Ga naar inhoud

Ext --> Reiser


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo mon ami,

Weet iemand of het mogelijk is om een volledig geinstalleerd systeem te behouden en toch te converteren naar reiserfs? en dat het ook nog werkt. Is dit ene onmogelijke vraag en kan ik daar beter niet ana beginnen? Of is dit erg eenvouding? Waarom ik dit wil? Mijn laptop loopt regelmatig vast bij het opstarten op het punt tussen: lpd done en usbmsg alleen een cold start kan dan nog helpen. Bij het opstarten moet dan de hele schijf gecontrolleerd worden. met Reiserfs zou dit vele sneller gaan toch?

Wie oh wie?

Bart

Link naar reactie
"Weet iemand of het mogelijk is om een volledig geinstalleerd systeem te behouden en toch te converteren naar reiserfs?"

Partities zijn niet rechtstreeks te converteren, maar je kunt een nieuwe partitie aanmaken, alle bestanden kopieeren en /etc/fstab aanpassen.

"Is dit ene onmogelijke vraag en kan ik daar beter niet ana beginnen? Of is dit erg eenvouding?"

Heb je al overwogen om ext3fs te gebruiken ipv ext2fs. Ext2fs kun je namelijk wel in 1 keer converteren naar ext3fs. Je moet een kernel met ext3fs ondersteuning gebruiken, de nodige utils hebben en ff de documentatie lezen.

"Bij het opstarten moet dan de hele schijf gecontrolleerd worden. met Reiserfs zou dit vele sneller gaan toch?"

Ja, ook Ext3FS, JFS en XFS.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by ahbart: Ik gebruik Suse 7.1. Maar wel met kernel 2.4.16. Dat zou dus goed moeten gaan. Reiserfs zit standaard in Suse. Maar ext3 nog niet. Kun je me een hint geven waar ik deze conversie tools kan vinden? En of mijn systeem dan nog opstart.

Bart


Met ext3fs kun je altijd op ext2 als het niet werkt. De journal wordt alleen niet gelezen, dus als er nog veel gegevens uit de journal weggeschreven moeten worden kan het wat gevaarlijk zijn, maar je bent je partitie nooit kwijt.

Een howto met instructies is te vinden op: http://norris.dhs.org/ext3-mini-howto.html , de kernel patches op http://www.zip.com.au/~akpm/linux/ext3/ . Het is wat knutselen, maar het kan nooit vervelend werk zijn :wink:. BTW. er zijn veel problemen met ReiserFS, dus naast converteerbaarheid kan dit ook een reden zijn of voor ext3 te kiezen.

Link naar reactie
Heeft iemand dan een idee hoe die Micro$oft tools voor filesystem-conversie werken? Ik bedoel, tot nu toe heeft Microsoft tools gemaakt voor het converteren van FAT16 -> FAT32 en FAT -> NTFS. En dat allemaal zonder allerlei gedoe met partities kopieren. (En volgens mij is NTFS niet afgeleid van FAT dus ik denk het dat het een kwestie van iets toevoegen is, zoals bij ext2 -> ext3.)

Waarom kan het wel in Windows maar niet in Linux?

------------------ Copyleft 2000-2001 - All Rights Reversed

Link naar reactie
quote:
Originally posted by RobertV: Heeft iemand dan een idee hoe die Micro$oft tools voor filesystem-conversie werken? Ik bedoel, tot nu toe heeft Microsoft tools gemaakt voor het converteren van FAT16 -> FAT32 en FAT -> NTFS. En dat allemaal zonder allerlei gedoe met partities kopieren. (En volgens mij is NTFS niet afgeleid van FAT dus ik denk het dat het een kwestie van iets toevoegen is, zoals bij ext2 -> ext3.)

Waarom kan het wel in Windows maar niet in Linux?


Bij ext3 fs is ext2 fs met journaling en een paar andere uitbreidingen, het fs zoals het op een harddisk staat is hetzelfde, er wordt alleen journal toegevoegd. FAT-16 -> FAT 32 is natuurlijk vrij eenvoudig. Ext2 naar reiserfs conversie is wellicht mogelijk, maar een conversieprogrammaschrijven is veel werk en dat moet ook iemand betalen (of iemand moet het vrijwillig doen). Het probleem is dat ReiserFS binary trees, e.d. gebruikt wat conversie een stuk moeilijker maakt. FAT naar NTFS is niet zo'n goed voorbeeld omdat FAT dermate simpel is dat conversie niet moeilijk kan zijn.

Link naar reactie
Ik had gezegd dat ik nog even terug zou komen. Ik heb nu inderdaad omgezet naar ext3. Als alles goed is gegaan werkt het. Het ging makkelijker dan ik had gedacht. Van suse heb ik het bestand e2fsprogs.rpm gedownload ftp server van suse onder 7.3 Deze versie ondersteund namelijk ext3. bovenstaande link werkte uitstekend. Het is een prima mini howto. als ik nu df -hT in type dan krijg ik ext3 te zien. Dus moet het werken. Ik heb geen kernel patch geinstallleerd. Mar volgens mij is dat ook niet nodig met mijn huidige kernel. 2.4.16. Bedankt voor de tips Bart
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...