Ga naar inhoud

windows programming zonder visual dingesen


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil leren programmeren onder windows zonder een form-designer e.d. Dat wil zeggen, met alleen de basisbenodigdheden en de windows api. Nu is het probleem dat ik zo goed als niets kan vinden dat niet stelt "sleep een editbox" of iets dergelijks. Heeft iemand nog tips voor websites, tutorials, boeken of iets dergelijks? Ik ga geen geld uitgeven aan software, noch wil ik gebruik maken van illegale software (ben iemand die daar tegen is). Daarom kan ik ook geen gebruik maken van de compilerinformatie die bij borland en microsoft wordt meegeleverd (zoals een API list of de headers). Ik heb als een begin MinGW32 geinstalleerd met Visual MinGW er bij als IDE, maar die heeft dus ook geen form designer. Weet iemand iets? Bvd, Candy
Link naar reactie
ik wil niet met java beginnen, ik wil met windows native programmeren beginnen Java ken ik al, en heb ik me volledig van af gekeerd, met name door de excessieve hoeveelheid rotzooi die je er bij krijgt, de gigantische code die je schrijft en het niet ondersteunen van een aantal dingen waar ik aan gehecht ben (zoals multiple inheritance, functiepointers, pointers in het algemeen etc). Iemand een antwoord op de vraag?
Link naar reactie
[quote="Johan Stokking"]Om welke taal gaat het eigenlijk? Over lowlevel sectoren aanroepen... Dat gaat nou eenmaal moeilijk. Je hebt al rare drivers en services nodig om de parallele poort aan te sturen als je dat soort dingen bedoeld.[/quote] Nou, het gaat over C++, zoals je misschien vermoedde. Ik heb intussen een aantal entries gevonden in de MSDN library over lowlevel file access, en ik heb gevonden wat ik nodig had. Bedankt voor jullie hulp. Voor dezelfde informatie, zoek op msdn.com naar CreateFile en DeviceIOControl.
Link naar reactie
[quote:11dbb5555f="Candyman"]Nu is het probleem dat ik zo goed als niets kan vinden dat niet stelt "sleep een editbox" of iets dergelijks.[/quote:11dbb5555f]Dev-CPP en lcc-win. Ik heb 'slechte' ervaringen met Dev-CPP V4; reden is dat de meegeleverde libraries/include files niet compleet waren; misschien dat de laatste V4 dat probleem niet heeft. De beta van V5 heeft dat probleem niet. Je krijgt alleen regelmatig een (dev-cpp) popup dat er iets gecrashed is en dan kun je weer gewoon verder 8) . Als je geen C++ wilt maar alleen C, is lccwin aan te bevelen; ingebouwde (context-sensitive) help op de win-api. [quote:11dbb5555f="Candyman"]Ik heb als een begin MinGW32 geinstalleerd met Visual MinGW er bij als IDE, maar die heeft dus ook geen form designer.[/quote:11dbb5555f]Dat wilde je toch, of snap ik het niet.
