Ga naar inhoud

Voor de liefhebber van Visual Basic


anoniem

Aanbevolen berichten

Van school moeten we een opdracht maken van Visual Basic. Het gaat om mijnenveger, zoals die in Windows te zien is moet deze in Visual Basic gemaakt worden. Nu zijn er wel versies op internet te krijgen, maar dat heeft de leraar meteen door omdat deze manier van schrijven veel te ingewikkeld is voor onze kennis. De leraar zei ook dat die versie van het internet veel simpeler zou kunnen. [quote:0c5e86c9e5="Opdracht"] [b:0c5e86c9e5]Project[/b:0c5e86c9e5] De bedoeling van dit project is om een eigen variant te maken van het bekende spelletje windows mijnenveger programma. Om dit te realiseren krijgen jullie drie lesblokken de tijd. Aan het eind van het derde lesblok moet de volledige source-code van dit project worden ingeleverd waarna een cijfer volgt. [b:0c5e86c9e5]eisen[/b:0c5e86c9e5] Maak een visual basic versie van mijnenveger dat voldoet aan de volgende eisen: -Er moeten drie bord grotes gespeeld kunnen worden. -de minimale brod grootte is 10 (velden) bij 10 (velden). -Minstens 10% van het aantal velden moet een bom bevatten. -In een hokje, waarin zich geen bom bevindt, staat een cijfer (dit cijfer is gelijk aan het aantal bommen in aangrenzende velden). -De bommen moeten per spel willekeurig over het aantal velden worden verdeeld. -Het spel moet met de muis bestuurd kunnen worden. -De speler moet een vlagje kunnen zetten op een veld, als hij denkt dat dit veld een bom bevat. De layout: -Het programma moet een menu met de mogelijke opties bevatten. -De verdere lay-out van het programma moet logisch voor gebruik zijn. Aandachtspunten: -Naamgeving van variabelen en objecten zinvol en voorafgegaan door drie letters die het type aangeven. -Globale variabelen alleen als het niet anders kan. [b:0c5e86c9e5]Becijfering[/b:0c5e86c9e5] De volgende punten worden beoordeeld, waardoor een cijfer tot stand komt. -De naamgeving binnen het programma (lay-out en naamgeving variabelen). -De netheid van het programma (indeling van lay-out en source-code). -Het commentaar binnen de source-code. [/quote:0c5e86c9e5] Enkele tips van de leraar: Gebruik maken van Byref, Bijval, Private Function. Ik kan zelf wel wat met visual basic (omrkenen gulden naar euro en verder van dat soort simpele programmatjes) maar dit gaat echt mijn pet te boven.... Dus vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.
Link naar reactie
[quote:707278025e="jan_dakpan"]Van school moeten we een opdracht maken van Visual Basic. Het gaat om mijnenveger, zoals die in Windows te zien is moet deze in Visual Basic gemaakt worden. Nu zijn er wel versies op internet te krijgen, maar dat heeft de leraar meteen door omdat deze manier van schrijven veel te ingewikkeld is voor onze kennis. De leraar zei ook dat die versie van het internet veel simpeler zou kunnen. [quote:707278025e="Opdracht"] [b:707278025e]Project[/b:707278025e] De bedoeling van dit project is om een eigen variant te maken van het bekende spelletje windows mijnenveger programma. Om dit te realiseren krijgen jullie drie lesblokken de tijd. Aan het eind van het derde lesblok moet de volledige source-code van dit project worden ingeleverd waarna een cijfer volgt. [b:707278025e]eisen[/b:707278025e] Maak een visual basic versie van mijnenveger dat voldoet aan de volgende eisen: -Er moeten drie bord grotes gespeeld kunnen worden. -de minimale brod grootte is 10 (velden) bij 10 (velden). -Minstens 10% van het aantal velden moet een bom bevatten. -In een hokje, waarin zich geen bom bevindt, staat een cijfer (dit cijfer is gelijk aan het aantal bommen in aangrenzende velden). -De bommen moeten per spel willekeurig over het aantal velden worden verdeeld. -Het spel moet met de muis bestuurd kunnen worden. -De speler moet een vlagje kunnen zetten op een veld, als hij denkt dat dit veld een bom bevat. De layout: -Het programma moet een menu met de mogelijke opties bevatten. -De verdere lay-out van het programma moet logisch voor gebruik zijn. Aandachtspunten: -Naamgeving van variabelen en objecten zinvol en voorafgegaan door drie letters die het type aangeven. -Globale variabelen alleen als het niet anders kan. [b:707278025e]Becijfering[/b:707278025e] De volgende punten worden beoordeeld, waardoor een cijfer tot stand komt. -De naamgeving binnen het programma (lay-out en naamgeving variabelen). -De netheid van het programma (indeling van lay-out en source-code). -Het commentaar binnen de source-code. [/quote:707278025e] Enkele tips van de leraar: Gebruik maken van Byref, Bijval, Private Function. Ik kan zelf wel wat met visual basic (omrkenen gulden naar euro en verder van dat soort simpele programmatjes) maar dit gaat echt mijn pet te boven.... Dus vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.[/quote:707278025e] Gewoon aan beginnen, amders leer je het nooit!!
Link naar reactie
Je maakt een form en plempt daar en X-tal knoppen op (bv 10x10 = 100). Iedere knop is een veldje. Daarna wat programmeren om aan te geven wat er moet gebeuren als er op een knop wordt gedrukt en klaar ben je. Succes PS 1 de knop is waarschijnlijk een specifieke vorm van de checkbox. PS 2 ik heb nog nooit een VB-programma gemaakt 8)
Link naar reactie
[quote:c49bff8a81="Wim Sturkenboom"][quote:c49bff8a81="Wiep Corbier"][quote:c49bff8a81]we moeten alles zelf uitzoeken.[/quote:c49bff8a81] Inderdaad. En met de nadruk op [b:c49bff8a81]zelf[/b:c49bff8a81]. :lol:[/quote:c49bff8a81]Doet ie ook, via ons :D Ik vond dat ik 'm wel een ideetje aan de hand kon doen.[/quote:c49bff8a81] Dat met tie knoppen had tie ok wel zelf kunnen bedenken :wink:
Link naar reactie
Maak gewoon een twee dimensionale array ofzo, waarin je aangeeft wat voor type het is. Het handigst om de array te vullen met een zelf gemaakt record met alle gegevens. record IsVisible IsBom IsFlag end record Als dat te moeilijk is, dan maak je gewoon meerdere array's Idem voor de buttons (twee dimensionale array). Of je gebruikt er een Image object voor. De rest moet je zelf maar ff doen. Is niet zo heel ingewikkeld.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...