Ga naar inhoud

eigen os


anoniem

Aanbevolen berichten

Met mijn post probeerde ik dat al een beetje duidelijk te maken :) . Ik heb het ooit zelf geprobeerd. Alles moet (in eerste instantie) in assembly geschreven worden, en als je al wat verder bent delen in C (want je moet ook zelf een executable-interpreter schrijven!). Daarnaast moet je zelf drivers schrijven om dingen op het scherm te zetten, enz.
Link naar reactie
[quote:d8ac3b5df8="Lindowsos"]k ben al een tijdje bezig met plannen voor een eigen, simpel os'je voor de x86, en ik vroeg me af of er nog meer mensen met x86 asm programmeerervaring mee willen helpen. Het huidige doel is een simpele command-prompt zoals bij dos, maar ik wil er eigenlijk zo snel mogelijk iets met een gui van maken.[/quote:d8ac3b5df8] Hoever wilde je een begin hebben? Ik ben (zoals svdmeer & onno ook weten) ook bezig met een OS, en ik heb m'n beginseltjes (gui output, bootstrapping, protected mode, interrupts, keyboard) al aan 't werk. Ook lijkt 't me leuk om mee te doen met jouw project, je legt je doel een stuk lager, en 'k zou er zelf ook wat van kunnen leren & zo Tell me more ;) Cya, Candy
Link naar reactie
in [url]http://computer.howstuffworks.com/operating-system.htm[/url] stond ook een heel leuk artiekel over 'how operating systems work'. Ik wil niet geband worden van dit forum ofzo, en ik zeg niet dat microsoft geen te hoge prijzen heeft enzo, alleen als je bedenkt wat er allemaal zit in OS'sen maken, krijg ik toch wel wat meer respect voor Microsoft.
Link naar reactie
Stukje geschiedenis: In 1979 sluit IBM een contract met Bill Gates, die binnen een korte tijd beloofde een besturingssysteem voor de binnenkort te introduceren PC zou leveren. Gates had nog nooit een besturingssysteem geprogrammeerd, maar hij had wel een contract. Dus nam hij contact op met Tim Patterson van Seattle Computer Products, die al een ruwe versie van een besturingssysteem voor de 8086 had geschreven. Dit was volledig geschreven in ASM, en bestond uit nog geen 4000 regels. In oktober 1980 kocht Microsoft voor $50.000 de rechten voor QDOS (Quick 'n Dirty Operating System) van Seattle Computer Products, zonder erbij te vertellen dat het voor IBM bedoel was. Met de ervaring die Gates had opgedaan bij het ontwerpen van de BASIC programmeertaal, pastte hij het besturingssysteem aan en noemde het PC-DOS (Personal Computer - Disk Operating System). Een slimme zet van Microsoft was, dat ze in het contract hadden gezet dat Microsoft hun besturingssysteem ook onafhankelijk van IBM mochten verkochten. Nog geen half jaar nadat de PC, met PC-DOS, uitkwam, introduceerde Microsoft MS-DOS. Wat was bovendien nog het geval met PC-DOS voor IBM, IBM had Microsoft opgedragen om het besturingssysteem alleen compatible te maken met IBM's PC's (het besturingssysteem detecteerde of de PC een IBM chipset had of niet, zo niet zoals bij een kloon, dan werkte PC-DOS gewoon niet op de computer). Echter al snel na de introductie van de IBM PC kwamen er klonen van de PC op de markt (zoals verwacht), die uiteraard ook een besturingssysteem moesten hebben. Dankzij de slimme zet van Microsoft met hun contract met IBM, kon Microsoft van MS-DOS een besturingssysteem maken dat ook op alle klonen werkte, en zo groeide MS-DOS uit tot het primaire besturingssysteem en hadden de klonen ook alle kans. Microsoft is dus absoluut niet het heilige boontje ;) .
Link naar reactie