Link naar reactie
[quote:23a0dab1d6="Wim Sturkenboom"][quote:23a0dab1d6="Candyman"]Nu is het probleem dat ik zo goed als niets kan vinden dat niet stelt "sleep een editbox" of iets dergelijks.[/quote:23a0dab1d6] [quote:23a0dab1d6="Candyman"]Ik heb als een begin MinGW32 geinstalleerd met Visual MinGW er bij als IDE, maar die heeft dus ook geen form designer.[/quote:23a0dab1d6]Dat wilde je toch, of snap ik het niet.[/quote:23a0dab1d6] Nou, ik wil inderdaad zonder form designer. Het punt is dat alle tutorials of informatie die ik tot nu toe heb gezien nog steeds stelt dat je maar een form designer moet gebruiken voor de .rc files van je forms. Vandaar dat ik het nog steeds irritant vind dat Visual MinGW er geen heeft (ik krijg namelijk nog steeds geen forms gemaakt). [quote:23a0dab1d6]Dev-CPP en lcc-win. Ik heb 'slechte' ervaringen met Dev-CPP V4; reden is dat de meegeleverde libraries/include files niet compleet waren; misschien dat de laatste V4 dat probleem niet heeft. De beta van V5 heeft dat probleem niet. Je krijgt alleen regelmatig een (dev-cpp) popup dat er iets gecrashed is en dan kun je weer gewoon verder 8) . Als je geen C++ wilt maar alleen C, is lccwin aan te bevelen; ingebouwde (context-sensitive) help op de win-api.[/quote:23a0dab1d6] Heeft dev-cpp een form designer? Zoja, hoe kom je daar dan? Ik wil trouwens wel c++. Alvast bedankt :), Candy
Link naar reactie
[quote:d8a752d3c9="Candyman"]Ben maar verder gegaan met BC++B enterprise trial, tot ik iets beters vind.[/quote:d8a752d3c9] Met BC++B en Delphi kun je op twee manieren applicaties maken. M.b.v. de VCL componenten (dus het visuele ...) Of alleen met win32 code. Gooi alle forms, overbodige code weg. totdat je alleen je project bestand over houdt. Hierin kun je dan je win32 code plaatsen, dus tussen [i:d8a752d3c9]begin .. end[/i:d8a752d3c9] of de [i:d8a752d3c9]main functie[/i:d8a752d3c9]. Hierbij behoud je de sterke punten van BC++B/Delphi. [quote:d8a752d3c9="Candyman"] Weet iemand hoe je lowlevel sectoren kunt lezen en schrijven vanuit windows XP applicaties, liefst zonder het besturingssysteem op m'n nek te halen?[/quote:d8a752d3c9] [url=http://msdn.microsoft.com/library/en-us/fileio/base/createfile.asp]CreateFile (Storage: Platform SDK)[/url] [i:d8a752d3c9]The CreateFile function creates or opens a file, directory, physical disk, volume, console buffer, tape drive, communications resource, mailslot, or named pipe. The function returns a handle that can be used to access the object.[/i:d8a752d3c9] [b:d8a752d3c9]Physical Disks and Volumes[/b:d8a752d3c9] [i:d8a752d3c9]You can use the CreateFile function to open a physical disk drive or a volume. The function returns a handle that can be used with the [url=http://msdn.microsoft.com/library/en-us/devio/base/deviceiocontrol.asp]DeviceIoControl [/url] function. This enables you to access the disk's partition table. It is potentially dangerous to do so, since an incorrect write to a disk could make its contents inaccessible. The following requirements must be met for such a call to succeed:[/i:d8a752d3c9] .... [url=http://msdn.microsoft.com/library/en-us/fileio/base/readfile.asp]ReadFile[/url] [url=http://msdn.microsoft.com/library/en-us/fileio/base/writefile.asp]WriteFile[/url]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Elke vraag over welke programmeer taal verzandt hier in de C++ /JAVA discussie. Liberty Basic kan alles dat Visual Basic kan, maar veel en veel eenvoudiger. Als je niet zelf je forms wilt programmeren of includen is het misschien beter Liberty Basic te proberen. (En goedkoop ook) C++ schijnt beter object georienteerd te zijn als VB. Het aan leren van C++ en VB is moeilijk. Als je het over API hebt, zul je dat merken. Tip: http://www.liberybasic.com/
Link naar reactie
