Ga naar inhoud

An amature here!


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil namelijk Linux gaan proberen in de vorm van Mandrake 9. Maar nu heb ik nog enkele vragen/problemen: - Ik heb in een grijs verleden WinLinux 2001 bèta geprobeerd en toen kon het mijn grafische kaart niet herkennen en dan kan je de CD(s) wel weggooien, want dan zit je met 16 kleuren opgescheept. Is de kans groot dat dat mij weer gebeurd? - Ik heb gelezen dat je moet kiezen tussen KDE en GNOME, wat is het wezelijke verschil? - Ik heb gelezen in de gebruiksaanwijzing op internet dat je partities moet maken, maar ze zeggen er niet duidelijk bij hoeveel en in welke groote. Tips? - Ik heb op internetforums gelezen dat er nogal wat problemen zijn (veel foutmeldingen) met Mandrake 9. Is dat ook zo, of lijkt het maar zo? Alvast reuze bedankt!
Link naar reactie
# Dat ligt er natuurlijk aan welke grafische kaart je hebt ;) # Dat ze er anders uit zien en de feel wat anders is. KDE vind ik persoonlijk het prettigst en deze is ook bij Mandrake default dacht ik. # Yep, iig een swap partitie die 2x zo groot als je geheugen moet zijn met een max van 512mb. Een root partitie van varieërend van 2~10GB en een home partitie (voor je persoonlijke zaken). # Dat lijkt maar zo ;)
Link naar reactie
Ik heb inmiddels al heel wat linux installaties achter de rug (Redhat en Mandrake). Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe eenvoudig de installatie inmiddels is. Met name de installatie van Mandrake gaat probleemloos. Partitioneren, hardwareherkenning, Inet instellen, X installeren, en automatische upgrade: snel en met relatief minder moeite dan een Wndows XP installatie.
Link naar reactie
Ter aanvullig op marcel wil ik toch het een en ander melden.. Mandrake 9 heeft een goede tot zeer goede hardware ondersteuning voor huis tuin en keuken pc's .. Echter zullen de nvidia videokaarten bijvoorbeeld werken, maar standaard niet goed..hiervoor zijn bij nvidia zelf drivers voor beschikbaar.. De verschillen en smaken betreft gnome2 of kde3 valt over te twisten.. Marcel vindt kennelijk KDE het prettigst.. Ik persoonlijk vindt ik Gnome2 veel prettiger.. dit is puur gebasseerd op persoonlijke smaak.. maar kiezen hoef je niet.. je kunt ze gewoon naast elkaar draaien hoor.. sterker nog.. je kunt kiezen uit meerder grafische omgevingen.. niet environments zoals kde of gnome , maar windowmanagers.. als je een full install mandrake 9 doet krijg je een groot aantal WM's en Environments mee: environments: KDE3, Gnome2 WM's: Xfce, windowmaker, Enlightenment, blackbox, icewm Installeer ze gerust allemaal als je de ruimte hebt..dan kun je switchen tussen elkaar.. over het feit dat je hoort dat mandrake 9 buggie is, kan ik alleen wat over zeggen als mandrake 9 als workstation OS. ik weet niet of MDK 9 stabiel genoeg is voor server (zonder gui/X) Maar ik weet haast zeker dat 90% van de bugs die jij hoort duidden naar de Mandrake Control Center bug. (configuratiescherm) wanneer je een full (lees expert) install doet, (aanrader, het is supergemakkelijk) kun je na de installatie gelijk de updates doen... doe dit gewoon en je zult van deze bug niks merken.. over je partitities kun je over praten in hoever je flexibel wil zijn. Het is zowieso aan te raden om een aparte /home partitite te hebben? waarom? simpel...omdat je gebruikers configs, je documenten op deze partitie komen te staan.. mocht je ooit een herinstallatie doen, laat je home achterwegen met fdisken en je behoudt je zut gewoon..soms zelfs heel veel van je gebruikersinstellingen van elke applicatie. als je wat met servers zoals ftp gaat doen is het ook raadzaam om deze content met rust te laten als je gaat re-installen...dus maak je een aparte partitie met /var/ftp aan. verder is een root partitie ( / ) een boot partitie ( /boot) noodzakelijk.. zie wat marcel zij. En swap uiteraard..volg de instructies van marcel op, dan zit je altijd goed.. Wij hopen je genoeg geholpen te hebben voorlopig
Link naar reactie
[quote:3924cb7598="Pwyll"]Ik kom er net achter dat ik een gênant kleine RAM heb, nl van een 64MB. Is het dan niet verstandiger dat ik een swamp maak van laat maar zeggen 250MB?[/quote:3924cb7598] een moeras van 250mb? hmmm in principe is 128 tot 192 mb genoeg voor swap voor jouw..maar je kunt altijd meer swap kiezen.. speel je op safe in elk geval..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...