Ga naar inhoud

Excel


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb een vraagje over MS Excel. Ik wil graag van een reeds getallen "(B35:E46)" het gemiddelde berekenen. Het enige probleem, waar ik niet uit kom, is dat ik de hokjes waar '0' staat, niet mee wil rekenen. Dat deze hokjes dus niet worden meegenomen in de berekening. Kan iemand mij helpen? ps, ik gebruik de Engelstalige versie van Excel. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Hokjes met een nul-waarde worden als het goed is meegenomen, het probleem ligt bij lege cellen. Dit kan je oplossen met de volgende formule: =SOM(B35:E46)/(AANTAL(B35:E46)+AANTAL.LEGE.CELLEN(B35:E46)) Nu werkt de formule met lege cellen en cellen met een waarde, op het moment dat er in het bereik een cel met tekst zit, gaat het overigens nog steeds mis. Helaas enkel een NL Excel bij de hand, maar vermoedelijk kan je de engelse functienamen wel terugvinden? @pang: doorverwijzen naar een ander forum zonder daar een topic met een specifieke oplossing aan te wijzen, is weinig hulpvaardig en komt mij enigzins spammerig over.
Link naar reactie
[quote:ed387fcf18="PS"]@pang: doorverwijzen naar een ander forum zonder daar een topic met een specifieke oplossing aan te wijzen, is weinig hulpvaardig en komt mij enigzins spammerig over.[/quote:ed387fcf18] Ik verwees alleen maar door op deze manier omdat ik te lui ben om dat hele forum door te spitten voor het probleem van een ander. Als ik een excel probleem heb ga ik ook eerst naar dat forum en ga spitten. Ik verwees hem daar heen zodat hij zelf kon spitten op dat forum, ik heb daar verder geen aandelen in alleen weet ik dat maar weinig mensen bekend zijn met dat forum
Link naar reactie
[quote:7d0bdc3945="WesselGozeling"]Ik wil graag van een reeds getallen "(B35:E46)" het gemiddelde berekenen. Het enige probleem, waar ik niet uit kom, is dat ik de hokjes waar '0' staat, niet mee wil rekenen. Dat deze hokjes dus niet worden meegenomen in de berekening.[/quote:7d0bdc3945] =GEMIDDELDE(ALS(B35:E46<>0;B35:E46)) Let op: deze functie moet je invoeren via Ctrl-Shift-Enter, dus: Ctrl- en Shifttoets tegelijk ingedrukt houden en dan op Enter drukken. Er komen dan accolades rond de functie te staan (die accolades mag je niet zelf typen, dan werkt het niet).
Link naar reactie
[quote:78dd82ef58="WesselGozeling"]Helaas krijg ik bij alle formules, dezelfde error, namelijk: 'Invalid Name Error'.[/quote:78dd82ef58] Dat moet vrijwel zeker liggen (zoals hierboven al vermeld) dat je met een anderstalige versie van Excel werkt, want mijn oplossing hierboven is correct. In de Engelstalige versie van Excel wordt die: =AVERAGE(IF(B35:E46<>0;B35:E46)) Vergeet ook nu niet die formule in te voeren via CTRL-SHIFT-ENTER !! Er is ook nog een (kleine) kans dat in jouw Windowsversie in plaats van de puntkomma de komma als scheidingsteken staat ingesteld. Als dat het geval is, dan moet je in de formule de puntkomma vervangen door een komma. Maar probeer eerst maar eens de formule zoals ze hierboven staat, ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter.
