Ga naar inhoud

Help met het maken van een simpele OS


Aanbevolen berichten

[quote:69f1bf13eb="webspider"]Deels in assembly, deels in C, deels in C++, magoed. 'Hoe programmeer je dat je kan zien hoe snel de computer is. Net zo als je bij Windows rechts op `Deze computer` klikt?' Try google ofzo. Of ga de sourcecode van een van de 120 linux-programma's die datzelfde doen lezen :)[/quote:69f1bf13eb]Zover ben je nog lang niet... Je moet eerst videodrivers maken, zorgen dat je weet waar je dingen in het geheugen plaatst enz enz. PS (wij, najah ik iig) ben/zijn geen kerels :roll: , knul...
Link naar reactie
[quote:170f485ce6="turbo-pascal"]Je moet eerst videodrivers maken[/quote:170f485ce6] Hmm, tekst roelt :P [quote:170f485ce6]zorgen dat je weet waar je dingen in het geheugen plaatst enz enz.[/quote:170f485ce6] Oh jah, true ;) Maar dat valt onder de assemblyjunk :p Maargoed, ik kan het idd ook niet en als iemand durft te beweremn dat ik niet kan programmeren dan ga ik iemand slaan ;)
Link naar reactie
[quote:91a5165c0a="webspider"]Hmm, tekst roelt de pan uit :P[/quote:91a5165c0a] Oh, ja, dat kan natuurlijk ook 'beetje console' haha :D [quote:91a5165c0a]Oh jah, true ;) Maar dat valt onder de assemblyjunk :p[/quote:91a5165c0a]Wel leuk/handig als je dat weet lijkt mij... [quote:91a5165c0a]Maargoed, ik kan het idd ook niet en als iemand durft te beweremn dat ik niet kan programmeren dan ga ik iemand slaan ;) [/quote:91a5165c0a]Kom maar op :P Ik kan ook geen Assembly hoor :D (wel C++, Delphi, Java, [php], Pascal, Turbo-Pascal etc) (en ja, ik weet dat php een script-taal is) Maar ik weet wel, dat een OS maken een stuk moeilijker is dan je denkt. Er is hier ergens al een topic over zelf een OS maken, misschien vind ej daarin wat terug...
Link naar reactie
Als je je eigen site nog maakt in FRONTPAGE <is bagger>[code:1:3c624545f7]<html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252"> <meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0"> <meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document"> <title>www</title>[/code:1:3c624545f7]dan kun je zeker GEEN OS maken. Als dat zo makkelijk zou zijn, dan had iedereen z'n eigen OS. Leer dus eerst wat C(++) en andere prog. talen, als je toch eventueel heel misschien eraan wilt beginnen. <had trouwens nog nooit van 'assembly' gehoord 8) )
Link naar reactie
[quote:ea58b76a46="MatSoft"]Welk bestand bij Red Hat Linux 8.0 staat het opstarten geprogrammeert?[/quote:ea58b76a46]Het zit niet zo simpel als jij denkt. Een besturingssystem (OS) werkt heel anders dan een programma. Die bestanden staan in de bootsector, waar jij niet bij kan. Stop nou maar, het lukt je toch niet. (zie dat maar als een tip, niet als afkraking)
Link naar reactie
Haha toch doorgaan grappig, jij moet wel erg veel tijd overhebben of heel dom zijn. Maar in plaats van hier dit soort vragen te gaan stellen kan je beter een x aantal boeken gaan lezen voordat je hieraan gaat beginnen, want het lijkt erop dat je totaal niet weet waar je aan begint. ps ik zat laatst in het boek Assembly programmeren voor je x86 computer, als je dat nog kan ben je wel een bikkel ;)
Link naar reactie
Heb nog een leuk boek hier staan waar ik zelf door heen aan 't worstelen ben, "The 80x86 IBM PC and Compatible Computers: Assembly Language, Design, and Interfacing", wel pittig en errug lang. Maar te doen :) . Behandeld de basics erg goed, en gaat ook wat dieper in op de x86 architectuur, registerblokken etc.
Link naar reactie
Een OS maken is inderdaad heel erg moeilijk, maar wel te doen. Ik ben er ook mee bezig en ik heb besloten om alles in Assembly te doen maar je kunt ook heel veel doen in C of C++. Kijken hoe snel de computer gaat doe je door middel van de CPUID instructie, zoek dat maar eens op en zie dan hoe makkelijk dat is. Uiteraard zijn er ook andere manieren om uit te vinden hoe snel de computer gaat, maar verdiep je eerst maar eens in de simpele zaken, leer wat taaltjes en ga van daar uit verder.
Link naar reactie
Hoi, Ik zit ook al een tijdje te denken dat ik wil beginnen met het maken van een OS. Ben nog niet verder gekomen dan een hoop leeswerk en hoewel ik nog geen letter assembly heb getypt (voor m'n OS dan), is al dat leeswerk ontzettend interessant. Om te beginnen wat over de Intel processor: [url]ftp://piglet.student.utwente.nl/intel/ia32/24547011.pdf[/url] [url]ftp://piglet.student.utwente.nl/intel/ia32/24547111.pdf[/url] [url]ftp://piglet.student.utwente.nl/intel/ia32/24547210.pdf[/url] Dan heb je nog eigenlijk niks wat buiten de processor zit, dus hier iets wat je daarover kunt lezen: [url]http://www.nondot.org/sabre/os/articles[/url] Als startpunt zal ik je deze site aanraden. Hoewel er weinig diepgang in zit, worden wel een aantal belangrijke punten genoemd, die zeker waard zijn om te snappen alvorens je aan je eigen OS begint: [url]http://mega-tokyo.com/osfaq2/[/url] Alvast veel succes ermee! - Mark
