Ga naar inhoud

VB6 en WindowsXP


Aanbevolen berichten

Bij het programmeren val je van het ene probleem in het andere. Ik ben bezig een programma te schrijven in VB6 waarin ik via het besturingselement data in een Excel-database wil kijken. Dat werkte prima onder Windows 98SE maar nu heb ik een nieuwe computer waarop Windows XP is geïnstalleerd en nu werkt het opeens niet meer. Als ik in het programma de database wil benaderen krijg ik de foutmelding: Runtime error 3170 , couldn’t find installable ISAM. Het probleem doet zich ook voor als ik in het ‘Properties Window’ de eigenschappen van ‘data’ wil invullen. DataBaseName : “C:\naamExcelBestand” Connect : Excel 8.0; En als ik dan de pagina wil laten vinden in RecordSource dan krijg ik precies dezelfde foutmelding Kan het zijn dat Windows XP niet compatibel is met Visual Basic 6.0 ? Ik gebruik Office 2000. Hein Overhaus
Link naar reactie
De melding ISAM bestand duidt er volgens mij op dat je een ODBC database driver gebruikt onder Windows 98 SE die nog niet bestaat onder Windows XP op je systeem. Zelf heb ik een probleem gehad waarbij onder Windows 98 mijn Foxpro Driver onder Windows 95 moest vervangen door een ODBC system DSN aan te maken onder Windows 98 bij ODBC services 32 bits met als database driver Visual Foxpro 6.0. De naam van de DSN heb ik toen gelijk moeten houden aan de 16 BITS ODBC naam onder Windows 95 namelijk de naam "FoxPro Files". Misschien heb je iets aan mijn opmerking.
Link naar reactie
Beste NicWilms, Ik ben al blij dat er iemand reageert op mijn probleemstelling. Maar of het mij helpt? Ik ben helemaal niet zo technisch en heb nog nooit gehoord van ODBC datrabasedrivers. Ik snap dus maar weinig van je verhaal. Dat ligt niet aan jou maar helemaal aan mij. Mocht je gelijk hebben en moet er zulk een driver op mijn systeem onder XP geïnstalleerd worden dan zou ik erg geholpen zijn als jij of iemand anders mij kon vertellen hoe ik aan zo'n driver kom en welke stappen ik moet ondernemen om mijn probleem op te lossen. Wat ik zo gek vind is, dat alle software die ik gebruik, software is van meneer Microsoft, Windows XP, Office 2000 waarvan ik Excel als database gebruik en de programmeertaal Visual Basic. Je zou toch verwachten dat die altijd compatible moeten zijn. Hein
Link naar reactie
Mijn probleem met het aanroepen van een excel-bestand binnen een VB-programma is opgelost. Ik heb op het net gezocht naar deze error 3170 en daar werden talloze oplossingen aangedragen, waarvan de meeste mij niet konden helpen . Maar er waren er 2 bij waar ik wat aan had. Voor degenen die dit interesseert laat ik hier de oplossing volgen: 1. Druk op de Start-knop, dan op ‘Zoeken’ en dan op ‘Alle bestanden en Mappen’. 2. Typ in de bestandsnaam ‘MSJET35.DLL’ en zoek naar dit bestand op de C:schijf. 3. Nadat het bestand is gevonden moet je het Zoek-scherm open laten. Als er meer dan één bestand met die naam wordt gevonden dan moet je dat bestand hebben, dat in de directory System32 van Windows zit ( dit geldt voor Windows NT, 2000 en XP) 4. Dan druk op Start en Uitvoeren. 5. Typ in het commando: REGSVR32 en breng daarachter een spatie aan. 6. Dan selecteer je het gevonden bestand en sleep het naar de plaats na de spatie. 7. Druk op OK om deze regel uit te voeren. Je krijgt dan een ‘Succes’-melding. 