Ga naar inhoud

Simulatieprogramma


anoniem

Aanbevolen berichten

Voor school moet ik (samen met een aantal anderen) een simulatieprogramma schrijven voor een fabriek van Shell. Het gaat om het verhitten van benzeen in een 'fornuis' dat op gas brand. Nou hebben wij nog helemaal geen ervaring met het programmeren van dit soort programma's en ben info aan het verzamelen over hoe we dit programma het best kunnen maken. We moeten het maken in C++. Wie kan mij vertellen hoe je iets als een simulatieprogramma het best kan maken\vormgeven. We hebben nu pas 1 jaar les gehad in C/C++ en zijn dus zeker geen experts.
Link naar reactie
Het moet een programma worden waarmee operators kunnen leren te werken in de fabriek. Ze kunnen niet in de praktijk oefenen, omdat bij 1 foutje alles de lucht in kan vliegen. We moeten dus het hele proces simuleren. - Het gas in de leidingen. - De toevoer van zuustof - Het benzeen in de leiding door het 'fornuis'. Dan hebben we het over druk, temperatuur, flow etc etc. Daar komen nog een heleboel wiskundige dingen bij kijken straks. Er zijn een x aantal beveiligingen in het systeem die bij alarm in moeten grijpen.
Link naar reactie
Lijkt mij dat je een plaatje van de installatie ziet. Daarbij diverse knoppen heb om afsluiters open/dicht te zetten, eventueel met invoerboxen hoeveel procenten. Dan dmv een timer bijvoorbeeld iedere seconde kijken of er waardes zijn verandert en met behulp hiervan berekingingen maken. Dit is jullie probleem dan even heel snel samengevat, maar aan zoiets zat ik dus te denken... Groeten, Wouter
Link naar reactie
[quote:f0404449e5="microchip"]Ken je de Win32 API? Zo niet is het heeeel moeilijk. Zo wel dan is het noch erg omslachtig (tenzij je VC++ gebruikt natuurlijk :-) )[/quote:f0404449e5] Wat heeft Win32 API ermee te maken? :P Alles staat duidelijk uitgelegd op MSDN en volgens mij moet Sjoed Borland C++Builder gebruiken (en terecht :P ). Een tekening (gewoon, heel simpel -> Paint ;) ) en idd wat knopjes en kleurtjes en labeltjes. Gaat denk ik vooral om de werking, niet om het uiterlijk.
Link naar reactie
We moeten Borland Builder 5 gebruiken idd. Het gaat idd niet perse om het uiterlijk al moet daar natuurlijk wel over nagedacht zijn. Zoals in mijn vraag ook staat gaat het me vooral om de code en niet welk tekenpakket ik nodig heb voor het uiterlijk. :wink: //Microchip Ik gebruik zo min mogelijk programma's van MS dus zeker geen VC++. :P Het opslaan en weergeven van waardes is geen probleem. Het gaat me vooral om het deel van het programma dat de berekeningen doet. Hoe zet ik dat het beste op?
Link naar reactie
Ik weet niet hoeveel tijd jij ingeruimd hebt voor de ontwerpfase, maar bij simulatieprogramma's moet eerst stevig gemodelleerd worden. Aangezien je het in c++ moet proggen, lijkt mij UML voor de hand liggen. Kortom: maak eerst een stevig OO ontwerp. Begin eerst met alle specificaties uitwerken, welke handelingen worden er allemaal verricht bij het complete proces. Maak Use-cases, filter daar alle eisen uit. Vervolgens ga je een class-dioagram maken, d.w.z. je gaat uit alle eisen objecten identificeren, maar [b:388d76bf09]geen[/b:388d76bf09] software-entiteiten. Vervolgens ga je alle technische handelingen uitwerken, daar maak je daarna een nieuw diagram voor, zodat je daarna met het programma kan beginnen. Zorg dat je de verantwoordelijk van bepaalde classes verdeeld, wie maakt wat aan, wie is ergens verantwoordelijk voor. Maak nette packages, zodat je makkelijk library's kunt genereren en je programma herbruikbaar blijft. Immers de wiskundige functies veranderen toch niet, deze zijn in een ander programma weer herbruikbaar.
Link naar reactie
Met zo'n antwoord kan ik wel wat. thnx :) We hebben tot half januari de tijd voor dit project. Per week staat er ong 20 uur per projectlid en we zijn met 7 man. Ik verwacht zelf niet dat we een echt 100% goed werkende simulator kunnen maken die tot op elk detail alles goed simuleerd. We zijn ook maar 2de jaars studenten. :) Maar we proberen het natuurlijk wel. 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...