Ga naar inhoud

PHP/MySQL probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik werk aan een project... ik ben bezig een omgeving te realiseren voor een transportbedrijf... Ik heb met MySQL een database gemaakt die draait op Apache. Ik heb een aantal formulieren gemaakt waarmee je ritten kan plannen, ladingen toevoegen e.d. Nu heb ik een tabel met chauffeurs.. Daar staat alleen een id (auto_increment) en een naam. In een andere tabel staan de ritten gepland. In die tabel kan je een ladingnr, vrachtwagennr, chauffeur intypen...een soort van hoofdtabel.daar worden de ritten ingepland. Nu heb ik het volgende..heb een php pagina gemaakt die de beschikbare chauffeurs weergeeft, zodat je in één oogopslag kan zien welke chauffeur je kan inplannen. dit werkt gewoon goed met een mysql query door te kijken op welke datum de chauffeur terug is (tabel ritten veld DatumTerugkomst). Wanneer ik in de query zet [code:1:6923d0f4b6]SELECT Chauffeur, DatumTerugkomst FROM ritten WHERE DatumTerugkomst < curdate()[/code:1:6923d0f4b6] Dit gaat de eerste keer goed, maar wanneer ik een nieuwe rit toevoeg en een chauffeur gebruik die al een keer gebruikt is geeft hij bij de beschikbare chauffeurs nog steeds die naam weer omdat hij immers nog wel instaat bij DatumTerugkomst dat die chauffeur dan terug is..hij kan niet de link leggen dat het dezelfde persoon is. Is dit op te lossen met een if-lus? ik zou niet weten hoe ik dat moet uitvoeren. Hij moet dus controleren in de tabel of de naam al eens is gebruikt en wanneer dat zo is alleen kijken naar de nieuwe rit. Hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is? Alvast bedankt Groetjes Remi
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie... Ik heb na lang puzzelen toch maar besloten een kleine aanpassing in de database te maken. Zet nu bij de chauffeurs een veld met de datum dat ze terugkomen. Op moment dat het formulier verstuurd wordt wordt dat veld bijgewerkt met de UPDATE functie. Zo is het makkelijk om vervolgens de beschikbare chauffeurs weer te geven. Groetjes Remi
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...