Ga naar inhoud

Defragmenteren?


anoniem

Aanbevolen berichten

De verschillende Linux filesystems (ext2/3, reiserfs, xfs, enz) hebben door slim ontwerp nauwelijks last van fragmentatie. Zeker als je zorgt dat de schijf niet voller wordt dan ca. 90-95% hoef je niet te defragmenteren (ik zou niet eens weten of er überhaupt wel een tooltje voor is :) ). Dit komt vooral door 2 oorzaken, maar ik ben geen guru :) : 1) Linux cachet de meeste schrijf opdrachten eventjes en kan daardoor slim de plaats bepalen en meerdere sectors achter elkaar uitschrijven, en 2) zodra er naar een file wordt geschreven wordt een beperkte ruimte erachter ook geclaimd, totdat de file weer gesloten wordt. Hierdoor worden vooral kleine en middelgrote bestanden eigenlijk nooit gefragmenteerd. Wanneer een file wordt geopend, beschreven en weer gesloten voordat er werkelijk iets uit de cache naar de schijf geschreven werd kan Linux de file netjes inpassen. Zo ongeveer werkt het dacht ik tenminste.
Link naar reactie
[quote:379cb10c38="wbsoft"](ik zou niet eens weten of er überhaupt wel een tooltje voor is :) ).[/quote:379cb10c38] Ik heb in de Linux Format wel eens gelezen dat er een tooltje bestaat om linux partities te defragmenteren. Het zou te vinden moeten zijn op diverse ftp servers, maar het werkt alleen op geunmounte partities en het is niet zo betrouwbaar.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...