Ga naar inhoud

Website maken met Joomla of Dreamweaver?


anoniem

Aanbevolen berichten

Aangezien ik nog slecht s aan de basis sta van de hele webdesign en me overspoeld voel met alle info op internet even een algemene vraag. Ik gebruik Dreamweaver om sites te maken. Geen bijzondere reden, gewoon omdat ik het programma heb. Ik maak nu onder andere een site voor mijn vader. De inhoud daarvan (teksten) zou ik graag door hemzelf willen laten kunnen aapassen en als ik het goed begrijp moet ik dan gebruik maken van een CMS programma. Na spuren kom ik dan op Joomla. Op de Joomla site staat echter zo ongelofelijk veel info, dat ik even het spoor bijster raak. Verzorgt dat Joomla mijn beoogde doel ( ik maak site, vader kan alleen tekst aanpassen) of moet ik dan sites in Joomla maken. Dat schijnt namerlijk te kunnen ? Dat laatste heb ik liever niet.
Link naar reactie
Ik ben ook net met Joomla begonnen (webbuilding doe ik al een poos) maar het is standaard al enorm uitgebreid. Je kunt er inderdaad mee wat je wil (en nog veel meer) en het is niet perse nodig om zelf aan het designen te gaan. Er van uitgaande dat je niet met de standaard Joomla template verder wilt kun je genoeg gratis templates downloaden voor Joomla. Ik denk als je het voor je vader gebruikt dat je voor hem beter een wat beperkte login kunt aanmaken en hem geen site administrator moet maken, anders ziet hij door de bomen het bos waarschijnlijk niet meer. Veel webhosts hebben Joomla in hun installatron zitten en dan is installeren een fluitje van een eurocent. Maar ik weet niet waar je vader de site voor wil gebruiken. Als hij er een weblog mee wil maken dan kun je beter uitwijken naar Wordpress of Pivot. Dreamweaver (DW) is erg handig om templates te bouwen. Je moet alleen niet in 'design view' zitten. Voor de coder is het een geweldig programma. Gewoon blijven gebruiken dus. Een CMS is inderdaad erg handig voor iemand die af en toe wt tekst wil veranderen. Hoe dat werkt: je installeert een CMS op je webhosting. Meestal moet je webhosting ondersteuning bieden voor PHP en MySQL (vaak betaalde webhosting). Bij dat CMS zitten wat templates (sjablonen) die de layout verzorgen. Die kun je aanpassen (bijv. in DW), of je kunt zelf templates downloaden. Je hangt de templates aan het CMS, zet in het CMS wat teksten en dan voegt het CMS de tekst en de templates samen tot een pagina. Eigenlijk is een CMS niet anders dan wat je hier op dit forum doet: hier typ je ook simpel een tekstje, zet een titel erboven en hop, het is een forumtopic geworden. Hoe het forum eruit ziet, dat regelen de moderators hier. Voordat je een pakket kiest, is het wel handig als je weet wat je nodig hebt. Zomaar Joomla kiezen is een mogelijkheid, maar zoals je zelf zegt, is het nogal overweldigend. Waarschijnlijk zullen in dit topic nog wel wat systemen voorbij komen die een stuk beter aansluiten op de wensen, want met Joomla heb je eigenlijk een auto met gouden velgen, dubbele uitlaat, geblindeerde ramen, terwijl je eigenlijk gewoon wilt rijden. Er is veel meer dan Joomla, zie de lijsten op http://cmsmatrix.org en http://opensourcecms.com. Bij laatstgenoemde site kun je ze ook proberen zonder zelf te installeren, misschien is dat een idee.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...