Ga naar inhoud

Uitvoerbaar bestand maken met *.BAT en/of *.COM


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste LS, Ik heb een idee gekregen om zelf een uitvoerbaar bestand te maken met een COM of BAT extentie voor op m'n computer. Ik ben helaas niet de MS-DOS taal meer machtig maar hopelijk willen jullie mij een heel op eind helpen met het begrijpen daarvan. Ooit heb ik wel er iets mee gedaan in het windows 3.11 tijdperk zoals het maken van een autoexec.bat bestand of het verbouwen van de config.sys. Maar deze kennis ben ik helaas kwijt geraakt en wil ik dit weer leren om zo zelf een klein programmaatje te kunnen maken. Wie kan mij helpen?? 8) Groetjes, Edward Dekker
Link naar reactie
Wat ik vroeger (nog voordat ik echt geintresseerd ben geraakt in programmeren) deed ik dit in een .bat bestand: REM Hallo, welkom bij Mark's programma manager REM Typ 1 voor WordPerfect Dat sla ik op als index.bat Dit is 1.bat: C:\WP\wp.exe Als je 2 keuzes hebt, moet je ook 2.bat maken enz. Dit is echter een hele slappe manier van 'programmeren'. Je kan beter gewoon exe bestanden maken door een taal te leren als C++ (daar kan je zoiets heel makkelijk maken).
Link naar reactie
Afgezien van het feit dat dat niet eens werkt ;-) Eerder: [code:1:cd87c41542] :BEGIN CLS @ECHO OFF ECHO ValHallA|SW's Program Manager ECHO ----------------------------- ECHO 1: WordPerfect ECHO 2: Symphony ECHO 3: Einde ECHO ----------------------------- CHOICE /C:123 /N Geef uw keuze (1,2 of 3) IF ERRORLEVEL ==3 GOTO EINDE IF ERRORLEVEL ==2 GOTO TWEE IF ERRORLEVEL ==1 GOTO EEN GOTO BEGIN :EEN C:\WP\WP.exe GOTO BEGIN :TWEE C:\SYMPH\SYMPHONY.EXE GOTO BEGIN :EINDE [/code:1:cd87c41542] Maargoed... op mijn ouwe 286, mss zelfs 8086 ofzo stond een menu als dit, maar dan een autoexec.bat van iets van 20KB ofzo ;-) Ennuh, zoals jij het doet kan het eigenlijk ook bedenk ik net... je geeft gewoon de command prompt daarna weer :-) naja, ik vind NC nog altijd sneller dan MENU 1 enzo :-)
Link naar reactie
Hey, Chillen zeg, weet iemand dan ook waar ik deze documentatie kan opzoeken? Ik wordt er echt wild van man. Kunnen we niet zoiets als een MS-DOS community maken waar we samen gewoon iets maken met een COM of BAT programma, en tergelijkertijd ervan kunnen leren. Het is toch wel kicken om zoiets nog te doen. Ok, het is wel een beetje uit de tijd, maar iets maken met MS-DOs is wel lekker basic en erg leerzaam. Ed
Link naar reactie
Hmmz... zoek eens op MS-DOS help en als je een DOS-pc hebt staan, start dan 'help' op. en MS-DOS communities zijn er genoeg :-) Maaruh, wat wil je dar nog mee? Direct Access 5.1 heeft al MIJN menu-problemen opgelost :-) ennuh een BATCH-bestand != Programma :-) en als jij met debug om kunt gaan zal ik je niet tegenhouden om in machinetaal te gaan programmeren... lekker basic, toch gebruik ik liver de echte BASIC :-)
Link naar reactie
[quote:e3ddf4bb4c="webspider"]Afgezien van het feit dat dat niet eens werkt ;-) Eerder: [code:1:e3ddf4bb4c] :BEGIN CLS @ECHO OFF ECHO ValHallA|SW's Program Manager ECHO ----------------------------- ECHO 1: WordPerfect ECHO 2: Symphony ECHO 3: Einde ECHO ----------------------------- CHOICE /C:123 /N Geef uw keuze (1,2 of 3) IF ERRORLEVEL ==3 GOTO EINDE IF ERRORLEVEL ==2 GOTO TWEE IF ERRORLEVEL ==1 GOTO EEN GOTO BEGIN :EEN C:\WP\WP.exe GOTO BEGIN :TWEE C:\SYMPH\SYMPHONY.EXE GOTO BEGIN :EINDE [/code:1:e3ddf4bb4c] Maargoed... op mijn ouwe 286, mss zelfs 8086 ofzo stond een menu als dit, maar dan een autoexec.bat van iets van 20KB ofzo ;-) Ennuh, zoals jij het doet kan het eigenlijk ook bedenk ik net... je geeft gewoon de command prompt daarna weer :-) naja, ik vind NC nog altijd sneller dan MENU 1 enzo :-)[/quote:e3ddf4bb4c] Ik zei ook niet dat het handig was. Ik zei alleen dat het werkte :P