Link naar reactie
[quote:990bef16ab="Phedny"]Hoi, Ik zit ook al een tijdje te denken dat ik wil beginnen met het maken van een OS. Ben nog niet verder gekomen dan een hoop leeswerk en hoewel ik nog geen letter assembly heb getypt (voor m'n OS dan), is al dat leeswerk ontzettend interessant. Om te beginnen wat over de Intel processor: [url]ftp://piglet.student.utwente.nl/intel/ia32/24547011.pdf[/url] [url]ftp://piglet.student.utwente.nl/intel/ia32/24547111.pdf[/url] [url]ftp://piglet.student.utwente.nl/intel/ia32/24547210.pdf[/url] Dan heb je nog eigenlijk niks wat buiten de processor zit, dus hier iets wat je daarover kunt lezen: [url]http://www.nondot.org/sabre/os/articles[/url] Als startpunt zal ik je deze site aanraden. Hoewel er weinig diepgang in zit, worden wel een aantal belangrijke punten genoemd, die zeker waard zijn om te snappen alvorens je aan je eigen OS begint: [url]http://mega-tokyo.com/osfaq2/[/url] Alvast veel succes ermee! - Mark[/quote:990bef16ab] [color=darkred:990bef16ab][/color:990bef16ab]Bedankt jo! Erg leuk. Ga ze snel bekijken! :wink:
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:bfc7ebbd8c="MatSoft"]Ha die kerels, ik ben bezig om een C++ simpele Besturingssyteem aan het maken. Hoe programmeer je dat je kan zien hoe snel de computer is. Net zo als je bij Windows rechts op `Deze computer` klikt? Help ME please :oops:[/quote:bfc7ebbd8c] Ik heb even op jouw site gekeken en die is best leuk voor iemand van jouw leeftijd. Als ik zo zie wat je geprogrammeerd hebt valt me op dat je niet zozeer een Operating System hebt gemaakt maar vooral programmaatjes om te oefenem met Basic. Zou je het misschien niet leuk vinden om programmaatjes te maken die onder Windows draaien (met "echte" Windows-vensters)? Dan zou je bijvoorbeeld met Borland Delphi 6 Personal (die is gratis te krijgen) kunnen spelen. Zeer leerzaam en je hebt er later ook nog wat aan.
Link naar reactie
[quote:854410d4fa="marcelk"][quote:854410d4fa="MatSoft"]Ha die kerels, ik ben bezig om een C++ simpele Besturingssyteem aan het maken. Hoe programmeer je dat je kan zien hoe snel de computer is. Net zo als je bij Windows rechts op `Deze computer` klikt? Help ME please :oops:[/quote:854410d4fa] Ik heb even op jouw site gekeken en die is best leuk voor iemand van jouw leeftijd. Als ik zo zie wat je geprogrammeerd hebt valt me op dat je niet zozeer een Operating System hebt gemaakt maar vooral programmaatjes om te oefenem met Basic. Zou je het misschien niet leuk vinden om programmaatjes te maken die onder Windows draaien (met "echte" Windows-vensters)? Dan zou je bijvoorbeeld met Borland Delphi 6 Personal (die is gratis te krijgen) kunnen spelen. Zeer leerzaam en je hebt er later ook nog wat aan.[/quote:854410d4fa] Klopt ben nog niet zo oud en ik programmeer nu al! Ik heb op school mijn systeembeheerder ook al!
Link naar reactie
[quote:0629ce2006="marcelk"]Ik heb even op jouw site gekeken en die is best leuk voor iemand van jouw leeftijd. Als ik zo zie wat je geprogrammeerd hebt valt me op dat je niet zozeer een Operating System hebt gemaakt maar vooral programmaatjes om te oefenem met Basic. Zou je het misschien niet leuk vinden om programmaatjes te maken die onder Windows draaien (met "echte" Windows-vensters)? Dan zou je bijvoorbeeld met Borland Delphi 6 Personal (die is gratis te krijgen) kunnen spelen. Zeer leerzaam en je hebt er later ook nog wat aan.[/quote:0629ce2006] Ik programmeer al vanaf mijn 9e... Dus zo jong is hij niet hoor :roll:. Je kan dan net zo goed direct door naar Delphi 7 gaan, die's net weer ietsje nieuwer. Binnekort komt Delphi 8 uit, maar ik weet niet of die nog gratis is (daar zit ook .NET i verwerkt)... Ik ben nu zelf met C++ begonnen, omdat de mensen die ik ken daar meer mee werken, en het dus makkelijker is om daar hulp bij te krijgen - indien nodig natuurlijk :wink: - dan met/bij Delphi... Delphi blijft nu gewoon mijn 2e taal (stel ik kan iets niet met C++, probeer ik het met delphi, en anders met VB enzovoort, totdat mijn talenkennis op is :lol:)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...