Ga naar inhoud

Windows 7 installatie optie formateren grijs


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben voor het eerst bezig met Windows 7 te installeren. Ik liep gelijk tegen een probleem aan. Het is een pc waarop Windows 7 Home Premium al geïnstalleerd was. Ik wilde de pc van een schone installatie voorzien. Met de DVD heb ik de pc opgestart. De harde schijf was opgedeeld in twee partities: C: 40Gig, D: 280 Gig. Ik wilde alleen de kleinste partitie groter maken voor de nieuwe Windows installatie, en de twee behouden. Ik heb de twee oude wel kunnen verwijderen, maar geen nieuwe kunnen maken (de optie was grijs). Ik bleef uiteindelijk over met één grote partitie. Ik probeerde deze te formateren, dit duurde minder dan enkele seconden, en er was ook geen optie van snelle format of uitgebreide. De meeste opties waren grijs (bijv. uitbreiden). Daarna heb ik het OS gewoon wel kunnen installeren. Maar voor het maken van een image wilde ik alsnog een tweede partitie aanmaken, in Windows zelf leek mij geen optie, immers dan moet ik de systeemschijf in twee partities verdelen en dat is tricky. Ik heb dit met GParted gedaan. Dit is wel gelukt. Als ik nu in Windows zelf kijk zie ik bij partitie D: staan: Primaire partitie. Bij C: waar Windows opstaat, staat niets. En ik las ergens dat bij de C: schijf "actief" moet staan, maar daar staat niets bij. Mijn vraag, is alles verlopen zoals het hoort (ivm o.a. niet kunnen formateren) en is er met de hele installatie niets aan de hand, of kan ik beter alsnog alles overnieuw installeren? En zo ja, kan ik dan beter de controller op RAID zetten? Want in het Bios staat de Raidmode op IDE. Er is de nForce serial ATA controller geïnstalleerd. Systeem specificaties: AMD Athlon X4 630 2,8GHZ 4 GB DDR geheugen WD wd3200aajs SATA, NTFS Geforce G100 512MB Bij voorbaat veel dank!
Link naar reactie
Wat jij wil kan dus niet. Je zal eerst alles wat op die tweede partitie staat moeten verplaatsen naar een externe lokatie. Dan kan je die partitie daarna verwijderen en dat zelfde kan je dan ook doen met de systeempartitie. Vervolgens maak je de systeempartie opnieuw aan in de gewenste grootte; daarna kan je de overgebleven HD-ruimte ook weer aanmaken! Meer info over het installeren van Windows: http://www.reindejong.nl/_pdf/rhino_win7_install.pdf
Link naar reactie
Dank je voor je reactie. Waarschijnlijk heb ik mijn verhaal niet helemaal duidelijk opgeschreven. Met GParted heb ik de enigste partitie waar ik opnieuw Windows had opgezet, verkleint. Daarna heb ik in Windows 7 zelf van de overgebleven ruimte een nieuwe partitie gemaakt. Dit is D geworden en is een primaire partitie geworden. Bij C: schreef ik dat er niets staat, dwz, er staat niet zoiets als primaire partitie of iets dergelijks. Ook niet actief. Maar op die partitie staat nu dus wel het nieuwe OS geïnstalleerd. Ook heb ik een backup kunnen maken van de hele C: schijf op D:. Er stond niks belangrijks op de HD in de oude situatie, en uiteindelijk heb ik die oude partities gewoon allebei gewist, alleen kon ik daarna niet meer formateren of meerdere partities aanmaken in de gewenste grootte. Daar is iets misgegaan en ik vroeg mij af of dit nog consequenties had.
Link naar reactie
Nou dat is het probleem ook niet, ik kan de rest van de harde schijf wel indelen en heb dit ook gedaan. Het gaat mij er meer om of bij het begin van de installatie niets verkeerd is gegaan omdat ik niet kon formateren en ook niet kon aangeven hoe groot een nieuwe partitie moest worden, en dus windows op een ongeformateerde harde schijf is geïnstalleerd. Zo zag het er ongeveer uit. [url]http://i.stack.imgur.com/ikDIv.jpg[/url] Het lijkt allemaal wel goed te werken, maar had ik het goed willen doen dan had ik tijdens de installatie de partities moeten aanmaken en moeten formateren zoals het normaal hoort.