Link naar reactie
[quote:a757a01d4e="edwardd"]Beste LS, Ik heb een idee gekregen om zelf een uitvoerbaar bestand te maken met een COM of BAT extentie voor op m'n computer. Ik ben helaas niet de MS-DOS taal meer machtig maar hopelijk willen jullie mij een heel op eind helpen met het begrijpen daarvan. Ooit heb ik wel er iets mee gedaan in het windows 3.11 tijdperk zoals het maken van een autoexec.bat bestand of het verbouwen van de config.sys. Maar deze kennis ben ik helaas kwijt geraakt en wil ik dit weer leren om zo zelf een klein programmaatje te kunnen maken. Wie kan mij helpen?? 8) Groetjes, Edward Dekker[/quote:a757a01d4e] Beste Edward, Laat je niet ontmoedigen. Ik ben ook met MSDOS begonnen. Ik doe nu Liberty Basic. Nu kan ik mijn muis gebruiken. En makkelijk dat het is. Gewoon een (menu) windowvenster definieren en voor elk programma dat je runnen wilt even een button maken en klaar is kees. http://www.libertybasic.com Abcott
Link naar reactie
[quote:bfa78034a1="abcott"]Gewoon een (menu) windowvenster definieren en voor elk programma dat je runnen wilt even een button maken en klaar is kees. http://www.libertybasic.com[/quote:bfa78034a1]Wie zegt er dat hij het voor een start-menu wil gebruiken :-? De anderen gaven een voorbeeld hoe je iets kon doen met bat-files.
Link naar reactie
[quote:5b7cebbf1a="webspider"]Ik kwam, ik zag en ik viel flauw Liberty Basic is wel de ergste bagger die er bestaat. Kan niet compileren, kan niks. Bovending ging het over programmeren in DOS, niet in WINDOWS.[/quote:5b7cebbf1a] Nou moe. :( LB is Basic. Wat is compileren? Ik heb veel plezier van mijn zelf geschreven programma's in LB. :P Abcott
Link naar reactie
BAT bestanden zijn scriptjes met een reeks commando's er in die de computer wat uit laten voeren. Geen serieus programma dus. COM bestanden zijn echte programma's, in een formaat dat niet meer gebruikt wordt omdat het formaat geloof ik niet toestaat dat het programma groter is dan 64 KB. Daarom gebruikt men tegenwoordig exe. Wat ik me afvraag is overigens wat je tegenwoordig nog met BAT-bestanden wil doen. BAT is alleen nog interessant op computers zonder windows xp. Als je wil leren programmeren of scriptjes wil maken, ga dan python of iets dergelijks gebruiken, daar heb je meer aan.
Link naar reactie
[quote:2164a91f30="Wim Sturkenboom"]Ik heb maar 25 com-bestanden op mijn PC (W2K), dus niet gebruiken is wat overdreven 8)[/quote:2164a91f30] COM bestanden zijn echte programma's, in een formaat dat niet VAAK meer gebruikt wordt omdat het formaat geloof ik niet toestaat dat het programma groter is dan 64 KB. :-)
Link naar reactie
[quote:9ca7e049f2="Wim Sturkenboom"]Die 64k is dan ook nog inclusief de data.[/quote:9ca7e049f2]Toch klopt die 64 kbyte niet. Ik heb Windows ME, en daar zit altijd nog de bekende Command.com op. Grootte 90 kB en Edit.com 70 kB. Of zijn dit eigenlijk exe-files waarvoor i.v.m. compatibiliteit met oudere software de extensie com is gehandhaafd? Die extensies bijten elkaar nl. niet. Dat "ook nog inclusief data" ontgaat me even. Eventuele bijbehorende data is toch doorgaans separaat? Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...