8. Daarna druk je weer op Start en Uitvoeren. Dan verander je de naam MSJET35.DLL in MSText35.DLL . De rest van de regel blijft onveranderd. En druk op OK om de regel uit te voeren. Bij mij lukte het uitvoeren van 8 niet. Er kwam geen ‘Succes”-melding maar wel: Mislukt. Kan de opgegeven Module niet vinden. Er bleek geen bestand MSTEXT35.DLL in de map System32 te zitten maar wel MSTEXT40.DLL dus dat geprobeerd. Wel succesvol geïnstalleerd maar daarmee was mijn probleem niet opgelost. Met een zoekactie vond ik het bestand MSTEXT35DLL in de map Vfp98\Distrib.src\System van Visual Basic. Dit bestand gecopieerd naar Windows\System32 en de hierboven beschreven procedure herhaald. Wel een succesmelding maar het loste wederom mijn probleem niet op. Tot ik in een andere oplossing de naam van een ander bestand tegen kwam: MSEXCL35.DLL. Dit bestand zat ook niet in de Windows\System32 directory maar wel in de bovengenoemde VB-directory. Toen ik dit bestand copieerde naar Windows\System32 en de procedure herhaalde was het voor elkaar. Ik kon in mijn programma Excel weer benaderen. Hiep, hiep, hoera!!!! Maar de vreugde was van korte duur. Even verderop in mijn programma ga ik een Word-bestand openen en daar krijg ik hetzelfde gedonder mee. De foutmelding heet nu ‘Automation error’ en het nummer is indrukwekkend: 2147417848(80010108). Bij zoeken op het internet blijken veel lotgenoten met hetzelfde probleem te kampen maar een oplossing heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik heb dezelfde grap als boven proberen uit te halen met het bestand ‘OLEAUT32.DLL’ (die naam kwam op het internet in dit verband tegen) maar dat lukte niet. Het bestand in VB had een andere grootte dan die in Windows. Ik heb beide geprobeerd maar geen succes. Was ik even blij. Maar nu ben ik weer verdrietig. Wie weet raad?
Link naar reactie
Ik was wanhopig maar nu kan ik weer lachen. :D Ik weet niet wat er mis gegaan is maar ten einde raad heb ik mijn computer helemaal leeg gehaald en ben met een schone lei begonnen. Na herinstallatie van VB 6 en Office 2000 kreeg ik weer probleem nummer 1 (Excelbenadering vanuit VB). Dat werd opgelost door eerder genoemde procedure. Maar probleem 2 (Wordbenadering vanuit VB) deed zich niet meer voor. Het onderwerp kan hiermee worden afgesloten. De meedenkers worden bedankt. Hein.
Link naar reactie
Hoi, Dit alles heeft te maken met Libaries die je gebruikt hebt op uw vorige pc en die op je nieuwe pc niet meer voor handen zijn. De reden? Heel simpel, je gebruikt nu een nieuwer operating systeem, een nieuwere versie van Excell en Word. De oplossing? Kan op twee manieren opgelost worden. De eenvoudigste oplossing is het VB-project op je oude pc openen en zien welke libraries je daar gebruikt. Je kan dat doen via Project => Referenties en ook Components. Je schrijft de bestandsnamen op. Maakt eventueel een copie van deze betanden. Je start je nieuwe pc en copieert de bestanden naar c:\windows\system32, wel zorgen dat je geen nieuwe bestanden vervangt door oude versies. Vervolgens deze bestanden registreren op de manier zoals je zo mooi beschreven hebt van punt 1 tot 8. Dan je VB-project openen en controleren of deze libraries ook opgenomen zijn in je project. De volgende mogelijkheid is een beetje complexer maar wel te verkiezen boven de vorige. In VB je project openen en controleren welke labraries er niet meer te vinden zijn. eventueel je project opnieuw compileren. Vervolgens opzoeken welke de libraries je moet gebruiken voor Excell en voor Word en deze in je project gebruiken en de oude verwijderen. Succes Guido
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...