Link naar reactie
Even dit: [img:e37b805dbb]http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c6ce5eeb6c05/4c6ce5eea0c71-schoneinstallatiestap7.jpg[/img:e37b805dbb] Zodra je dus bij de nieuw-installatie bovenstaand scherm krijgt, klik dan op Stationsopties (geavanceerd). Daarmee krijg je de beschikking over diverse gereedschappen om de HD te kunnen bewerken.
Link naar reactie
Als jet met Gparted nu partitie 2 vanaf links wat opschuift dan krijg je iets meer unallocated space, daar maak je dan een nieuwe partitie en formatteer je die meteen (bijv 50-100GB). Dat wordt je nieuwe C en de rest wordt dan D. Dat kleine stukje partitie ervoor zie je bij Win7 vaak als je win7 laat installeren de 1e keer op een lege schijf. Als je vooraf partities maakt wordt die kleine niet aangemaakt.
Link naar reactie
Je hebt het over die 100MB partitie. Sommigen vinden die partitie onzin, maar kan van te pas komen als Windows problemen heeft, doordat die partitie de opstartherstelbestanden bevat! Bovendien Windows 7 op een door G-parted geformatteerde partitie te installeren heeft absoluut niet mijn voorkeur. Het bestandssysteem van Windows 7 zelf is enorm efficiënt en dat mis je wanneer je G-Parted gebruikt.
Link naar reactie
Ik heb nog een oude Ghost versie (11 meen ik) die win7 nog probleemloos overzet/terugzet. Mijn super oude ghost6 (meen ik) deed dat niet meer.... Ik gebruikte steeds vaker Clonezilla voor Linux systemen, alleen die laat me sinds kort in de steek met EFI biossen.... krijg je na terugzetten en reboot alleen een knipperende cursor .... Daar heb ik nu een werkende oplossing voor... G4L (Ghost for Linux) staat op de GParted CD. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php http://www.oakdome.com/lab/?page_id=8 G4L wil ik nog een keer voor Win7 testen....dan heb ik maar een programma meer nodig... https://www.google.nl/search?q=qparted&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&gws_rd=cr#client=firefox-a&hs=r1b&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=%22windows+7%22++g4l+clone&oq=%22windows+7%22++g4l+clone&gs_l=serp.3..0i8i30.163791.169143.3.169612.5.5.0.0.0.0.581.1175.0j3j1j5-1.5.0....0...1c.1.22.serp..3.18.3287.Qh_QQ4ew-qg&psj=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.49784469,d.ZWU&fp=77e589dcc8461554&biw=1440&bih=748
Link naar reactie
[quote:e6aa25c3e2="Abraham54"]Even dit: Zodra je dus bij de nieuw-installatie bovenstaand scherm krijgt, klik dan op Stationsopties (geavanceerd). [/quote:e6aa25c3e2] Aha, dat scherm heb ik zo dus nooit gehad! [quote:e6aa25c3e2="Abraham54"]Bovendien Windows 7 op een door G-parted geformatteerde partitie te installeren heeft absoluut niet mijn voorkeur. Het bestandssysteem van Windows 7 zelf is enorm efficiënt en dat mis je wanneer je G-Parted gebruikt.[/quote:e6aa25c3e2] Goede info. Dus als ik het goed wil doen kan ik het beste met GParted alle partities verwijderen, inclusief die van 100MB, en daarna met de win7 dvd windows opnieuw installeren en dan vanaf het begin af aan de harde schijf ook formateren. Zelf heb ik Norton Ghost 12 nog liggen. Daarmee kan ik dan later beter een image maken in plaats van in Windows zelf met de backup functie?
Link naar reactie
V11.5.0.2113.... PS: je kunt ook partities apart klonen en die terugzetten. Alleen loop je het risico dat als je bootsector beschadigd is, die niet mee teruggezet wordt. Remedie daarvoor: na het terug zetten de boot sector repareren, of je zet supersnel een zeer kale Win7 erop, de bootsector wordt weer aangemaakt en vervolgens zet je je partities terug...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...