Ga naar inhoud

Dos menu maken


anoniem

Aanbevolen berichten

ok, heb alles onder controle weer. Alleen nu start hij alles weer op, en van dat "goto einde"snap ik niet, ik had dit gedaan: onder goto calculator goto einde, maar toen deed hij helemaal niks meer net zoals ik in mijn vorige post zei. Ps. kunnen jullie in wat meer in amateurpraat typen?? ik krijg vele termen tegen mijn hoofd waar ik niets van begrijp 8)
Link naar reactie
Waarschijnlijk even te snel uit het hoofd gedaan. Deze gewijzigde versie werkt hier wel. Volgorde van de diverse dingen blijkt zeer bepalend. @echo off :START cls echo menu echo 0 exit menu echo 1 notepad echo 2 calculator choice /C:210 Maak uw keuze IF ERRORLEVEL 3 exit IF ERRORLEVEL 2 c:\windows\notepad.exe IF ERRORLEVEL 1 c:\windows\system32\calc.exe GOTO START
Link naar reactie
[quote:67358dbb50="gerben"]Waarschijnlijk even te snel uit het hoofd gedaan. Deze gewijzigde versie werkt hier wel. Volgorde van de diverse dingen blijkt zeer bepalend. @echo off :START cls echo menu echo 0 exit menu echo 1 notepad echo 2 calculator choice /C:210 Maak uw keuze IF ERRORLEVEL 3 exit IF ERRORLEVEL 2 c:\windows\notepad.exe IF ERRORLEVEL 1 c:\windows\system32\calc.exe GOTO START[/quote:67358dbb50] Nee... als je nu 1 (optie nr 2) kiest zal zowel notepad als calc opgestart worden. Dit is al eerder opgemerkt. webspider's oplossing is de juiste.
Link naar reactie
Heb je het ook getest lieverd? Ik werd op het verkeerde been gezet door deze site. http://www.robvanderwoude.com/index.html Ik heb in het verleden tientallen van deze menuutjes gemaakt. Ook verschillende levels diep genest. Nooit een probleem gehad. Het probleem zat hem in de volgorde van de keuzes bij het choice commando's. Bovendien moeten de errorlevels aflopen. Vanwege het simpele feit, dat als bijvoorbeeld het errorlevel 3 is, errorlevel 1 en 2 ook 'true' zijn. Doe je dus oplopend, dan krijg je altijd de eerste optie.
Link naar reactie
[quote:6c38db8bcd="gerben"]Heb je het ook getest lieverd? [/quote:6c38db8bcd] Omdat de meeste programma's Error level 0 teruggeven, zal na het uitvoeren van notepad de calculator niet meer worden opgestart. Maar stel dat je een programma start dat om wat voor redenen dan ook een foutmelding geeft, en bijv. errorlevel 10 teruggeeft (in C is dat: [i:6c38db8bcd]exit(10);[/i:6c38db8bcd] ). Dan zal alsnog de calculator worden gestart. Daarom is het veiliger, en dus beter, om de manier van webspider aan te houden.
Link naar reactie
[quote:769f4198f1="gerben"]Tsja, tegen onbenul valt niet op te lullen natuurlijk. Nogmaals: heb je het ook geprobeerd? Of heb je gewoon je glazen bol gebruikt.[/quote:769f4198f1] Inderdaad, tegen onbenul valt niet op te lullen. Natuurlijk heb ik het geprobeerd. Vervang [i:769f4198f1]c:\windows\notepad.exe[/i:769f4198f1] door [i:769f4198f1]xcopy piet sjaak[/i:769f4198f1] en [i:769f4198f1]echo 1 notepad[/i:769f4198f1] door [i:769f4198f1]echo 1 kopieer een bestand dat niet bestaat[/i:769f4198f1] Nu gebeurt er precies wat ik voorspeld heb: zodra je [i:769f4198f1]1 kopieer een bestand dat niet bestaat[/i:769f4198f1] start, zal xcopy worden gestart. Die merkt dat piet niet bestaat, geeft een error op het scherm en geeft een ERRORLEVEL meer dan 0 terug. Vervolgens wordt de calculator opgestart. Dus dat was geen onbenul 8) (ps: ik heb eerst mijn glazen bol gebruikt, want ik *weet* dat ik dos/batch snap, maar heb het voor deze post toch wel even getest hoor...) (ps2: niet alleen XCOPY, maar heel veel programma's geven zo'n ERRORLEVEL terug, bijv. ook je spelletjes als ze crashen/bestanden niet kunnen vinden/etcetera)
Link naar reactie
Och, daar is wat voor te zeggen. Maar daar had je het in eerste instantie niet over: [quote:daea8407f6]Nee... als je nu 1 (optie nr 2) kiest zal zowel notepad als calc opgestart worden. Dit is al eerder opgemerkt. webspider's oplossing is de juiste[/quote:daea8407f6] En dat geldt dus niet voor mijn gewijzigde batch file. Die werkt perfect, zolang de beide bestanden bestaan.
Link naar reactie
[quote:b68da1b6d2="gerben"]Och, daar is wat voor te zeggen. Maar daar had je het in eerste instantie niet over: [quote:b68da1b6d2]Nee... als je nu 1 (optie nr 2) kiest zal zowel notepad als calc opgestart worden. Dit is al eerder opgemerkt. webspider's oplossing is de juiste[/quote:b68da1b6d2] En dat geldt dus niet voor mijn gewijzigde batch file. Die werkt perfect, zolang de beide bestanden bestaan.[/quote:b68da1b6d2] Dit is de laatste keer dat ik er iets over zeg, anders wordt ik gewoon te irrirant ;) Het is niet 'zolang beide bestanden bestaan', maar 'zolang het gekozen programma geen errorcode geeft'. Als de topicstarter een spelmenu maakt, en een van de spellen geeft een errorcode (wat niet hoeft te betekenen dat het spel niet bestaat! het kan ook zijn dat het spel moeite heeft met bijv. de geluidskaart) dan zal direct daarna het volgende spel gestart worden.
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...