Ga naar inhoud

hoge bloeddruk??


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik krijg het er bijna zelf van: hoge bloeddruk. Ik probeer een toepassing te schrijven (in mijn geval: C#) waarmee je medicatie voor hypertensie (h.b. dus) kunt kiezen. Voor de niet-medici: normaal geef je plastabletten of betablockers, maar in sommige gevallen kan het handig zijn om hiervan af te wijken als iemand ook andere ziekten heeft die deze medicijnen niet tot eerste keus maken. Hierbij een [url=http://www.kubben.nl/ht/]overzicht[/url]. De tabel die daar staat, wil ik dus gebruiken. U voelt het probleem al: je kunt meerdere problemen tegelijk hebben, b.v. asthma en suikerziekte (diabetes mellitus). Mijn idee: ik dacht aan een 3-dimensionale array, 1e dimensie = comorbiditeit, 2e dimensie = 1e/2e/3e keus medicatie, en 3e dimensie is de alternatieven binnen een cel uit dit schema. Iedere keer als een keuze gedaan wordt, b.v. checkbox aanklikken van een bepaalde ziekte. moet het programma dus controleren of er interacties bestaan, en wat dan de optimale combinatie wordt. Kunnen we daar eens fijn over discussiëren hoe dat gaat (voorbeeld in JavaScript kan ik ook al heel wat mee, maar het gaat me hier vooral om algemene opbouw, codevoorbeelden mogen maar de aanpak vind ik even belangrijker). Als iemand andere suggesties heeft: shoot them! Grtz, Pieter
Link naar reactie
Als je in het programma niet alleen de contra-indicaties maar ook de interacties tussen de verschillende door de patient gebruikte middelen wilt laten controleren, dan moeten wel eerst de interacties tussen verschillende geneesmiddelen ingegeven worden. Als je bv Hypertensie + comorbiditeit Depressie neemt: Je zult moeten controleren of een MAO remmer mag, of een SSRI mag, een Tricyclisch antidepressivum en ook nog op Lithium..... Bij lithium dus liever geen diureticum, bij Hypertensie liever geen MAO remmer enz enz.... Ik zou gaan voor een professioneel programma. Er kan te veel fout gaan als dit niet 100% goed in elkaar zit. Gelukkig denkt de apotheek altijd mee.....ahum.... :wink:
Link naar reactie
Kijk es an... de farmacologen zijn ook online! *grin* Nee, serieus: je hebt gelijk, maar dat is niet wat ik wil doen. Die tabel komt uit het Nijmeegs formularium 2000, een boekje dat ik voor mijn co-schappen gebruikt heb (jawel, we zijn dokter inmiddels). Het huidige programma moet uiteindelijk komen te draaien op een PDA als VOORBEELD applicatie. Het gaat me dus ook meer om de achterliggende techniek, die ik dan weer als basis kan gebruiken voor complexere zaken. En anders gaan we toch gewoon weer op merknaam voorschrijven, hmm? :wink: grtz, Pieter
Link naar reactie
[quote:38a588c27d="Wiep Corbier"]Als je een vergelijkbaar voorbeeld kunt maken met gegevens die we wel allemaal snappen kunnen we (lees: ik) je wellicht helpen. Nu zie ik door de medische termen de behandeling niet meer :D[/quote:38a588c27d]Same here. Wat ik er nu uit opmaak is niet veel, maar je kan toch gewoon laten aangeven welke ziekte(s) iemand heeft, en dan uit een db'tje halen welk medicijn moet worden gegeven... In die db gewoon een lijst met ziekte's en comobo's zetten + bijhorend medicijn. Dus diabetes = med; mellitues = med2; diabetes mellitus = med3; Afijn, graag een begrijpelijke uitleg ...
