Ga naar inhoud

Advanced Systemcare en CCleaner schadelijk voor de PC ?


Aanbevolen berichten

Ik draai sinds kort op Windows 8. Sinds een jaar of 2 draai ik zonder problemen Advanced Systemcare en CCleaner. Dit alles om mijn laptop schoon en fris te houden. Vandaag ontving ik van een techneut van Microsoft de volgende tekst die adviseert bovengenoemde software onmiddellijk te de-installeren. Dit soort software zou erg schadelijk voor het register zijn. Ik heb daar nooit last van ondervonden. Wie kan daar een goed advies over geven ? Heeft Microsoft in deze gelijk ? De Microsoft tekst is als volgt. In het algemeen raad ik ten zeerste af wat voor opschoonprogramma dan ook te gebruiken. Het enige wat deze programma's namelijk kunnen, is het hele register om zeep helpen. Hetgene wat deze programma's proberen te bereiken, is het verwijderen van onnodige registersleutels die mogelijkerwijs zijn achtergebleven van gedeïnstalleerde programma's, om zo de computer sneller te laten lopen. Dit is echter volslagen onzin. Een registersleutel is namelijk in feite een instructie aan de processor. Stel dat men 10 jaar lang allerlei programma's installeert en verwijdert en er 10.000 registersleutels wel van achterblijven. Allereerst is het zo, dat wanneer er geen programma geïnstalleerd staat dat deze sleutel aanroept, de meeste gewoon niet actief zijn en niet worden gebruikt. Maar in dit geval gaan we er maar van uit, dat alle 10.000 nog steeds worden aangeroepen en dus zinloze instructies aan de processor sturen (wat feitelijk dus onmogelijk is). Dat zou dan betekenen dat er in het register 10.000 onnodige instructies aan de processor staan. Laten we dan ook nog voor het gemak even aannemen dat deze allemaal achter elkaar worden aangeroepen, wat uiteraard ook totaal geen realistisch scenario is. Een processor van vandaag de dag kan echter miljarden instructies per seconde verwerken. Zelfs in dit uiterst onwaarschijnlijke geval zou het resultaat van het verwijderen van deze onnodige sleutels dus niet eens in een laboratoriumomgeving meetbaar zijn, om maar te zwijgen van merkbaar in een gewone normale situatie. De schade die echter wordt aangericht wanneer zulke programma's registersleutels verwijderen waar ze van af hadden moeten blijven (en dat doen ze allemaal) varieert van een programma dat niet zo goed meer loopt tot een computer die helemaal niet meer opstart. Een registercleaner kan namelijk helemaal niet beoordelen of een registersleutel nog nodig is of niet. Het enige programma dat een gegrond oordeel kan vellen of een registersleutel die bij een stuk software hoort nog moet blijven, is het installatieprogramma van die software zelf. Registercleaners gaan vrij willekeurig te werk. Ze verwijderen bijvoorbeeld sleutels die al lang niet meer zijn gebruikt of waarvan ze het programma dat deze sleutel heeft aangemaakt niet meer kunnen vinden. Als die sleutel echter ook nog voor andere programma's nodig is, spreekt het voor zich dat er problemen optreden. Of we dit dan ook nog krijgen opgelost zonder een volledige herinstallatie van het systeem is nog maar de vraag. We kunnen proberen Windows zo goed en zo kwaad als mogelijk te herstellen, maar alle schade repareren gaat alleen maar door Windows helemaal opnieuw te installeren. Ik raad u hoe dan ook aan alvast reservekopieën te maken van uw persoonlijke bestanden (denk aan documenten, mails, favorieten, wachtwoorden etc.) omdat een dusdanig beschadigd besturingssysteem allerminst stabiel en betrouwbaar is. Het zou heel goed kunnen dat een tot nog toe niet benodigde registersleutel verwijderd is, maar bij een update wel wordt aangesproken waardoor het hele systeem onherstelbaar vastloopt. Als u de backups hebt gemaakt, kunnen we proberen zoveel mogelijk van de aangerichte schade te repareren, om te beginnen door middel van een zogenaamde In-place Upgrade (In-place Repair Install) en door het aanmaken van een nieuw Windows-account, waardoor een deel van het register volledig opnieuw wordt aangemaakt. Helaas komen mijn collega's en ik steeds vaker computerproblemen tegen als gevolg van door opschoonprogramma's vernielde registers. De reclames in computerblaadjes voor beginnende hobbyisten en op fora voor computerproblemen dragen hier waarschijnlijk flink aan bij. Overigens wil ik nog eens benadrukken dat het repareren van een deel van de schade veel werk is en in het geheel geen garanties kan bieden dat de problemen ermee allemaal worden opgelost, aangezien het niet te overzien is waar het registerprogramma allemaal wijzigingen heeft aangebracht. Zelfs als we wekenlang het ene probleem na het andere oplossen, is de kans groot dat er weer een nieuw probleem opduikt vanwege een tot nog toe niet benaderde registersleutel of -waarde. De meest effectieve oplossing is en blijft dan ook een herinstallatie van het systeem.
