Ga naar inhoud

Waarom tikt mijn harde schijf?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ongeveer 2,5 jaar geleden heb ik zelf een pc samengesteld met daarin twee hd's, eentje voor het os (dual boot) en eentje voor alle persoonlijke bestanden. Laatstgenoemde is een Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB (ST31500341AS). Deze geeft al sinds het begin een tik voordat hij opspint, toen ik er destijds naar Googlede bleek dat een bekend fenomeen en onschuldig. Sinds vandaag hoor ik de schijf echter regelmatig tikken, verschillende keren achter elkaar. Het tikken van de schijf gaat gepaard met een tijdelijke stop van het lezen van data, na een kleine pauze (en dus een tik) gaat alles weer verder. Ik weet dat het regelmatig tikken over het algemeen een indicatie is van het einde van een harde schijf, dus ik heb vanmiddag een nieuwe gekocht en alle data hierheen gekopieerd, dus de data is veilig. Mijn vragen zijn: is er een manier om te controleren of de tikkende schijf nog goed is? Wat is dat tikken überhaupt? Is het onvermijdelijk of had ik kunnen voorkomen dat de schijf deze kuren gaat vertonen? Is het bijvoorbeeld slecht om een schijf verticaal in je kast te hebben? Kan ik de schijf blijven gebruiken voor onbelangrijke data totdat hij het echt begeeft of loop ik daarmee een risico om mijn computer te beschadigen?
Link naar reactie
Controleer de schijf met seatools. Ik vermoed ook dat ie op zijn einde loopt. http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 De Short- en Long test die je uitvoert is voldoende. De Long test is vooral bedoelt om de harde schijf te testen op slechte sectoren. Als er inderdaad tijdens een van de tests tikken te horen zijn, dan is het aannemelijk dat er iets mis is met de harde schijf. Er vanuit gaande dat je deze tests buiten Windows om hebt gedaan. Check verder op tweakers deze vraag Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? Waarin ook iets staat over tikkende schijven. Overigens hoeft een schijf verticaal in je kast geen probleem te zijn. De harde schijf in de hoofd PC uit mijn onderschrift, zit ook verticaal. Echter als het om een harde schijf gaat die je enkele jaren horizontaal hebt gebruikt, dan kun je dat waarschijnlijk beter blijven doen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...