Ga naar inhoud

[batch] for %%a in (*.tmp) do del %%a


Aanbevolen berichten

Het is inderdaad een verschil dat "del *.tmp" een foutmelding geeft indien er geen bestanden gevonden worden om te worden verwijderd. Ook krijg je foutmeldingen indien een bestand als ReadOnly is aangemerkt of indien je niet genoeg rechten hebt om het bestand te verwijderen. In het andere geval krijg je geen foutmelding indien er geen bestanden gevonden worden. Alleen die "access denied" fout blijf je behouden. In het algemeen is "del *.tmp" ook veel sneller. Mogelijk is die "for" methode bedacht door iemand die niet wist dat del ook wildcards aankan. De "for" methode is overigens wel handig voor andere programma's die geen wildcards aankunnen. Iets als "notepad *.tmp" zal nooit werken maar "for %%f in (*.tmp) do notepad %%f" zal ieder bestand een voor een openen in Notepad.
Link naar reactie
[quote:b55d5bbed4="tomschout"]Ik vraag me momenteel het volgende af: wat is het verschil tussen for %%a in (*.tmp) do del %%a en del *.tmp Ik zie namelijk niet echt het voordeel van het for %%a ........... commando en hoop dat iemand me hier meer informatie over wilt geven. [/quote:b55d5bbed4] Dat hangt van je doelstelling af. De eerste regel zegt: "Zoek alle *.tmp-bestanden en voer voor elk gevonden .tmp-bestand de volgende actie uit. In dit geval is dat een simpele opdracht die het bestand wist. Maar dit had net zo goed een nog uitgebreidere actie kunnen zijn" De tweede regel zegt expliciet: "Verwijder alle bestanden die eindigen op .tmp"
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...