Link naar reactie
Hallo, Dank voor de reactie, sorry voor de chaos. Op [url]http://www.kubben.nl/ht/[/url] heb ik een voorbeeld gezet van het probleem, in normaal Nederlands... Hopelijk willen jullie er nog eens naar kijken! En geef maar aan als de vraag niet duidelijk is... Het gaat om een programma dat afhankelijk van de ingegeven condities (bv met checkboxes) automatisch een keuze kan maken met gegevens uit een tabel (in te lezen als array of database). Kortom: datgene wat wij zelf ook doen als we de keuze met ons hoofd moeten maken, maar dan nu geautomatiseerd. Pieter
Link naar reactie
Ik heb het geloof ik door. 8) Daarom stel ik het volgende voor: Geef aan de keuze een waarde mee, en tel de waarden bij elkaar op. De keuze met de hoogste waarde krijgt de voorkeur. Uitgewerkt als volgt Suikerziekte: ace (10), ad (5), bb(1) Jicht: bb(10), ca(5), ace(1) Hartritme: bb(10), ace(5), ad(1) Suikerziekte + jicht: ace=11, bb=11 (geen bepaalde voorkeur) Suikerziekte + hart: ace=15, bb=11 (ace geniet de voorkeur)
Link naar reactie
Oké, kan ik wat mee :o Maar dan de rest... hoe kan ik het zo maken dat het programma alles gaat vergelijken? Ik bedoel: wat wij doen, is in de tabel kijken en zeggen: "Hee, iemand heeft naast suikerziekte ook nog jicht? Dan moet ik kijken welk medicijn bij beiden voorkomt (overlapt) en secundair de volgorde beoordelen. Heeft iemand ipv jicht een hartritmestoornis? Oh, dan moet ik kijken welke combinatie dan voor beide ziekten mag". DAT is wat ik graag wil automatiseren, misschien breng ik het niet zo duidelijk... Any ideas? Btw: Wiep, als je je 5000e post haalt, geef je dan een rondje voor het hele forum? grtz, Pieter
Link naar reactie
Uhm, volgens mij gaf ik al redelijk aan hoe je het kan oplossen. Maar eerste de volgende vraag: klopt het dat je maar één medicijn wilt toewijzen? Dus niet een combinatie van soms 2 of wellicht 3 of nog meer verschillende medicijnen? En dan nog een probleem. Iemand kan zware jicht hebben en lichte hartritmesoornissen gok ik maar even. Krijgen bij dit soort verschijnselen bepaalde medicijnen een prioriteit? Wat je bij het programmeren altijd moet bedenken: wat je kunt bedenken kun je automatiseren. Slim hierbij is dat je het in stappen doet. ps. of ik een rondje geef bij mijn 5000-ste post hangt helemaal af van het budget dat C!T met toebedeelt. :D
Link naar reactie
Om het eenvoudig te houden is het maar een medicijn per ziekte en hoef je geen onderscheid te maken tussen ernstig en een beetje klachten. Dat men in staat is om men's gedachten te automatiseren, geloof ik... nu nog weten hoe ík de mijne kan automatiseren!! 8) In feite is het een soort if.. then maar dan met heel veel uitzonderingen, en die wil ik natuurlijk niet allemaal handmatig invoeren. Tips voor automatisering blijven welkom! PS: als jij nog eens een paginaatje programmeert waar wij online een petitie "Help Wiep zijn jubileum door" kunnen tekenen, zal het vast goedkomen! *grin*
Link naar reactie
Ik doe een poging. Eerst ga je uit van een patiënt. Die heeft natuurlijk een nummer. Dit nummer wordt de koppeling met het bestand 'Ziekten'. In dit bestand staan - uiteraard - de ziekten die hij/zij heeft. Voorbeeld: NAW-tabel RecordID [color=red:a4f97fad30]NummerPatient[/color:a4f97fad30] Naam Adres Woonplaats. Ziekten-tabel. recordID [color=red:a4f97fad30]NummerPatient[/color:a4f97fad30] [color=blue:a4f97fad30]Ziekte[/color:a4f97fad30] Medicijnen-tabel. recordID [color=blue:a4f97fad30]Ziekte[/color:a4f97fad30] keuze1 waarde1 (= 10) keuze2 waarde2 (= 5) keuze3 waarde3 = (1) De tabellen NAW-Ziekten kennen een 1:M relatie. Dat betekent dat 1 patiënt meerdere ziekstes kan hebben. Je maakt een schermpje waar je de ziektes kunt invoeren. Zodra je een ziekte aanklikt maak je een record in de tabel ziekten aan. Des te meer ziektes, des te meer records. De ziektes zijn aangemaakt, en dan lees je tabel Medcijnen uit welke medicijnen daar bij horen, en hun prioriteit.(waarden) Die tel je bij elkaar op, en vergelijkt het resultaat van het eerste record met de waarde van de tweede. Je loopt dus eerst de velden door, en moet die vergelijken met velden in het tweede record. En ja, als je stelt dat het allemaal 'if-statements' worden heb je gelijk. Maar je kunt alles in zgn. 'loopjes' zetten. En als je code voorbeelden wenst? Helaas, scriptrequests doen we niet op dit forum. Dus dan moet je of een programmeur inhuren, of zelf de code schrijven. Schrijf je de code zelf, en lukt het dan niet, dan mogen we je wel helpen. Succes. Zoals je weet is de programmatuur die gemaakt wordt voor medische toepassingen nogal prijzig. Weet je nu ook waarom :lol: Meer vragen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...