Ga naar inhoud

Programmeertaal voor dos (games&applicaties) welke taal?


Aanbevolen berichten

Waarom zou het niet met C++ kunnen? Je moet gewoon een C++ DOS-compiler hebben om de C++-code te kunnen vertalen naar door DOS uitvoerbare code. Als je nog geen enkele programmeerervaring hebt, zou je ook kunnen overwegen om met (Turbo) Pascal te gaan programmeren. Die taal is voor een beginner veel gemakkelijker aan te leren en is een volwaardige programmeertaal. Wat bedoel je (in verband met C++) precies met 'gewone' code? Meestal zijn bepaalde routines wel besturingssysteemafhankelijk. Dit zijn bijvoorbeeld de I/O-routines. In de sfeer van het verhaal van Laurens: ik heb zelf ook eens een programma 'GameMaker' gehad. Daarmee kon je ook heel gemakkelijk spelletjes in elkaar zetten zonder enige programmeerkennis. Was best uitgebreid. Maar ik zag al gauw in, dat het ontwikkelen van games op die manier, niet echt respectabel was ;).
Link naar reactie
Je kunt c++ gebruiken om programma's te maken voor DOS. C en C++ zijn niet zo moeilijk, het wordt pas lastig wanneer je api's wil gaan gebruiken zoals directx omdat je zo'n api moet gaan leren. Voor spelletjes moet je niet veel verwachten van DOS. Als je 3d-spelletjes wil maken dan wordt het dus windows. [quote:45106f11c7="w.roosenburg"]Oei oei oei. Dat wordt c en c++ i.c.m. assembly en VESA modus :D Wel een uitdaging! :lol:[/quote:45106f11c7] Alsof programmeren voor windows geen uitdaging is... console c++ code en assembler begrijp ik wel, maar van windows en directx begrijp ik werkelijk niets. [quote:45106f11c7]Ooit was er DIV gamesstudio waarmee je zonder veel programmeerervaring hele aardige spelletjes voor DOS kon maken. Zal best nog wel ergens te krijgen zijn. Heb het ooit zelf gekocht maar heb geen idee waar ik het gelaten heb.[/quote:45106f11c7] Ik heb DIV gamesstudio ooit eens gekocht en het vervolgens in een kast gedonderd en er nooit meer naar gekeken. Wat een crap was dat zeg. Ik dacht "o, nou ga ik een vette tombraider kloon maken". Blijkt dat je er alleen maar bullshit 2d spelletjes mee kunt maken en dat je als je 3d wil eerst c++ moet gaan leren, daarna windows api en dan de genesis engine moet bestuderen.
Link naar reactie
wat is sown 'C++-compiler'voor DOS dan? ik bedoel ik gebruik nu Dev-C++ en C-Push maar hoe heten die voor DOS dan...? owhjah, en ik weet dat je van DOS spellen niet veel moois kan verw8en maar ik vind het nou enmaal onwijs gaaf al die ouwe verslavende spellen, en het lijkt me gewoon leuk om er zelf een paar te maken (geen 3d maar 2d :wink: )
Link naar reactie
[quote:0e8440a5f5="lody29"]wat is sown 'C++-compiler'voor DOS dan? ik bedoel ik gebruik nu Dev-C++ en C-Push maar hoe heten die voor DOS dan...? [/quote:0e8440a5f5] [url=http://dosonly.net/compilers.htm]http://dosonly.net/compilers.htm[/url] [quote:0e8440a5f5="lody29"] owhjah, en ik weet dat je van DOS spellen niet veel moois kan verw8en maar ik vind het nou enmaal onwijs gaaf al die ouwe verslavende spellen, en het lijkt me gewoon leuk om er zelf een paar te maken (geen 3d maar 2d :wink: )[/quote:0e8440a5f5] Spellen onder DOS [i:0e8440a5f5]kunnen[/i:0e8440a5f5] net zo mooi zijn als onder Windows. Onder Windows hoef je het wiel niet elke keer opnieuw uit te vinden, omdat er nog een laag tussen de applicatie en Windows zit. Denk aan printer/sound/etc. drivers, OpenGL, DirectX, etc.
Link naar reactie
[quote:a4dc7d45fa="lody29"]is er geen programmeer taal voor DOS(spelletjes)? met die compilers kom ik er niet helemaal uit :cry:[/quote:a4dc7d45fa]Je schrijft je programma in een taal (C, Cobol, Basic, assembly). Dit zijn tekst files die de processor niet begrijpt. Om het om te zetten in een taal die de processor begrijpt (machinetaal) heb je een compiler (in geval van assembly een assembler) nodig of een interpreter. Compilers zetten je tekstfiles om in een executable (die de machinetaal instructies bevat). Deze kun je vervolgens uitvoeren maar bv ook verspreiden. Interpreters zetten je tekstfiles om in machinetaal instrecties terwijl je de tekstfile 'uitvoert'. Nadeel is dat je altijd de interpreter nodig hebt en dat het langzamer is. Geven aan een kennis wil niet tenzij hij/zij ook de interpreter heeft. Voor de meeste talen zijn compilers beschikbaar, voor sommigen interpreters.
