Ga naar inhoud

records blokkeren in Access-formulier


anoniem

Aanbevolen berichten

Op onze school ben ik bezig met het opzetten van een database, waarin reserveringen gedaan kunnen worden voor een tweetal computerlokalen. Op zich werkt de database prima, maar mensen kunnen wel ingeroosterde uren veranderen. Ik heb bijv. een tabel met de primaire sleutel op Weeknr (1-52), Dagnr(1-5 = ma t/m vr) en uur (1-8). Elke maandag (dagnr 1) zijn de computerlokalen de eerste 2 uur (uur 1 en 2) en de laatste 2 uur (uur 7 en 8) ingeroosterd. De uren 3 t/m 6 mogen dus wel veranderd worden, maar uur 1, 2, 7 en 8 niet. Graag zou ik willen weten of ik binnen een formulier records kan blokkeren, zodat niemand de vaste reserveringen kan veranderen. Alvast bedankt
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dat antwoord kreeg ik ook al van iemand anders. Het is wèl de bedoeling records te blokkeren, omdat in het record niets veranderd mag worden. Het is een enkelvoudig formulier met daarin een doorlopend subformulier. In dat subformulier wil ik records kunnen blokkeren. Het zier er ongeveer zo uit: Hoofdformulier: Week: 44 Dag: Maandag Subformulier: uur - klas - docent - vak - aantal pc's 1 - 1b1 - Karelson - 4Y-project - 20 2 - 1b1 - Karelson - 4Y-project - 20 3 4 5 6 7 - 1c1 - Nielson - 4Y-project - 20 8 - 1c1 - Nielson - 4Y-project - 20 De lessen 3 t/m 6 mogen door docenten zelf ingevuld worden. De eerste 2 uren en laatste 2 uren dus niet. Elk uur is een record (gekoppeld aan de week en de dag). Als ik een veld blokkeer, kan ik nergens in de tabel dat specifieke veld invullen...
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Het is me al wel een heel aardig eind gelukt om een record te blokkeren. Als je in het formulierontwerp de eigenschappen van het veld kiest, kun je daar bij "Gebeurtenis" onder de optie "Bij kiezen" een programmacode invoegen. Met een If...Then...Else functie en de coderegel Me.AllowEdits = True/False Je krijgt dan zoiets als: Private Sub Naam_Enter () If voorwaarde Then Me.AllowEdits = False Else Me.AllowEdits = True End If End Sub Even mee stoeien en je hebt het voor elkaar :P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...