Ga naar inhoud

Delphi en rekenen


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Sinds kort ben ik bezig met Delphi. Het is wel lastig in het begin, maar ik zet door ! Loop nu tegen het volgende probleem aan. Simpele sommetjes als +,-,* en / zijn geen probleem, maar ik wil nu ook met machten en wortels kunnen rekenen. Ik weet dat je voor wortel de sqrRoot hebt, maar wat gebruikje voor machten ? De helpfile helpt mij niet verder helaas.
Link naar reactie
Ik heb zelf ook nooit een functie gevonden voor machten, daarvoor heb ik mijn eigen functie gemaakt: [code:1:3b4a48b316] function macht(mcht, exponent: byte): int64; var t : byte; resultaat : int64; begin resultaat := 1; for t:=1 to exponent do begin resultaat := resultaat*mcht; end; result := resultaat; end; [/code:1:3b4a48b316] speel maar een beetje met de gegevenstypen zodat je ook machten met decimalen kunt berekenen. Sinus en Cosinus heb ik tot nu toe alleen in Flash gebruikt... dus daar heb ik niets op. [edit] marcelk, je was me voor :-) [/edit]
Link naar reactie
In mijn Delphi 4 heet het POWER, bv: [code:1:e0a303efb3] procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); var N1, N2, N3 : real; begin N1 := StrToFloat(Edit1.Text); N2 := StrToFloat(Edit2.Text); N3 := Power(N1, N2); Edit3.Text := FloatToStr(N3); end;[/code:1:e0a303efb3] Zin de unit Math, die moet je dus bij de andere units zetten. wimb
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...