoge kwaliteit welk perfect werkt. Het maakt alleen nogal wat lawaai. perloc
Link naar reactie
Ik wordtel nog steeds met dit probleem. Wie weet hier een oplossing voor!!! Om het probleem nog even samen te vatten: Als ik in een MS-DOS venster in Windows XP SP3 een Dos programma, zoals dBase IV open, dan krijg ik bij intypen wél alle lower case letters en cijfers normaal, maar zogauw ik de Shift toets indruk voor uppercase of andere karacters krijg ik onjiuiste karakters. Aan de DOS prompt zelf werkt alls normaal. Dit heeft meer dan 15 jaar op diverse computers normaal gewerkt maar sinds een nieuwe installatie van WinXP is dit fout. Windows zelf werkt prima! Welke MS-DOS expert kan hier iets over zeggen. MVG perloc
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik haal deze ouwe koe nog even uit de sloot omdat ik de oplossing gevonden heb! Ik heb (meen ik) aangegeven dat ik een Portugees keyboard gebruik. Daar hoort code page 860 bij. Als ik nu in een Dos venster het volgende intyp: chcp 860 <Enter> dan is het probleem over, mijn ms-dos programma werken nu normaal. Zo simpel kan het leven zijn...... Opmerking: Als ik de autoexec.bat en config.sys herbenoem (op aanraden) in autoexec.nt en config.nt dan krijg ik met openen van ms-dos programma's in een ms-dos venster een foutmelding! MVG perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...