Ga naar inhoud

Kwaliteit MP3


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo Ik heb een vraagje, ik ben op het gebied van MP3 een leek dus misschien stel ik wel een hele stomme vraag, maarja niemand kent me. Sommige MP3's klinken erg slecht op de computer, nu is het mijn opgevallen dat in realplayer wordt weergegeven 81,7 kbps bij nummers die gewoon goed klinken wordt er 320 kbps weergegeven. Is er een manier om dat nummer van 87,7 kbps op te waarderen naar 320 kbps en klinkt dat nummer dan ook gewoon lekker. Of lul ik nu erg dom? En als het kan, hoe en waarmee moet ik dat dan doen? Mij dank is groot Aart
Link naar reactie
Er zijn inderdaad programma's waarmee je kunt converteren naar hogere bitrates (ook naar lagere natuurlijk). Maar ik denk dat dat voor de kwaliteit van de mp3tjes niets zal uitmaken. Ze zijn immers al eens geconverteerd naar 80kbps en tijdens die conversie is al de nodige kwaliteit verloren gegaan. Je krijgt die niet terug door te converteren naar bijv. 320kbps. De enige oplossing is dus het mp3tje helemaal opnieuw rippen met een hogere bitrate. (Of ehm downloaden :oops: ) Een goed programma om mp3tjes mee te converteren is [url=www.dbpoweramp.com]DBPoweramp[/url]. Rippen kan met Exact Audio Copy.
Link naar reactie
MP3 is een compact geluidsbestand. Hoe lager je bitrate is, hoe compacter en dus kleiner het bestand, en helaas heeft dat ook invloed op de kwaliteit, want er wordt nogal iets weggelaten dan. Nou je voelt het al aan waarschijnlijk, wanneer je eenmaal iets kwijt bent in een bestand krijg je dat natuurlijk niet meer terug. Dat heeft te maken met hoe de originele opname is en/of hoe je het bestand van een CD hebt omgezet naar MP3.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties Ik heb inmiddels DBpower gedownload en dat werkt super. Niet voor alle nummers. Ik heb nu een aantal nummers, om het programma te testen, van 160 kbps 'overgezet' naar 320 kbps. Het nummer wordt op deze manier wat groter maar echt beter? Als ik goed luister wel. Ik denk dat ik goede oren heb want volgens mij maakt dat niet zo veel uit Toch? In inder geval, Bedankt Aart
Link naar reactie
Of gebruik VBR (Variable BitRate). Dan bepaalt het conversieprogramma op elk moment de beste bitrate. Voordeel is dat je nummers op die manier weinig (hoorbaar) kwaliteitsverlies hebben t.o.v. een fixed bitrate: monotone delen krijgen een lage bitrate, complexe arrangementen houden een hoge bitrate. En nadeel is wel weer dat je niet kan voorspellen hoe groot je MP3-bestand gaat worden. Hoe complexer de muziek, hoe hoger de bitrate en dus hoe groter het bestand.
Link naar reactie
Die mp3tjes zijn inderdaad niet meer te redden. Als je ze omzet naar een hogere bitrate kunnen ze alleen maar slechter gaan klinken. Bij het omzetten wordt je mp3 eerst omgezet naar wav-formaat en vervolgens weer ge-encodeerd in de opgegeven bitrate. Bij dit encoden zal altijd kwaliteitsverlies optreden, mp3 is nu eenmaal een 'lossy' compressieformaat. Als je dus nummers voor een tweede keer gaat encoden zal er voor een tweede keer kwaliteitsverlies optreden.
Link naar reactie
[quote:d6053523c4="mephi"]Die mp3tjes zijn inderdaad niet meer te redden. Als je ze omzet naar een hogere bitrate kunnen ze alleen maar slechter gaan klinken. Bij het omzetten wordt je mp3 eerst omgezet naar wav-formaat en vervolgens weer ge-encodeerd in de opgegeven bitrate. Bij dit encoden zal altijd kwaliteitsverlies optreden, mp3 is nu eenmaal een 'lossy' compressieformaat. Als je dus nummers voor een tweede keer gaat encoden zal er voor een tweede keer kwaliteitsverlies optreden.[/quote:d6053523c4] dus een mp3 die slecht klinkt meteen deleten!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...