Ga naar inhoud

Rechten fat-schijven


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb Red-Hat-Linux 7.1 op mijn computer geinstalleerd en dit draait redelijk. Ik heb al mijn fat-schrijven gemount in de directorie /windows. Op de root na hebben alle gebruiker slechts leesrechten over deze schrijven. Omdat ik van mening ben dat deze schrijven net zoals in windows voor iedereen toegankelijk moeten zijn, wil ik (als root) alle gebruikers zowel lees als schrijfrechten geven voor de fat-schijven. Hoe kan ik dit instellen?
Link naar reactie
quote:
Originally posted by Bard Kelder: Hoe kan ik dit instellen?
Door fstab te editten. Die staat in /etc.

Daar zal zoiets staan: /dev/hda1/ /windows vfat user,ro 0 0

maar er kunen nog andere zaken in staan.

in de vierde "kolom" in deze file kunnen verschillende opties staan, gescheiden door komma's Als er ro staat, betekent dat je hem alleen kunt lezen. Maak je daar nu rw van dan is het read/write. Wil je ook kunnen uitvoeren, dan moet er een exec bijstaan.

Voorbeeld: /dev/hda1/ /windows vfat user,rw,exec 0 0

Link naar reactie
Als je de schijf automatisch laat mounten tijdens de opstart, dan klopt het dat deze readonly is voor de gebruiker.

Oplossing: laat de gebruiker handmatig mounten, of zet de optie umask=[waarde] in het bestand /etc/fstab. Hoe umask werkt weet ik zo niet uit het hoofd.

Andere mogelijkheid is om in ~/.kde2/share/Autostart een bash-script te zetten die de Windows-schijf automatisch mount als iemand KDE opstart. Zelfde mechanisme is ook in Gnome van toepassing.

Max

Link naar reactie
Hoi,

Met de opdracht 'chmod 777' los je het probleem niet op, omdat de directory zijn rechten krijgt tijdens het mounten (en dat dus iedere keer weer "overschreven" wordt). Speel maar eens met fstab en kijk naar de rechten van je /windows/C directory. Dan zie je het vanzelf!

Groet,

Philip

------------------ Bezoek ook eens mijn Nederlandstalige Linux beginners homepage: http://baserv.uci.kun.nl/~philipg/

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...