Ga naar inhoud

[Pocket PC] Welk programmeer taal is het beste daarvoor?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hey, ik ben op project bij een bedrijf en daar moet ik een applicatie schrijven voor een Pocket PC, barcodescanner, maar ik vraag me nu een ding af. Welke taal is het beste daarvoor te gebruiken? Ik heb alleen een probleem, nouja probleem deze applicatie moet vrijwel direct, zonder tussen komst van text files, in een MySQL database schrijven. En mensen op dit bedrijf zeggen dat die connectie maken met de database niet echt gaat. ik dacht zelf aan Visual Studio 2003 en dan C# of VB maar kan ik dat gebruiken voor de connectie met die database?? Ik wil gaarne jullie mening er graag over horen. Dan kan ik daar mee aan de slag. Mvg Quirijn
Link naar reactie
Het hangt een beetje af van het besturings-systeem op die pokke-pc... Maar neem eens een kijkje bij de [url=http://www.pocketpcdn.com/]Pocket-PC Developer network[/url] want daar is meer info te vinden dan hier. Of gewoon Googlen... Aangezien de pokke-pc gekoppeld is aan Microsoft zul je dus een .NET taal moeten gebruiken, die daarbij ook nog eens de Compact Framework ondersteunt. Alleen oudere pokke-pc's hebben mogelijk geen .NET framework geinstalleerd waardoor de keuze nog beperkter wordt. [url=http://www.syware.com/prodlib/win_ce/vce/vce.htm]Visual CE[/url] is een mogelijk alternatief. Betreffende het gebruik van MySQL moet ik helaas mededelen dat dit niet zomaar zal slagen, mede ook omdat MySQL niet echt voor pokke-pc's is ontwikkeld. Er is wel een ODBC-driver voor MySQL ergens maar ja, die code is niet specifiek voor Pokke-PC's geschreven en kan dus code bevatten die niet op pokke-PC's wordt ondersteunt. En ja, ik blijf het pokke-dingen vinden omdat het lijkt alsof je heel eenvoudig software voor kunt ontwikkelen maar je komt al gauw diverse beperkingen tegen. De lage snelheid, het weinige geheugen, het kleine pokke-scherm en domweg het gebrek aan veel opslagruimte. Als ontwikkelaar heb ik sterk de indruk dat ik keukenkastjes aan het bouwen ben in de toiletruimte van een vliegtuig. Veel te krap, veel te benauwd en verbazingwekkend dat je daarin lid kunt worden van de mile-high club. :oops: Maar goed, een pokke-pc kan gebruik maken van een netwerk en door middel van client-server technieken zou je een goede opzet kunnen maken. De beste optie is gewoon door een stukje webserver-software te ontwikkelen (of bijvoorbeeld een SOAP server) die je in het netwerk installeert. De taal die je hierbij gebruikt is niet echt belangrijk, als deze maar met je MySQL database kan communiceren. Voor de pocket-PC schrijf je een zogenaamde webclient die dus via het netwerk diverse requests stuurt naar de server en daar responses van terug krijgt. Dit kan op diverse manieren zoals b.v. XML of standaard tekst. (CSV-delimited files) Het is echter de server die de communicatie moet regelen met de database. Ik weet dat Delphi/Kylix erg lekker werkt met MySQL dia de DBExpress componenten. Het enige wat je dan met Delphi 7 zou moeten doen is een SOAP server maken. Alleen werken Delphi applicaties niet (goed) op pocket-PC's. Dus zul je een SOAP client voor de pocket-pc moeten schrijven in VB of C#. Zit je dus met meerdere talen te werken... Met Java zou je ook een redelijk resultaat kunnen boeken. Java is daarbij redelijk platform-onafhankelijk dus ook erg geschikt. e samenwerking tussen Java en MySQL kan alleen een beetje stroef verlopen en daarnaast is Java niet erg snel.
Link naar reactie
Volgens mij zijn er momenteel twee verschillende mensen (een Amerikaan en een Fransman) bezig met een dergelijk programma. Zoek maar op het Liberty Basic Forum. Je kunt de listings zo overnemen en aanpassen. Het zijn GEEN Open SOURCE listings, dus je mag ze niet jouw listings noemen en de listing niet verkopen of publiceren, wel vrij gebruiken. P.s. Liberty Basic is voor dergelijke toepassingen veel eenvoudiger dan VB. Abcott
Link naar reactie
Afgezien van het feid [i:8f196d7f19]dat je nou [b:8f196d7f19]alweer[/b:8f196d7f19] loopt te spammen voor dat baggerproduct liberty basic[/i:8f196d7f19] kan liberty pasic geen pocketPC aan AFAIK... [quote:8f196d7f19]dus je mag ze niet jouw listings noemen [/quote:8f196d7f19] mag ook niet bij opensource spul hoor... TS: Je hebt iig PocketVB of PocketC++ (oid) nodig, C# gaat denk ik niet lukken, AFAIK is die er niet (ik kan mij uiteraard vergissen) deze pakketten zijn kosteloos ergens op de site van microsoft verkrijgbaar, je met wel ff zoeken (hmm, goede ideeen jatten hé? alweer! van palm ditmaal, gratis devver omgeving :P)
Link naar reactie
Voor een Pokke-PC is in principe .NET de meest ideale programmeer-omgeving, alleen heb je een compiler nodig die het Compact framework aankan. VB.NET en C# zijn hierbij dus redelijke talen. Delphi 8 for .NET en diverse andere .NET talen ondersteunen de compact framework helaas [b:dd0772eb95]niet[/b:dd0772eb95] waardoor deze dus afvallen als opties. Verder gaat Microsoft zijn eigen virtuele Java machine uit het besturings-systeem schoppen waardoor Java geen goed alternatief is voor Pocket-PC's. Er is een soort tweedeling aan het ontstaan. De ene helft geeft de voorkeur aan Java en Java zal vooral onder Unix-systemen populair blijven. De andere helft gaat voor .NET kiezen en legt zich daarmee in principe vast aan de Windows besturings-systemen. (Want .NET onder Unix zoals Mono is gewoon k*t met peren...) Hetzelfde krijg je met PDA's en SmartPhones. Alleen is er hier iets meer keuze betreffende besturings-systemen. De meeste hiervan zullen zowel Java als C++ ondersteunen maar de Pokke-PC's met hun Windows Mobile editions zullen juist alleen .NET verkiezen... Knap irritant dus.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...