Ga naar inhoud

Grafische met VB of C(++)


anoniem

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om met Visual Basic of C/C++ een tank te laten vullen? Het idee is het volgende, ik wil een tank langzaam laten vullen tot een bepaald niveau, dan moet er een signaal worden doorgestuurd naar een I/O kaart. De vraag is of dit mogelijk is. Weet iemand hier ervaring mee heeft of enig idee heeft om dit te doen. Heeft VB, C/C++ hier misschien een speciale functie voor??? TP
Link naar reactie
Dat kan eigenlijk met beide talen. Het gemakkelijkst lijkt ´t me om een "drijver-schakelaar" te gebruik, een simpel maak-/breek-contact. Die sluit je aan op een IO-kaart. Zo'n IO-kaart kun je vast wel krijgen bij bijvoorbeeld Conrad of een ander soortgelijk bedrijf wat electronica verkoopt. Vervolgens lees je de status van het contact uit via een "poort". Op de kaart stel je in welke poort je wilt gebruiken en met een simpel "IN" commando lees je de status van de schakelaar uit. Met dezelfde IO-kaart kun je ook de pomp aansturen. Als de pomp veel stroom verbruikt zul je er wel een relais tussen moeten hangen om b.v. 220 volt te schakelen want dat levert de IO-kaart natuurlijk niet zelf.
Link naar reactie
[quote:859d5dabac="Kamikaasje"]Dat kan eigenlijk met beide talen. Het gemakkelijkst lijkt ´t me om een "drijver-schakelaar" te gebruik, een simpel maak-/breek-contact. Die sluit je aan op een IO-kaart. Zo'n IO-kaart kun je vast wel krijgen bij bijvoorbeeld Conrad of een ander soortgelijk bedrijf wat electronica verkoopt. Vervolgens lees je de status van het contact uit via een "poort". Op de kaart stel je in welke poort je wilt gebruiken en met een simpel "IN" commando lees je de status van de schakelaar uit. Met dezelfde IO-kaart kun je ook de pomp aansturen. Als de pomp veel stroom verbruikt zul je er wel een relais tussen moeten hangen om b.v. 220 volt te schakelen want dat levert de IO-kaart natuurlijk niet zelf.[/quote:859d5dabac] Dat begrijp ik maar ik bedoel eigenlijk: ik laat een emmer vullen en lees dit niveau in met de I/O kaart , kan ik dit niveau ook in bv in VB visueel laten zien?
Link naar reactie
Met de opstelling zoals ik boven omschreef heb je eigenlijk maar 2 standen: vol of niet vol. Als de emmer niet vol is weet je natuurlijk niet precies hoeveel er werkelijk inzit, maar dat zou je op kunnen lossen met een serie drijf-schakelaars boven elkaar. Als je de stand van zaken vervolgens visueel op het scherm wilt weergeven zou je het kunnen doen met een paar simpele graphics statements. Het enige wat je werkelijk nodig hebt is een "Rectangle" functie. Die beeld een rechthoek af op het scherm met x/y coordinaten van de linker bovenhoek en rechter onderhoek. Als de emmer vol is teken je de rechthoek gevuld. Als hij leeg is teken je alleen de outline. Als hij half gevuld zou zijn teken je twee rechthoeken boven elkaar. De bovenste alleen de outline en de onderste gevuld. Bedoel je zoiets?
Link naar reactie
[quote:d0220c141c="Kamikaasje"]Met de opstelling zoals ik boven omschreef heb je eigenlijk maar 2 standen: vol of niet vol. Als de emmer niet vol is weet je natuurlijk niet precies hoeveel er werkelijk inzit, maar dat zou je op kunnen lossen met een serie drijf-schakelaars boven elkaar. Als je de stand van zaken vervolgens visueel op het scherm wilt weergeven zou je het kunnen doen met een paar simpele graphics statements. Het enige wat je werkelijk nodig hebt is een "Rectangle" functie. Die beeld een rechthoek af op het scherm met x/y coordinaten van de linker bovenhoek en rechter onderhoek. Als de emmer vol is teken je de rechthoek gevuld. Als hij leeg is teken je alleen de outline. Als hij half gevuld zou zijn teken je twee rechthoeken boven elkaar. De bovenste alleen de outline en de onderste gevuld. Bedoel je zoiets?[/quote:d0220c141c] Zo iets inderdaad, Maar er is geen andere methode dan rechthoeken boven en onder elkaar methode? Ik weet dat je met scada-paketten een rechthoek kan laten vullen, dit gebeurd vrijwel automatisch (er zal wel een scriptje achter zitten, maar ik weet niet welke).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...