Ga naar inhoud

tijden optellen in excel 2003 werkt niet zoals ik wil


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, In kolom k staat een formule die een tijd genereert. deze tijden wil ik optellen met behulp van autosom, maar wat ik ook probeer de tijden worden pas opgeteld als ik de tijden handmatig intik, dus de formule om zeep help. als ik deze waarden copieer en plakken speciaal alleen waarde doe telt excel ook niet op, maar weer wel als ik deze tijden handmatig overschrijf. allerlei opmaak geprobeerd via hulp vanaf andere fora. helpt niks. tijden worden wel opgeteld als ik =k2+k3+k4 enz doe, maar dat is niet handig. weet iemand waarom de formule het optellen dwars zit? komt het door TEKST? in de formule? de formule is: =ALS(I2<J2;TEKST(J2-I2;"u:mm");"")
Link naar reactie
Inderdaad, je formule levert tekst op, en teksten kun je niet optellen. Ik heb een Engelse versie van excel, dus je moet hier en daar misschien was vertalen) Je kunt gewoon de formule =ALS(I2.J2;J2-I2;"") gebruiken. vevolgens komt er een vreemd getal als resultaat, maar dat kun je voorkomen door de betreffende cel als "tijd" te formatteren. (rechts klikken, kies format cells) Vervolgens ontstaat er een nieuw probleem bij het optellen van de cellen. Excel telt namelijk door in de tijd i.p.v. uren op te tellen. Zo levert 12:00 + 8:00 keurig 20:00 op, maar tel er nog eens 8:00 bij en de uitkomst is 4:00. 8 uur na 8 uur 's avonds is het namelijk 4 uur 's morgens. Dit kun je voorkomen door de cel waarin de optelling plaatsvindt te formatteren als [u]:mm. (rechtsklikken kies custom en vul in)) De rechte haken geven aan dat het om de verstreken tijd gaat. Het is ook mogelijk om de resultaten van de ALS-formules zo te formatteren. Als er geen andere zaken instaan zou je dus je hele kolom K zo kunnen formatteren en dan zou het moeten werken.
Link naar reactie
kijk ook uit met aftrekken 12 uur - 8 uur geeft netjes 4 uur aan nog eens 8 uur eraf geeft in de tijd notatie wel 20 uur aan maar een negatief getal tussen de 0 en 0,9999999 ga je hiermee verder rekenen krijg je dus een verkeerde optelling je Ou eigenlijk 1 erbij moeten optellen maar dit kan je niet met cel + 1 doen, heb het ergens wel voor elkaar gekregen in Corel QP met een als functie op de cel los te laten
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...