Ga naar inhoud

Is Windows 8 een mislukking?


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat is je mening over Windows 8 [oftewel W8] in vergelijking met Windows 7? Er is op internet veel kritiek te vinden van gebruikers over de rigoreuze veranderingen in W8, die voor pc-gebruikers zonder touchscreen vaak als onnodig en storend worden ervaren. En W8 schijnt nog allerlei storende kinderziektes te hebben, ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Een bijkomend probleem is dat er steeds minder nieuwe laptops te koop zijn met W7. Als je zou besluiten dat W8 te onhandig is, en je hebt nu een nieuwe laptop nodig, dan is je keus in de winkel heel beperkt in laptops met W7. En schijnbaar hebben hardwarefabrikanten hierover geen zeggenschap meer, en kan Microsoft de pc-markt zijn wil opleggen. Een shell met W7 menu's die je over W8 heen legt, is misschien een mogelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat dat mogelijk maar een beperkte aanpassing is, en mogelijk ook storingen kan opleveren. Wordt W8 het mislukkende broertje van Windows Vista? Een interessante vraag hierbij is natuurlijk, wanneer de opvolger van W8 voor laptops te koop zal zijn, en hoe die er uit zal zien. Het zou mij niet verbazen als die weer lijkt op W7, mede gezien de slechte verkoopcijfers van W8. Het marktaandeel van Microsoft op de markt van besturingssystemen is de afgelopen jaren al flink afgenomen en kan door de komst van W8 verder onder druk komen, volgens mij. Het wordt héél hoog tijd dat Microsoft eindelijk eens gaat luisteren naar de wensen van gebruikers! En dat MS gaat werken aan gebruiksvriendelijkheid, duidelijke consumentenvoorlichting en serviceverlening! Dat lijkt me heel wat beter dan hun huidige agressieve beleid van vooral investeren in marketing, juridische processen en het afdwingen van koppelverkoop met hardware.
Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb geen ervaring met win 8. Maar de eerste indruk op basis van de plaatjes die ik her en der zie , vindt ik het kinderachtig uit zien. Het spreekt mij niet aan al die gekleurde vlakjes in nijntjes kleuren. En om op een laptop ook nog eens met mijn vingers over het scherm te gaan zoals ik dat bij mijn tablet doe lijkt me toch even wennen. Geef mij de muis besturing maar. Ik heb 2 laptops met win 7, die blijven voorlopig in actie. Vr.gr.
Link naar reactie
Ik heb 2 laptops een met windows 7 en een met windows 8 upgrade pro. Ik werk graag met beiden heb niet echt een voorkeur, windows 8 is even wennen, maar vind het wel fijn werken. Wat ik zelf wel fijn vind van het startscherm dat je daar tegels in hebt staan en die kan je instellen zoals je zelf wilt en aangezien ik nogal een nieuwsfreak ben kan je vrijsnel zien hoe en wat. Ik vind windows 8 gewoon windows 7 met een aparte scherm extra.
Link naar reactie
Inderdaad is het mogelijk om b.v. met Classic Shell de Teletubby interface van W8 weer om te zetten naar de klassieke W7 look. Ik wacht al jaren (maar blijkbaar is dit zinloos) op het moment dat ze bij Microsoft beginnen te snappen dat het zinvoller is om een bestaand product te verbeteren en niet om de paar jaar met iets geheel nieuws te komen waar niet iedereen op zit te wachten. Er zitten vaak nog zoveel "rammels" in het actuele OS; daar valt nog steeds veel aan te verbeteren. Maar vermoedelijk levert dat minder centen op..... :? ' Gelukkig zit er geen Microsoft software in m'n auto!
Link naar reactie
Heb het hier als dual boot met Win7, en gebruik w8 nog maar heel zelden, de knullige interface op een desktop is een regelrechte ramp. De 15 ¤ die de upgrade koste zijn er 14 teveel geweest, ook de algehele werking van Win 8 is geen verbetering t.o.v seven, het is dus nog een die de reeks van miskleunen van MS vervoegt. Schande zoiets te durven verkopen.
