Ga naar inhoud

Vreemd bootgedrag (XP) - verklaarbaar?


Aanbevolen berichten

(Dit topic is dus een vraag naar een verklaring, niet naar een oplossing) Het euvel heeft blijkbaar zichzelf opgelost, maar toch zou ik de achtergrond willen weten: [b:ecac1f7406]Mijn systeem:[/b:ecac1f7406] is een ouwertje: 7 jaar oud HD's van 500 (C) en 1000 Tb Dimension 4700 Standard Features: Intel® 915G Express chipset (het is dus een Dell) Dimension Processor: Intel® Pentium® 4 Processor 520 met HT technology (2.80GHz, 800MHz fsb, 1MB cache ong 1,7 Gig ram videokaart: Asus EAH5450 SILENT [b:ecac1f7406]'Symptomen' :[/b:ecac1f7406] sinds een viertal weken had ik problemen om nà het booten progs op te starten: vb outlook en WP : ik zette ze via een snelkoppeling in gang (zoals jààààren) en kreeg dan het kleine beginschermpje ervan in het midden van mijn beeld, maar dan viel alles stil. Een tweede prog opstarten: zelfde euvel. Ik kon nog wel in taakbeheer, dit deed het goed tot ik een van die precessen probeerde te killen (om opnieuw het programma op te starten) en toen bevroor ook mijn taakbeheer. Ik kon dit een tweede keer opstarten, maar dan gebeurde hetzelfde en zat ik met twee 'bevroren' taakbeheren Er zat dus telkens niets anders op dan de resetknop te gebruiken en te rebooten. soms startte hij dan (mèt werkende progs) op na één keer, het is ook een keer gebeurd dat ik vier maal moest rebooten om gewoon te kunnen werken, maar dan wèrkte daarna ook alles goed - soms stond tekstverwerker, pdf-bewerker, een grafisch prog, verkenner en FF tegelijk open, maar geen problemen ermee: ze deden het goed, ze deden wat ze moesten doen. Wat ik wel geregeld had: als ik naar mijn systray (die ik normaal verberg) ging, kreeg ik een balk met allemaal horizontale strepen ipv die systray - maar even wachten loste dit telkens vanzelf op. ps: logboeken gaven géén fouten aan [b:ecac1f7406]Toestand nu:[/b:ecac1f7406] sinds een week is er geen vuiltje meer aan de lucht en start hij gewoon op en kan ik dus ook dadelijk in mijn progs. raar maar waar... VRAAG: heeft iemand ook maar enig idee wat er zich afgespeeld heeft? :?
Link naar reactie
tja, dat kan verschillende oorzaken hebben, dus achteraf is het lastig iets specifieks te duiden. soms gebeuren onverklaarbare dingen in windows (dat houdt dit soort fora ook een beetje spannend, moet je maar denken) die even onverklaarbaar weer ophouden. kan een update tussenzitten van windows of een of ander programma die even niet lekker loopt wat weer door een volgende actie wordt opgeheven. etc etc. zolang je zeker weet dat je pc vrij is van vreemde smetten en junkbestanden, moet je er maar van genieten dat het probleem is verdwenen :wink: en zo niet, dan mag je ons altijd weer even in het geweer roepen, maar dat wist je al heel lang.... :lol:
Link naar reactie
ja, Derk, dat weet ik idd al wel even :D Nee, 'k zat zelf te denken in de richting van: bakende windows soms ook niet gebieden op een schijf af die brak waren? en zou hij het dus op die manier gedaan hebben? (een schijfcontrole kan hier natuurlijk antwoord op geven? - mja, dan moet ik dat eens doen... :roll: ) 'k zit ook al lang te denken aan mijn (computer)geheugen dat fouten zou kunnen hebben. Memtest kan dat vertellen maar dan moet ik ze er per twee uithalen (duo-geheugen) en ik kan er moeilijk aan, 'k zou dat best ook wel eens doen... :roll: ) enfin - als de nood terug hoog wordt zal ik toch eens de actieve mus moeten gaan uithangen, maar zolang hij het weer blijft doen ...
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Zonder de bedoeling van dit nog eens naar boven te schoppen, maar het probleem is ondertussen al een week of vier 'zo maar' vanzelf gestopt en sinds enkele weken boot mijn systeem weer zoals het hoort: van de eerste keer. 'k Vertelde al dat ik enkele jaren geleden iets soortgelijks had: toen viel mijn computer gewoon bij het booten stil op een zwart schem. Fini alles, geen leven meer in te krijgen. Ook dit heeft enkele weken geduurd, het gebeurde een keer of drie per week - en als sneeuw voor de zon verdween het euvel toen ook. 'k Heb ondertussen niets met mijn systeem gedaan om dit te proberen op te lossen, maar : 't is blijkbaar weg... Moest iemand een poging kunnen doen om dit eigenaardig gedrag te kunnen verklaren... ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...