Ga naar inhoud

MS DOS op laptop installeren


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Als eerste, ik ben niet nieuw, maar kan op mijn oude account niet meer inloggen, dus vandaar een nieuw account aangemaakt. Ik zit met het volgende 'probleem', ik heb een laptop met CD-speler. Nu wil ik op deze laptop MS DOS 6.22 installeren. Aangezien ik geen MS DOS meer op diskettes heb (die ik trouwens ook niet meer zou kunnen installeren) maar wel op een cd dacht ik zo het een en ander wel op te kunnen lossen. Niet dus. er wordt steeds gevraagd om disc nr. zoveel... Is er misschien iemand die voor mij een oplossing weet zodat ik MS DOS 6.22 op mijn laptop kan installeren?
Link naar reactie
FreeDOS heb ik geprobeerd, maar helaas werken daar bepaalde dos-programma's niet mee samen. Ik krijg daar steeds foutmeldingen i.v.m. geheugenadressen. En ik heb een soortgelijke CD als daar op dat Engelstalige forum beschreven wordt, maar helaas krijg ik daarmee het probleem dat bij de installatie gevraagd wordt naar schijf #2 enz. waardoor de installatie dus ook niet lukt.
Link naar reactie
Maar had je ook alle bestanden van de 3 MSDOS floppy's op een CD-R(W) gebrand zonder mappen. Met een bootable sector en DOS drivers voor de cd speler? Had dat geprobeerd met brandapplicatie PowerISO? Werd deze na te zijn opgestart van die DOS CD-R(W) schijf, herkend als letter A:. En toonde commando dir alle MSDOS bestanden van alle 3 MSDOS floppy's ?
Link naar reactie
Ik heb een CD met daarop alle bestanden van de installatiediskettes (zonder de mappen.) Als ik de laptop opstart met de cd gaat het prima (D drive). Als ik echter de 'setup' draai komt hij met de melding dat schijf #2 geplaatst moet worden. En daar houd het dan op, omdat alles op één cd staat. En een [Enter] geven werkt dan ook niet. Ondertussen heb ik nu ook een MS-DOS 6.22 bootdisk op CD gevonden waar ik morgen het en en ander mee wil gaan proberen, maar het is al zo lang geleden dat ik met DOS gewerkt heb dat het niet allemaal meer duidelijk in mijn hoofd zit. Gelukkig ken ik nog wel de meeste 'gangbare commando's' maar het opnieuw opzetten van een systeem ben ik helaas voor een belangrijk deel kwijt.
Link naar reactie
Wat valt er te installeren aan MD-DOS? Start vanaf de cd en maak je harddisk bootable m.b.v. het commando 'sys c:'. Daarna de bestanden handmatig overzetten en evt. expanderen. Als ik diep in m'n geheugen graaf gebruikt de setup van MS-DOS een batchfile voor de installatie? Dit zou je aan kunnen passen om de verwijzingen naar de aparte disks en de check voor hun aanwezigheid te verwijderen. Correct me if i'm wrong.
Link naar reactie
@Hans60 Handmatig installeren van MS DOS zou inderdaad kunnen. Info daarover is zo te zien te vinden, op de site van Microsoft in artikel 117245 [url=http://support.microsoft.com/kb/117245/en-us]Manual MS-DOS Installation When SETUP.EXE Fails.[/url] //Edit Ik weet ook niet meer alles uit mijn eigen MS DOS tijd. Maar heb echter nog wel een dik MS DOS 6.2 boek door Judd Robbins van Sybex bewaard, die toen in 1994 f 99,- kostte. Daarin staat dat je met de setup.exe een optie kunt meegeven. Bijvoorbeeld [code:1:fe09e33017] SETUP /S:BestandsPad [/code:1:fe09e33017][Enter] Specificeert een niet standaard pad naar de setup-diskette(s).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...