[quote:2b6ba2315a] C++ schijnt beter object georienteerd te zijn als VB. Het aan leren van C++ en VB is moeilijk. [/quote:2b6ba2315a] Okee, als je het zo stelt weet ik al dat ik je antwoord kan overslaan. VB is niet object-georienteerd. Ik kan al sinds ik 13 was in VB programmeren, ben sinds m'n 15e er mee opgehouden omdat ie geen toekomst heeft, ben op m'n 14e begonnen met C++ en ken de taal inmiddels van binnen en buiten, tot een niveau ergens boven mijn hoogleraren (gezien het feit dat ze sommige van mijn constructies niet begrepen). Ik heb geen hulp nodig met de taal of taalkeuze, ik ken de talen die ik wil gebruiken. [quote:2b6ba2315a="abcott"]Elke vraag over welke programmeer taal verzandt hier in de C++ /JAVA discussie. Liberty Basic kan alles dat Visual Basic kan, maar veel en veel eenvoudiger. Als je niet zelf je forms wilt programmeren of includen is het misschien beter Liberty Basic te proberen. (En goedkoop ook) Als je het over API hebt, zul je dat merken. Tip: http://www.liberybasic.com/[/quote:2b6ba2315a] Het klinkt misschien raar, maar ik heb al een jaar of 6 geen Basic meer aangeraakt, al is het alleen maar omdat ze totaal niet platformonafhankelijk zijn. Ben tevens bezig met eigen besturingssysteem, dus ik heb weinig aan basics. Er is geen discussie tussen java en C++, al zeker niet tegenover basic, aangezien ze allebei krachtiger zijn. C++ is echter de krachtiger van de twee, dus die kies ik (blijkt al uit de startpost). Hoewel ik intussen al een aantal nuttige posts heb gezien, en een aantal sterk minder nuttige, blijft mijn originele vraag nog steeds gehandhaafd. [quote:2b6ba2315a] Ik wil leren programmeren onder windows zonder een form-designer e.d. Dat wil zeggen, met alleen de basisbenodigdheden en de windows api. [/quote:2b6ba2315a] Als extra informatie, ik programmeer al 13 jaar, heb jaren ervaring in programmeren met RAD omgevingen, wil geen RAD, wil geen BASIC, wil geen ander OS. Ik wil leren programmeren onder windows (dat wil zeggen, ik wil de windows-API-specifieke delen leren) en zoek daarvoor referenties, aangezien ik zelf geen tutorial kan vinden die niet op een minimaal niveau praat, of verzandt in de termen van "zo klik je op een form in een formdesigner". Ik snap hoe je op formpjes klikt, ik snap hoe een editbox werkt, wat je er mee kunt. Ik snap wat voor programmeertalen er zijn, welke omgevingen er zijn om te proberen, hoe jullie vinden dat ik een keus verkeerd doe. Ik wil niet een andere keus maken, ik heb deze keus al meervoudig overdacht. Ik wil gewoon die api een beetje leren kennen! Is het zo moelijk om in je antwoord tenminste iets over de vraag te zeggen? Excuses voor de hardheid, ik word licht geirriteerd van de houding van velen...
Link naar reactie
[url=http://www.relisoft.com/win32/]Deze[/url] misschien? [url=http://www.icim.fnt.hvu.nl/docent/ammeraal/baswin95.html]Basiscursus programmeren voor Windows 95 (1996, ISBN 90-395-0561-6) van L. Ammeraal[/url] is denk ik iets dat je op weg kan helpen. Simpel maar (helaas) niet al te diepgaand! Ik weet niet of het nog te krijgen is, anders even op zoek bij bv de Slegte.
Link naar reactie
[url=http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilderx.html]C++ Builder X Personal[/url] Kies wel de Personal, NIET DE enterprise! (mocht je zonealarm hebben, sluit die af en open dan pas dee pagina, omdat die veel javascripts/popups blokkeert, dus dan krijg je niks als je op ded personal link klikt) Gratis, compleet, serial krijg je via mail toegestuurd (of activation-file). GEEN 'drag-'n-drop' IDE erbij. Gewoon mooi code schrijven, ik gebruik die ook. (naast Delphi7 en PascalX :roll: )
Link naar reactie
[quote:83c647c136="Candyman"] ben op m'n 14e begonnen met C++ en ken de taal inmiddels van binnen en buiten, tot een niveau ergens boven mijn hoogleraren (gezien het feit dat ze sommige van mijn constructies niet begrepen). [/quote:83c647c136] Beetje arrogant hoor. Voorlopig is het zo dat als andere deskundigen je constructies niet begrijpen, deze waarschijnlijk niet deugen. In het kader van onderhoudbaarheid zijn dergelijke constructies sowieso ongewenst. M.a.w. Als je constructies door niet-leken niet doorzien worden, zul je ze toch echt moeten veranderen. Het hele idee achter goed programmeren is 'keep it simple, keep it clear'. Als je jezelf op de borst klopt omdat niemand je constructies begrijpt en je daaruit concludeert dat je daardoor blijkbaar tot een onwaarschijnlijke hoogte gestegen bent heb je helaas de essentie niet begrepen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...