Link naar reactie
Registreren is in principe niet verplicht, om Windows 8 te kunnen draaien. Echter als je gebruik wilt maken van de Windows 8 apps store, dan is een Microsoft account wel vereist. Meer info daarover is te vinden, op de site van Microsoft [url=http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/microsoft-account#1TC=t1]Je Microsoft-account synchroniseert je favorieten en je instellingen op al je pc's.[/url] Meer info is te vinden op de site van computertotaal [url=http://computertotaal.nl/software/25844-windows-8-gebruiksklaar-maken.html]Windows 8 gebruiksklaar maken.[/url] Eveneens aanvullende info over Windows 8 is te vinden in de [url=http://computertotaal.nl/page/nieuwste-nummer]Computer!Totaal van maart 2013.[/url] Waarin ook nog een interessant artikel staat, over alternatieven voor Windows 8.
Link naar reactie
[quote:fff39c6b3e="jolo"]Registreren is in principe niet verplicht, om Windows 8 te kunnen draaien. Echter als je gebruik wilt maken van de Windows 8 apps store, dan is een Microsoft account wel vereist. Meer info daarover is te vinden, op de site van Microsoft [url=http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/microsoft-account#1TC=t1]Je Microsoft-account synchroniseert je favorieten en je instellingen op al je pc's.[/url] Meer info is te vinden op de site van computertotaal [url=http://computertotaal.nl/software/25844-windows-8-gebruiksklaar-maken.html]Windows 8 gebruiksklaar maken.[/url] Eveneens aanvullende info over Windows 8 is te vinden in de [url=http://computertotaal.nl/page/nieuwste-nummer]Computer!Totaal van maart 2013.[/url] Waarin ook nog een interessant artikel staat, over alternatieven voor Windows 8.[/quote:fff39c6b3e]Bedankt voor de handige weblinks.
Link naar reactie
[quote:6889c2d18c="Henk Meerwijk"][quote:6889c2d18c="lion"]Inderdaad is het mogelijk om b.v. met Classic Shell de Teletubby interface van W8 weer om te zetten naar de klassieke W7 look.[/quote:6889c2d18c]Betreft dat de totale user interface, inclusief alle submenu's, of slechts een deel daarvan?[/quote:6889c2d18c] Google eens op: [b:6889c2d18c]classic shell windows 8[/b:6889c2d18c] Genoeg info te vinden!!
Link naar reactie
[quote:97c253f266="Henk Meerwijk"]En hoeveel uur ben je bezig geweest om Windows 8 redelijk te leren gebruiken, sinds je met W8 bent begonnen?[/quote:97c253f266]Persoonlijk vind ik het W8 redelijk ok, zeker in combinatie met Classic Shell. De lappendeken vind ik minder geslaagd omdat er standaard alle apps worden geplaatst, dus ook de 'niet apps' die je mogelijk nooit zou willen gebruiken zoals readme bestanden. Ik heb W8 in mijn woonkamer, ik heb er een absolute W8 dombo en moedeloze Windows gebruiker op laten werken, en die vond W8 uiterst bruikbaar met 1 groot hiaat: hoe kan ik mijn geopende apps makkelijk sluiten. De persoon vermoedde wel dat voor zijn oudere papa W8 mogelijk wat te lastig is. Persoonlijk vraag ik me wel af waarom Microsoft er geen desktop switch op heeft gezet.
Link naar reactie
Hartelijk bedankt voor al jullie bruikbare reacties. Hoeveel uur duurt het ongeveer om Windows 8 redelijk te leren gebruiken, voor een gemiddelde persoon met een matige computerkennis, die Windows XP gewend is? Hierbij ga ik er van uit dat er een shell gebruikt wordt, die een eerdere versie van Windows simuleert. In welke orde van grootte moet ik me die tijdsduur voorstellen? Duurt dat ongeveer een uur, ongeveer tien uur, ongeveer honderd uur, of ongeveer duizend uur? Mijn vraag gaat dus niet over de gemiddelde gebruiker van dit computerforum. Want die leert denk ik veel sneller om een nieuw softwareprogramma te gebruiken dan de gemiddelde computergebruiker.