Link naar reactie
oke laat ik het anders formuleren: Wie heeft een directe link naar een programmeer taal voor DOS (liefst met turtorial), of (beter nog) een directe link naar een compiler voor C++ voor DOS? (ex: http://www.download.tucows.com/c++doscompiler.zip dus geen www.tucows.com kijk daar maar ff rond) nogmaals alvast bedankt (het compilen snap ik wel maar de comilers die werden gegeven waren nogal vaag, dwz ik snapte er nix van) (to: win sturkenBoom ik weet wat interpreters en compilers doen (ongeveer :wink: ) bedankt voor je verder info :D )
Link naar reactie
Is QuickBasic geen optie ? Volgens mij zat dat standaard bij DOS 5.0 of 5.5 Er zat volgens mij ook nog een of ander voorbeeldspelletje bij (iets van bananen gooien dacht ik). 't is dan wel geen compiler maar een interpreter ... maar om te beginnen is het net zo makkelijk/moeilijk als de rest aangezien je in DOS toch 99% van alle hardware zelf maar moet zien aan te sturen. OVerigens zijn er ook boeken waarin mbv C & C++ spelletjes worden gemaakt (zoals een simpele Wolfenstein3D-clone). Alleen is een goede kennis van die taal dan wel een eerste eis, want het is niet bepaald een eenvoudig onderwerp als je alles zelf wilt uitvinden.
Link naar reactie
Jaja QBasic. braak :s ;) Maargoed er zat wel een wereldspel bij: NIBBLES! en idd bananas (da's met die aap) Geweldige tijden waren dat. Dat zijn idd al interpreters met bijbehorende spelcode. Maargoed, misschien is het eerst zinnig dat ie hier eerst een idee post wat hij nu precies wil voordat deze topic weer "techniek in de ruimte" wordt :D
Link naar reactie
[quote:97e1872406="Alexander Online"]Volgens mij kun je best wel wat DOS spelletjes maken in (Q)Basic! Ligt er wel aan wat vooreen, (Q)Basic is goed geschikt voor Tetris/Snake enzo :D Wrom eigenlijk onder DOS?[/quote:97e1872406] /************************************************************aan wim sturkenboom: ik heb daar ff gekeken,(dosonly.net/compilers) maar bij mij komt ie met de melding: kan server niet vinde bla bla bla :( vaag ja weet ik maarja daar kan ik dus niet egt veel mee, (s eerste bezoek deed ie het wel maar de links niet, en toen ff ge refresht/vernieuwt en toen kwam die met die kan server niet vinden ,melding :-? )) ************************************************************/ oke (Q)Basic zalk wel ff naar kijken, [url=http://wlynk.bravepages.com/waaromdos.txt]Waarom DOS[/url] en ik wil spelletjes als snake en pacman en later misschien ook dingen als commander keen, of electroman maken (voor degenen die dat nog kennen :lol: ) maar ik zag net iets over Turbo Pascal en 'iedereen' zegt altijd dat pascal makkelijk is te leren is dat dan ook een optie? want daar heb ik wel een compiler van. (gedownload, filename was cdos55comp.zip, wist ik veel dat dat dat was :wink: ) en daar hebben ze hier in de bieb wel boeken van en op internet vast ook wel... alweer alvast bedankt, Lodewijk
Link naar reactie
getver wat een site ... je krijgt zeker geld voor die pop-ups ? Want dat beetje tekst ff hier plakken was een kleine moeite ... of gebruik je soms een DOS versie van IE ? ;) TP5.5 is prachtig. Als het goed is zitten er al wat demo-progjes bij voor de grafische commando's Je zult bij een tweedehands boekenhandel ff moeten zoeken naar boeken. Ik ben alleen bang dat je onderschat hoeveel werk een spel daadwerkelijk is. Want je zult al het artwork & levels nog moeten verzinnen. Da's bij een pacman-cloon nog wel te doen, maar voor commander Keen-achtige dingen heb je toch wel wat meer nodig.
Link naar reactie
het gaat niet om die kleresite (die is niet van mij) en die reclame is omdat ut gratis is(denk ik :roll: ) en geen zin om de text te copy/paste'n :evil: on-topic: enig idee waar ik voorbeelden van pacman e.d. kan vinden? heb al ff gegoogled(pacman.pas, cdman.pas,pacman.zip dat idee) ,maar niet egt wat gevonden. wel veel C++ pacmann's, dus as ik er niet uitkom daar toch maar op over ps: de DOS-IEplore is heel mooi :wink: :roll: :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...