Link naar reactie
Was dat een telefoontje? Zoja - dan niet van Microsoft! Indien een e-mail - had jij dan contact gezocht? Advanced System Cleaner is van Chinese oorsprong (Iobit) en bestaat uit onderdelen die Iobit van westerse softwaremakers heeft "geleend" (Iobit neemt het namelijk niet bepaald nauw met andermans rechten). Verder is die software zodanig verbouwd en van een Iobit jasje voorzien, dat de werking ten opzichte van de originelen nog nauwelijks iets voorsteld. Zo is de spywarescanner in Iobit oorspronkelijk die van Malwarebytes MBAM. Vind MBAM bijna 100 procent van alle virussen, dat tool van Iobit haalt nog niet eens de vier procent! Dus waardeloos! Advies: Iobit geheel verwijderen. En wat betreft CrapCleaner: mijn advies is de registerreiniger met voorzichtigheid te gebruiken!
Link naar reactie
CCleaner is een prima werkend programma, volgens mij. Wordt ook vaak aangeraden zelfs. Echter, wat mij verbaasd is het volgende. Heb een of ander programma op mijn pc gehad en na enige tijd gedeleted met de bijgeleverde uninstaller. En als ik vervolgens handmatig (met regedit) het register doorsnuffel, dan blijken er toch nog de nodige van dat bewuste programma in het register te staan... Dus zeg ik dat die uninstaller zijn werk niet goed gedaan heeft. En CCleaner laat het in veel gevallen ook gewoon staan. Inderdaad ga ik zelf handmatig mutaties in het register aanbrengen op basis van het programmanaam van het verwijderde programma. Dit wordt heel vaak sterk afgeraden, maar het is bij mij nooit fout gegaan. Uiteraard kijk ik wel kritisch wat ik wijzig in het register en bij twijfel laat ik het staan.
Link naar reactie
Opschoonprogramma's voor het register blijken in de praktijk weinig zoden aan de dijk te zetten. Snelheidswinsten zijn er niet tot nauwelijks. Er zijn programma's die zo gigantisch als een olifant door de porceleinkast gaan dat je deze maar beter kan laten voor wat ze zijn. Mijn eigen indruk na jaren, is dat CCleaner redelijk "soft" te werk gaat. Echte problemen ben ik hier nog nooit tegengekomen. Zomaar een paar tips m.b.t. CCleaner: Gebruik het gefaseerd. Ofwel: ik ben er zelf geen voorstander van om alles klakkeloos aan te vinken en te starten. Zeker bij controles van de registerintegriteit: controleer item voor item, bekijk de resultaten (voor zover mogelijk) kritisch en maak altijd een .reg'je aan voor de wijziging! Bij sommige zaken kan men zich het nut afvragen. Zo kan je natuurlijk de hele inhoud van de gebruikers temp map laten legen, maar diverse submappen, alsmede allerhande .log files, etc. worden al vrij snel weer nieuw aangemaakt (door programma's), dus.... What's the use....? Ik bekijk de inhoud van de temp map altijd "handmatig" en kwak eruit wat echt geen enkel nu (meer) heeft en ook niet direct nieuw wordt aangemaakt. Zo laat een Flash Player update ook altijd een map met inhoud staan. Deze kan na de update worden verwijderd.
Link naar reactie
Ik wil toch nog wel toevoegen dat Advanced Systemcare veel meer doet dan alleen maar in het register werken. Ik neem het advies ter harte en zet dus de knop "register opschonen "uit. Maar verder kan ik toch niets anders melden dat ( met ca. 2 jaar ervaring ) mijnsinziens ASC zijn werk prima doet en dus echt niet tot problemen lijdt.
Link naar reactie
Win je nou wat met het draaien van dit soort software? Dat is iets wat ik mij nou altijd afvraag. Het enige onderhoud wat ik doe is zo nu en dan eens mbam draaien, en thats it. (ik draai natuurlijk wel een goede virusscanner. ) Altijd leuk die tooltjes die je systeem optimaliseren, maar als ik per maand daar een half uur of meer in moet steken, moet dat mijn pc wel een uur per maand aan tijdswinst opleveren, anders is het gewoon niet rendabel. En dat heb ik nog nooit kunnen opmerken. En als ze echt nuttig zouden zijn, zou volgens mij, de grote pc fabrikanten allang hun eigen versies standaard op hun pc's installeren. Omdat dit niet gebeurt, neem ik ook aan dat je geen winst behaalt uit dit soort software.
Link naar reactie
[quote:01f235e7ce="rene3d"]Mijn ervaring is : ASC helpt wel degelijk. Er zijn inmiddels miljoenen gebruikers. Meerdere grote internationale computerbladen bevelen het aan / vinden het prima software. Ik heb er prima en storingsvrije ervaringen mee op zo'n 20 verschillende computers.[/quote:01f235e7ce] Hoe kan je beoordelen dat het werkt? Heb je wel eens benchmarks gedraaid of op andere manieren getest? Als het zou werken, zou je het resultaat ook moeten kunnen meten. Alleen kan ik op internet een review vinden waar ze ook echt getest hebben.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...