Ga naar inhoud

(Delphi) programma openen


Aanbevolen berichten

heeey d00dz, Ik kan een klein beetje C++ maar ik ben een enorme Delphi n00b :( daarom vraag ik hulp bij het volgende: Ik ben bezig met een menuutje voor een autorun-cd. Op de cd staan verschillende executables die moeten worden geopend met een klik op een van de knoppen. Hoe zorg je dat zo'n programma geopend (niets bijzonders, ik hoef het niet te editen ofzo) word? Ik weet dat je in Delphi op een knop moet dubbelklikken en dat je dan de code tussen start en end moet zetten. In de help stond dat je iets met ShellExecute() moet doen ofzo maar dat lukt niet. Het menu moet daarna gewoon open blijven staan. Verder: Is er een knop die er wat moderner uitziet dan een gewone 'button'? Weet iemand verder een goed boek om te leren programmeren in Delphi? Ik kan wel een beetje programmeren dus ik weet wel wat statements zijn of hoe je een Hello World programma maakt :lol: . Ik gebruik Delphi 6 Enterprise Edition. Alvast bedankt, Mr Cheese
Link naar reactie
Buttons: In Delphi 7 is er een componentje dat de knoppen XP-style maakt in WinXP. Het is [b:df8095f3d9]begin[/b:df8095f3d9] en geen start ;) Boeken: Die academic services boeken zijn wel goed, moet je maar eens checken. En de functie ShellExecute heeft wel parameters nodig, bekijk de WinAPI help (ook al is dat wat brak leesbaar ;)) En hoe bedoel je openen? Wil je de files starten of bekijken? (readme of zoiets?) Je kunt eens zoeken naar "Delphi Tips 'n Tricks" (D-TNT), dat is een handig programmaatje waarin allerlei mensen tips hebben gezet :)
Link naar reactie
[quote:e752b30065="Mr Cheese"]heeey d00dz,[/quote:e752b30065] Wassup [quote:e752b30065="Mr Cheese"] Ik ben bezig met een menuutje voor een autorun-cd.[/quote:e752b30065] [url=http://www.mediachance.com/oldindex.html]Multimedia Builder[/url] [img:e752b30065]http://images.fok.nl/s/worshippy.gif[/img:e752b30065] [quote:e752b30065="Mr Cheese"] Op de cd staan verschillende executables die moeten worden geopend met een klik op een van de knoppen. Hoe zorg je dat zo'n programma geopend (niets bijzonders, ik hoef het niet te editen ofzo) word? Ik weet dat je in Delphi op een knop moet dubbelklikken en dat je dan de code tussen start en end moet zetten. In de help stond dat je iets met ShellExecute() moet doen ofzo maar dat lukt niet.[/quote:e752b30065] Wat lukt er niet? Geef eens een voorbeeld met code. [quote:e752b30065="Mr Cheese"] Het menu moet daarna gewoon open blijven staan. Verder: Is er een knop die er wat moderner uitziet dan een gewone 'button'? [/quote:e752b30065] Ja, vast wel. [quote:e752b30065="Mr Cheese"] Weet iemand verder een goed boek om te leren programmeren in Delphi? Ik kan wel een beetje programmeren dus ik weet wel wat statements zijn of hoe je een Hello World programma maakt :lol: . Ik gebruik Delphi 6 Enterprise Edition.[/quote:e752b30065]
Link naar reactie
Okay hier komt de info: declareer eerst de unit ShellAPI: [code:1:5e261269ae] uses ShellAPI; [/code:1:5e261269ae] Voeg dan de ShellExecute code toe aan een button click event. [code:1:5e261269ae] procedure Button1.OnClick(Sender: TObject); begin ShellExecute(Handle,nil,nil,'jeprogramma.exe','parameters'[/list],'werkdir',SW_SHOW); end; [/code:1:5e261269ae] Parameters en of werkdir kan je leeg laten door NIL te gebruiken; SW_SHOW kan je eventueel vervangen door: [list:5e261269ae] [*:5e261269ae]SW_HIDE [*:5e261269ae]SW_MAXIMIZE [*:5e261269ae]SW_MINIMIZE [/list:u:5e261269ae] Zo zijn er nog meer. Check de Windows SDK help unit maar :)
Link naar reactie
[quote:5b2d1d9965="cyberde"]Okay hier komt de info: declareer eerst de unit ShellAPI: [code:1:5b2d1d9965] uses ShellAPI; [/code:1:5b2d1d9965] Voeg dan de ShellExecute code toe aan een button click event. [code:1:5b2d1d9965] procedure Button1.OnClick(Sender: TObject); begin ShellExecute(Handle,nil,nil,'jeprogramma.exe','parameters'[/list],'werkdir',SW_SHOW); end; [/code:1:5b2d1d9965] Parameters en of werkdir kan je leeg laten door NIL te gebruiken; SW_SHOW kan je eventueel vervangen door: [list:5b2d1d9965] [*:5b2d1d9965]SW_HIDE [*:5b2d1d9965]SW_MAXIMIZE [*:5b2d1d9965]SW_MINIMIZE [/list:u:5b2d1d9965] Zo zijn er nog meer. Check de Windows SDK help unit maar :)[/quote:5b2d1d9965] Bedankt voor alle reacties. Moet je dus in je code zetten: [code:1:5b2d1d9965] procedure Button1.OnClick(Sender: TObject); begin ShellExecute(Handle,nil,nil,'unzip.exe',nil,'\Data',SW_SHOW); end; [/code:1:5b2d1d9965] om het bestand unzip.exe te openen wat in de map \Data staat op de cd?
Link naar reactie
[quote:5d38516b8b="Mr Cheese"] om het bestand unzip.exe te openen wat in de map \Data staat op de cd?[/quote:5d38516b8b] Er van uit gaande dat de executable in de root van de cd staat kan je de volgende code gebruiken. [code:1:5d38516b8b] ShellExecute(Handle,nil,nil,'unzip.exe',nil,PChar(ExtractFilePath(Application.ExeName) + 'Data'),SW_SHOW); [/code:1:5d38516b8b] Als het goed is moet dit werken, kan nu niet testen want heb hier geen Delphi tot me beschikking :( !!! vergeet niet de unit [b:5d38516b8b]ShellAPI[/b:5d38516b8b] toe te voegen in je uses !!! Suc6 :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...