Link naar reactie
Mijn formule klopt. Ik heb het uitgeprobeerd en ik heb ook een Engelstalige Excel. Als het bij jou een foutmelding geeft zit het waarschijnlijk in de landinstellingen. Bij mij staan die op Nederlands. Het decimaalteken is dan een , (komma) Als jij de landinstellingen op (een van de vormwen van) Engels hebt staan is het decimaalteken een . (punt) Als de landinstellingen op Nederlands staan worden de delen van een formule gescheiden door een ; (puntkomma), omdat anders niet duidelijk is of er sprake is van een decimaalteken of van een scheidingsteken tussen twee delen van de formule. De formule is dan dus =AVERAGEIFS(B35:E46;B35:E46;"<>0") Staan de landinstellingen echter op Engels dan is de , (komma) het scheidingsteken tussen de delen van een formule. De formule wordt dan =AVERAGEIFS(B35:E46,B35:E46;"<>0") De formule van Alfa6591 werkt overigens ook. Het is een zg. Arrayformula.
Link naar reactie
Ik zie dat ik zelf een fout maak in de tweede formule: daar heb ik alleen de eerste ; (puntkomma) door een , (komma) vervangen. Het moet dus =AVERAGEIFS(B35:E46,B35:E46,"<>0") als je bij de landinstellingen Engels als taal hebt staan. Heb je dat? Aangenomen dat je met XP werkt: kijk in Control Panel, Regional and Language Options, tabblad Regional Options. Staat daar Nederland of een Engelstalig buitenland? Klik op de knop Customize. Staat bij List Separator een , (komma of ; (puntkomma)? Als de List Separator op , (komma) staat komen in excelformules géén puntkomma's voor.
Link naar reactie
De foutmelding [b:c0e595bae3]#NAME?[/b:c0e595bae3] duidt er op dat de functie =AVERAGEIFS niet wordt herkend. Die functie zit pas in Excel vanaf de versie 2007. Ga in Excel eens na (via Help - Info) met welke versie van Excel je werkt. De functie [b:c0e595bae3]=AVERAGE[/b:c0e595bae3] in mijn oplossing (ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter) voldoet in alle versies. Of je de komma of puntkomma als lijstscheidingsteken in functies van Excel moet gebruiken, is afhankelijk van hoe je dat ZELF in het configuratiescherm bij Landinstellingen hebt ingesteld, onafhankelijk van de taal waarin Excel is gesteld. Helaas vermeldde je nog niet hoe dat op jouw computer staat ingesteld. Het is in de Nederlandstalige wel gebruikelijk om als lijstscheidingsteken de kommapunt te gebruiken, maar sommigen maken daar (per ongeluk) wel eens wat anders van.
Link naar reactie
[quote:552af8af12="WesselGozeling"]Hij komt uit: 2002 :([/quote:552af8af12][b:552af8af12]Wát[/b:552af8af12] komt er uit 2002 ? De functie =AVERAGEIF kan niet werken in Excel 2002, zoals ik hierboven al aangaf. Misschien verwar je ze met een functie die erop lijkt, maar waar een haakje in staat, namelijk =AVERAGE(IF.... Het gaat er om met welke versie van Excel JIJ werkt. Ondertussen weten we nog altijd niet of je met een Engels- of Nederlandstalige versie van Excel werkt en welk teken je als lijstscheidingsteken gebruikt. Je probleem had al lang opgelost kunnen zijn als je de raadgevingen in dit topic goed had bestudeerd en toegepast.
Link naar reactie
[quote:c322948044="WesselGozeling"]Het hele verhaal is verandert want ik heb namelijk zojuist MS Excel 2007 geinstalleerd. geïnstalleerd, de Nederlandse versie. Als lijstscheidingsteken gebruik ik de , (komma). Kunt u mij nu vertellen welke formule ik dan nodig heb?[/quote:c322948044]Dan zou dit moeten werken: =GEMIDDELDE(ALS(B35:E46<>0,B35:E46)) Niet vergeten de invoer af te sluiten via Ctrl-Shift-Enter (dus: de Ctrl- en Shifttoets tegelijkertijd ingedrukt houden en terwijl je die ingedrukt houdt op Enter drukken. Het is dezelfde formule als in mijn eerste bericht, alleen is de puntkomma gewijzigd in een komma.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...