[quote:b5a105d7fd="Rynus Rein"]Windows Longhorn schijnt nog 'Stabieler' te worden :lol: edit: Geef mij maar LINUX[/quote:b5a105d7fd] Windows XP loopt bij mij vreemd genoeg ook continu vast. (Zou aan de computer kunnen liggen.) En dat terwijl de kernel gebaseerd schijnt te zijn op windows NT dat weer gebaseerd schijnt te zijn op de OS/2 kernel en OS/2 staat bekend om stabiliteit. Hoe ze het bij microsoft voor elkaar krijgen om gewoonweg nooit een stabiel besturingssysteem te maken, zelfs al hebben ze een fatsoenlijke kernel gepakt, is me een raadsel, want dat het mogelijk is bewijst linux; dat draait bij mij wel stabiel.
Link naar reactie
[quote:6a40123e57="computerbacterie"][quote:6a40123e57="Rynus Rein"]Windows Longhorn schijnt nog 'Stabieler' te worden :lol: edit: Geef mij maar LINUX[/quote:6a40123e57] Windows XP loopt bij mij vreemd genoeg ook continu vast. (Zou aan de computer kunnen liggen.) En dat terwijl de kernel gebaseerd schijnt te zijn op windows NT dat weer gebaseerd schijnt te zijn op de OS/2 kernel en OS/2 staat bekend om stabiliteit. Hoe ze het bij microsoft voor elkaar krijgen om gewoonweg nooit een stabiel besturingssysteem te maken, zelfs al hebben ze een fatsoenlijke kernel gepakt, is me een raadsel, want dat het mogelijk is bewijst linux; dat draait bij mij wel stabiel.[/quote:6a40123e57] Euh.. ik heb nu al bijna 1 jaar windows xp draaien op men pc's en opzich zijn die nog nooit vastgeslagen. Bij ons in de winkel verkopen wij ook velen pc's en heel af en toe krijg je een pc terug, omdat windows xp steeds vastslaat, maar dan hangt ie ook echt zodat je niks kan doen behalve de reset of power switch te gebruiken, dan is er schijnbaar iets verkeerds gegaan bij de installatie en na herinstallatie draait dat ding dan weer perfect. Dus misschien verstandig dat je win xp opnieuw installeerd, of anders is er iets mis met je hardware (of je kloot gewoon teveel :P). Wij krijgen overigens alleen maar positieve reacties over windows xp. (op een paar zeurders na, maar die heb je altijd :))
Link naar reactie
[quote:fa07520de7="Chrusher"][quote:fa07520de7="computerbacterie"][quote:fa07520de7="Rynus Rein"]Windows Longhorn schijnt nog 'Stabieler' te worden :lol: edit: Geef mij maar LINUX[/quote:fa07520de7] Windows XP loopt bij mij vreemd genoeg ook continu vast. (Zou aan de computer kunnen liggen.) En dat terwijl de kernel gebaseerd schijnt te zijn op windows NT dat weer gebaseerd schijnt te zijn op de OS/2 kernel en OS/2 staat bekend om stabiliteit. Hoe ze het bij microsoft voor elkaar krijgen om gewoonweg nooit een stabiel besturingssysteem te maken, zelfs al hebben ze een fatsoenlijke kernel gepakt, is me een raadsel, want dat het mogelijk is bewijst linux; dat draait bij mij wel stabiel.[/quote:fa07520de7] Euh.. ik heb nu al bijna 1 jaar windows xp draaien op men pc's en opzich zijn die nog nooit vastgeslagen. Bij ons in de winkel verkopen wij ook velen pc's en heel af en toe krijg je een pc terug, omdat windows xp steeds vastslaat, maar dan hangt ie ook echt zodat je niks kan doen behalve de reset of power switch te gebruiken, dan is er schijnbaar iets verkeerds gegaan bij de installatie en na herinstallatie draait dat ding dan weer perfect. Dus misschien verstandig dat je win xp opnieuw installeerd, of anders is er iets mis met je hardware (of je kloot gewoon teveel :P). Wij krijgen overigens alleen maar positieve reacties over windows xp. (op een paar zeurders na, maar die heb je altijd :))[/quote:fa07520de7] Zal ik wel te veel eisen aan m'n pc stellen... :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...