Ga naar inhoud

Hoe maak ik zelf webapplicaties?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een ms access database in een client server omgeving (zelf gebouwd), alleen om de database te benaderen heb je de frontend app. nodig, aangezien deze database 8 van de 10 keren gebruikt wordt op externe locatie's, zou ik hem graag webbased willen maken. Nu weet ik dat je webpagina's kunt maken in access, maar ik wil eigenlijk graag van access af :) Ik heb verder eigelijk geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik zal waarschijnlijk een SQL-server moeten op zetten en een php webserver (apache?). Of is hier speciale software voor? ik heb (al zeg ik het zelf) redelijke kennis van html, maar eigenlijk weinig van php. Kan iemand me een zetje in de goede richting geven?
Link naar reactie
De meest gebruikelijke methode is tegenwoordig een scripting taal, die via de webserver verbinding heeft met een database server. De taal is meestal php, de database mysql. Beide zijn gratis en open source. Het makkelijkst werkt een gecombineerde installatie, als bijvoorbeeld xampp. Er zijn wel speciale editors voor php, maar ik raad je af om een simpele teksteditor te gebruiken. Die missen namelijk onder andere de functies Code Hints (soort van real time hulp tijdens het typen) en Syntax Highlighting (zorgt voor overzichtelijke en beter leesbare code). Natuurlijk kan het in Notepad/Kladblok, maar dat is simpelweg geen serieuze optie voor een programmeur. Er zijn veel gratis programma's die bovenstaande functionaliteit en nog veel meer hebben voor oa HTML, PHP en JavaScript. Een voorbeeld van zo'n programma is Notepad++, maar er zijn ook anderen (die ik zo snel even niet uit mijn hoofd weet). Voor HTML heb je overigens ook een hoop WYSIWYG-editors, maar de code die ze genereren is vaak rommelig en technisch incorrect. Voor PHP bestaat niet zoiets als WYSIWYG omdat het zelf nooit visueel iets genereert maar dit doet via bijvoorbeeld HTML. Een goede online handleiding is Practical PHP Programming. Het is in het Engels, maar is duidelijk voor de beginner en leest makkelijk weg. Daarnaast is het redelijk compleet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...