Ga naar inhoud

Suse 8.1 internet over LAN


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb (als linux beginner) Suse 8.1 geïnstalleerd en dat ging probleemloos. Ik heb een netwerk met een router voor internettoegang. Nu had ik verwacht dat ik direct op internet zou zitten maar dat lukt me niet. Ik vraag me af of ik gewoon iets fout doe of dat er iets niet goed is gegaan tijdens de installatie. Als ik bijv. OpenOffice start dan verschijnt er inderdaad een OpenOffice scherm om even later te verdwijnen alsof het nooit is gestart. Moet ik het probleem ergens anders zoeken of moet je internet voor LAN ergens configureren. Ik heb overigens in het bijgeleverde boek gezocht en daaruit begrijp ik dat ik eigelijk niets hoef te doen.
Link naar reactie
Open eens een command prompt. Geef hierin het commando [code:1:f8b204b845]ifconfig[/code:1:f8b204b845] Als het goed is zie je nu de informatie mbt de diverse interfaces. Hierin zou dus ook je IP-adres, netmask en broadcast adres staan. Als dit klopt, dan kan je het commando [code:1:f8b204b845]route[/code:1:f8b204b845] geven. Nu krijg je informatie over de default gateway, als die is ingesteld. Als ik me niet vergis, staat in het bestand /etc/nameserver.conf de IP-adressen van de DNS servers genoemd. Als alles staat ingesteld, probeer dan eens met het commando [code:1:f8b204b845]ping [ip-adres][/code:1:f8b204b845], waarbij je [ip-adres] vervangt door je eigen ip-adres, of je netwerkkaart wel reageert. Probeer ook eens hetzelfde met op de plaats van [ip-adres] het interne ip-adres van je gateway. Geef hier even weer wat de resultaten zijn. Geef ook even aan wat het interne ip-adres is van je router. Dan kunnen we verder zoeken naar de oplossing.
Link naar reactie
[quote:68d6cfb282]Als ik me niet vergis, staat in het bestand /etc/nameserver.conf de IP-adressen van de DNS servers genoemd. [/quote:68d6cfb282] Heb je die dns-servers ook gevonden? Waarschijnlijk staat je interne webserver in de file /etc/hosts. Daardoor wordt die wel gevonden. Vul in je browser maar eens in: http://216.239.37.101. Als je dan bij www.google.nl uitkomt, dan is je DNS niet goed ingesteld.
Link naar reactie
De vraag is of je router ook als DNS-server fungeert. Wat was het resultaat van mijn testje met het IP-adres in de adres-balk van de browser? Heb je ook een Windows PC aan die router hangen? Kijk dan eens welke DNS daar staat ingevuld. Het twee keer noemen van dezelfde DNS-server heeft geen zin. Ik zou er in ieder geval 1 uit halen. Als je de naam van je provider geeft kan ik ook proberen de IP-adressen van de DNS servers van je provider te vinden voor je, maar dat kan je zelf ook: Gewoon zoeken op www.google.nl op DNS en de naam van je provider. Houdt er rekening mee dat de terug gekoppelde info niet altijd juist is. Ping even naar die servers voordat je ze instelt. Bij geen reply heb je waarschijnlijk te maken met verouderde of onjuiste informatie.
Link naar reactie
De windows pc's maken ook kontakt via de router en daar staat geen DNS ingevuld. Als ik jouw DNS nummers invoer en start daarna de brouwser dan werkt het niet. Kijk ik dan weer naar de DNS nummers dan krijg ik de opmerking: Het resolver configuratiebestand (/etc/resilv.conf) is tijdelijk gewijzigd door dhcpcd. U heeft 2 opties: 1) Wijzig huidige (is aangepast!) versie van het bestand 2) Druk nu op annuleren en ga door met wijzigen van de niet resolver data. Het IP adres van de router (192.168.1.1) staat dan weer in de DNS velden
Link naar reactie
Voor gateway moet je het adres van de router invullen: 192.168.1.1 Voor DNS (Domain Name Server, vertaald www.naam.nl in een ip-adres) moet je de ip-adressen van de DNS-server van je provider opgeven. Nu weet ik niet of je elke willekeurige provider kunt opgeven, en mogelijk heeft Planet meerdere DNS-servers. Volgens mij kun je met "ipconfig" of winipcfg"" in Windows, met start>uitvoeren, zien wat ondermeer het IP-adres van de DNS-server.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...