Ga naar inhoud

Schermafdruk onder DOS


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik weet het, een beetje achterhaald maar het kan even niet anders. Wie kan mij vertellen hoe (met welke tool ?) ik een schermafdruk kan maken onder DOS ? Ik bedoel dan ook daadwerkelijk onder puur DOS, dus geen DOS-venster onder één of andere Windows versie maar echt een PC welke is opgestart onder, en draait op DOS 6.2 ? De afdruk wil ik graag weggeschreven zien naar een bestandje zodat ik de rest van het werk in ieder geval op een iets modernere machine kan uitvoeren :) Het pakkeet waar ik schermafdrukken van moet maken werkt absoluut niet onder windows of een DOS-box, dit heeft te maken met het gebruik van de seriele en parallele poort. (het moge duidelijk zijn dat de gebruikte laptop ook niet de modernste is :) ) Alvast bedankt voor jullie hulp, John
Link naar reactie
[b:2b67de5f24]EGA.SYS[/b:2b67de5f24] Bewaart en herstelt de schermweergave wanneer bij EGA-beeldschermen de taakwisselingsmogelijkheid is ingesteld. Wanneer u een EGA-beeldscherm hebt, moet u het stuurprogramm EGA.SYS installeren voordat u de taakwisselingsmogelijkheid activeert. [b:2b67de5f24]Syntaxis[/b:2b67de5f24] device=[station:][pad]ega.sys [b:2b67de5f24]Parameter[/b:2b67de5f24] [station:][pad] Geeft de locatie van het bestand EGA.SYS aan.
Link naar reactie
Bedankt voor deze reacties allemaal. Ik weet nog dat we in het grijze verleden middels Delphi een TSR schreven welke het display geheugen in een bestandje dumpte. Dat bestandje was dan de schermafdruk. Helaas ben ik ondertussen 25 jaar ouder en blijkbaar wat vergeetachtig geworden. Geen idee meer hoe je een TSR schreef en nog minder idee in welk adres bereik het videogeheugen staat bij DOS :) Maar ik blijf hopen op een oplossing :)
Link naar reactie
[quote:87f6d37f59="John"]Helaas ben ik ondertussen 25 jaar ouder en blijkbaar wat vergeetachtig geworden. Geen idee meer hoe je een TSR schreef en nog minder idee in welk adres bereik het videogeheugen staat bij DOS :)[/quote:87f6d37f59]Afhankelijk van de videokaart en videomode? Gebruik je EGA, CGA of monochroom? Vermoedelijk heb ik nog wel een screendump programma. Maar ik zou de details ervan ook niet meer weten. Tekst pakken voor CGA of monochroom is vrij eenvoudig. Een grafische dump is wat lastiger.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...