Ga naar inhoud

Diskdrive en Diskette herkennen in VB 6.0


Aanbevolen berichten

Hallo Ik ben begonnen in vb 6.0 te programeren (leuke hobby) voor het programma wat ik aan het schrijven ben heb ik een routine nodig 1. die kijkt of er een diskdrive (A schijf) aanwezig is.(sommige nieuwe computer hebben die niet meer) 2. Of hier een diskette in zit 3. en of er een bepaald file op deze disk staat (bv test.dat) wie kan mij helpen vast bedankt Ed
Link naar reactie
Door gebruik te maken van scrrun.dll (= Microsoft Scripting Runtime referentie) doe je het volgende:[code:1:58435a7d00]Private Sub ProbeDrive() Dim fso As New FileSystemObject Dim Drive As Drive If fso.DriveExists("a:") Then 'Er is een floppy Set Drive = fso.GetDrive("a:") If Drive.IsReady = True Then 'Er zit een diskette in If fso.FileExists("a:\test.dat") = True Then 'Het bestand bestaat End If End If End If End Sub[/code:1:58435a7d00]Voilà. Om te leren omgaan met bestanden: [url]http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=42720&lngWId=1[/url] :wink:
Link naar reactie
[quote:4fa7a80e09="BelgiumBoy_007"]Ik heb de bovenstaande code wel niet kunnen testen, aangezien ik geen floppy meer heb ...[/quote:4fa7a80e09] [url=http://groups.google.com/groups?start=20&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=3D538A9E.7040607%40epost.de&rnum=26]floppy disk emulator[/url] B.T.W. is in bovenstaande codes het effect ongeveer hetzelfde als je daarvoor je CD-ROM speler gebruikt.
Link naar reactie
[quote:ab86faa40f="h4xX0r"][quote:ab86faa40f="BelgiumBoy_007"]Ik heb de bovenstaande code wel niet kunnen testen, aangezien ik geen floppy meer heb ...[/quote:ab86faa40f] [url=http://groups.google.com/groups?start=20&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=3D538A9E.7040607%40epost.de&rnum=26]floppy disk emulator[/url] B.T.W. is in bovenstaande codes het effect ongeveer hetzelfde als je daarvoor je CD-ROM speler gebruikt.[/quote:ab86faa40f]Exact hetzelfde zelfs, gewoon de a: vervangen naar de locatie van de CD-ROM speler (logisch) :wink:
Link naar reactie
De routine ProbeDrive lijkt precies te doen wat ik bedoel Routine ge kopieerd en uit geprobeerd maar ik krijg de melding Compile error: User-definedtype not defined op de regel Dim fso As New FileSystemObject via de help geprobeerd er achter te komen wat dit betekent maar het lukt niet. Wat doe ik fout of staat verkeerd in gesteld ?
Link naar reactie
[quote:1caf2eb397="turbo-pascal"]Je kan natuurlijk gewoon proberen die file in te lezen, en dan een eventuele fout af te vangen. Dan wordt als het goed is (kan zelf geen VB) wel aangegeven of het bestand niet bestaat, of dat A:\ niet bestaat, of dat er geen disk aanwezig (lijkt te zijn/) is[/quote:1caf2eb397] dat is een nasty manier :lol: het werkt vast wel, maar een beetje netjes proggen kan geen kwaad 8)
Link naar reactie
Je moet nog de referentie 'Microsoft Scripting Runtime' toevoegen aan je project. [u:6e562145dc]P[/u:6e562145dc]roject > Refere[u:6e562145dc]n[/u:6e562145dc]ces... en dan zoeken naar de referentie. Het is mogelijk dat ze nog niet in de lijst staat, in dat geval: Browse... en het bestand 'C:\WINDOWS\System32\scrrun.dll' toevoegen.
Link naar reactie
[quote:b9bf9a6e2b="turbo-pascal"]Je kan natuurlijk gewoon proberen die file in te lezen, en dan een eventuele fout af te vangen. Dan wordt als het goed is (kan zelf geen VB) wel aangegeven of het bestand niet bestaat, of dat A:\ niet bestaat, of dat er geen disk aanwezig (lijkt te zijn/) is[/quote:b9bf9a6e2b]Volgens mij geeft hij dan gewoon de simpele error 'File Not Found'.
Link naar reactie
Hallo forum De routine Driveprobe door “Belgiumboy 007” werkt prima na het laden van Referentie “Microsoft Scripting Run time” via Project_References Bedankt hier voor zo doet hij precies wat ik wil. Ook andere voorgestelde oplossingen werken wel, maar met bv de oplossing afvangen van de fout is er veel meer programma code nodig en een onderscheid maken tussen de fout codes is lastiger. bv op een pc waar geen drive aanwezig geeft hij een foutcode 71 “Disk not ready” in plaats van 68 “Device unavailable” Foutcode 71 geeft hij ook bij een pc waar wel een drive aanwezig is maar geen disk in zit. Interessant is misschien te weten: Welke Project_References het best kan inladen bij het beginnen van een project, er worden er blijkbaar maar een paar standaard geladen, en zo te zien zijn er vele. Kan je ergens lezen wat ze doen en wanneer je ze nodig hebt. Zal best wel ergens op het net staan. Ik ga nu verder met het uitwerken van de Routine Driveprobe voor mijn project. Nogmaals bedankt. Ed
Link naar reactie
[quote:f06ad79ddd="Ed Jongenelis"]Kan je ergens lezen wat ze doen en wanneer je ze nodig hebt.[/quote:f06ad79ddd]Als je de referentie hebt toegevoegd, open dan de Object Browser (F2, of View > [u:f06ad79ddd]O[/u:f06ad79ddd]bject Browser). Als je dan uit de lijst (waar er staat <All Libraries>) je toegevoegde referentie kiest dan kan je ze verkennen :wink: Er zijn er inderdaad zeer veel. De hoeveelheid zal afhangen van hoeveel software er op je pc staat want programma's als Windows Messenger hebben bvb. 4 referenties. Je kan zelfs zelf met Visual Basic referenties maken die je dan toevoegd aan andere projecten!
Link naar reactie
[quote:400c567362="BelgiumBoy_007"][quote:400c567362="turbo-pascal"]Je kan natuurlijk gewoon proberen die file in te lezen, en dan een eventuele fout af te vangen. Dan wordt als het goed is (kan zelf geen VB) wel aangegeven of het bestand niet bestaat, of dat A:\ niet bestaat, of dat er geen disk aanwezig (lijkt te zijn/) is[/quote:400c567362]Volgens mij geeft hij dan gewoon de simpele error 'File Not Found'.[/quote:400c567362] Nope.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...