Link naar reactie
[quote:db4c8c42e7="Hans.Vosman"]Persoonlijk vind ik het W8 redelijk ok, zeker in combinatie met Classic Shell. De lappendeken vind ik minder geslaagd omdat er standaard alle apps worden geplaatst, dus ook de 'niet apps' die je mogelijk nooit zou willen gebruiken zoals readme bestanden. Ik heb W8 in mijn woonkamer, ik heb er een absolute W8 dombo en moedeloze Windows gebruiker op laten werken, en die vond W8 uiterst bruikbaar met 1 groot hiaat: hoe kan ik mijn geopende apps makkelijk sluiten.[/quote:db4c8c42e7]En hoe kun je geopende apps sluiten in Windows 8?
Link naar reactie
Nu 14 dagen een nieuwe laptop Acer met Windows 8 1e avond plusminus 2 uurtjes bezig geweest, (installeren van Windows 8 was maar eventjes)met verwijderen van Mafee internet security 2013. En Avast 7 virus scanner ( 3 licentie voor 25 ¤) + Comodo firewall geinstalleerd. En gelijk Firefox 19 + Aurora 20 geinstalleerd. I E gebruik ik niet. Volgende avond nog een uurtje of 3 om verder alles te onderzoeken. Maar het valt mij 100 % allemaal mee. Nu met deze nieuwe heb ik geen Java + Adobe flasplayer meer, alleen de Adobe Flasplayer Pluging voor Firefox. En voor PDF heb ik Nuance.
Link naar reactie
[quote:b21a5df931="Leo S"][quote:b21a5df931="Henk Meerwijk"]En hoe kun je geopende apps sluiten in Windows 8?[/quote:b21a5df931] Als je met de muis in de linker bovenhoek van het scherm rechtsklikt, kun je apps sluiten...[/quote:b21a5df931]Dit is geen sluiten maar naar de achtergrond brengen. Maar je komt zo in ieder geval weer terug op het bureaublad. Enne, dit had de test dombo zelf uitgepuzzeld! Ik had alleen verteld dat met de muis in de hoeken, er symbolen verschijnen waarop geklikt kan worden. Het sluiten van apps heb ik nog niet volledig uitgepuzzeld. Zover het via de Metro interface gaat, lijkt me Taakbeheer de makkelijkste oplossing om Apps te sluiten. Taakbeheer kan veel informatie geven en zal mogelijk wat tijd kosten om te begrijpen wat je er mee zou kunnen doen.
Link naar reactie
[quote:06cfc2de69="Henk Meerwijk"]In welke orde van grootte moet ik me die tijdsduur voorstellen? Duurt dat ongeveer een uur, ongeveer tien uur, ongeveer honderd uur, of ongeveer duizend uur?[/quote:06cfc2de69]Ik verwacht dat je binnen 1 uur wel weet hoe makkelijk/lastig Windows 8 is. Met de Classic Shell erbij hoef je zeker in het begin wat minder te zoeken. Het was in ieder geval één van de eerste dingen die ik via Google (en Computer!Totaal) heb uitgepuzzeld. De Metro interface is op zich ook niet zo ingewikkeld maar om deze te begrijpen moet je toch echt een tablet bril opzetten en er verder niet aan ergeren. Door de muis te verschuiven naar specifieke plaatsen en door gewoon uit te proberen hoe iets werkt, kan je zelfs zonder hulp van anderen heel veel ontdekken. Maar het is natuurlijk prettig om te weten om vooraf te weten wat je te wachten staat. Oh ja, de woonkamer PC wordt nog steeds regelmatig gebruikt en ik hoor geen gemopper.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...