Ga naar inhoud

(On)EvenApplet!?


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo Ik ben nog niet zo heel lang bezig met het maken van Applets en ik kom er nu al niet uit :( Nu ben ik bezig met een Applet te maken, waar je een positief geheel getal (is toch een getal boven de nul en geen kommagetal?) in kunt vullen en de applet zegt dan vervolgens of dit getal even of oneven is. En de Applet moet ook nog eens aangeven of dit getal deelbaar is door 3. Het probleem is nu dat ik niet weet hoe te beginnen en te eindigen. Ik weet wel(als ik het goed heb) dat ik een ''int'', iets delen door 2, en ook nog door 3 erbij moet gebruiken maar verder is het me nog vrij onduidelijk. Het programma dat ik gebruik is: VisualCafe standard edition 4.1a. ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen!? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Er is een functie die 'modulo' (rest bij deling) heet. Daar wordt het symbool '%' voor gebruikt. Stel dat je het ingevoerde getal 'getal' heet en van het type Integer is. Dan moet de code er ongeveer zo uitzien:[code:1:8b39425f98]if(getal%2==0) then { //getal is even } else { //getal is oneven } if(getal%3==0) then { //getal is deelbaar door 3 } else { //getal is niet deelbaar door 3 }[/code:1:8b39425f98] Je moet beginnen met het maken van een IDE. Waar moet de gebruiker een waarde invullen, waar moet er de waarde komen te staan die eruit moet komen, en wanneer het uitgerekend moet worden. Vervolgens schrijf je een Event. Daarin haal je eerst de gegevens uit het invoerveld op. Dat converteer je naar Interger (ik dacht Integer.parseInt(invoerveld.getText()) o.i.d.). En vervolgens handel je de uitvoer naar de gebruiker af.
Link naar reactie
Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(58): Invalid expression statement. if(getal%2==0) then { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(58): ';' expected. if(getal%2==0) then { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(60): 'else' without 'if'. } else { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(63): Invalid expression statement. if(getal%3==0) then { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(63): ';' expected. if(getal%3==0) then { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(65): 'else' without 'if'. } else { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(72): Class or interface declaration expected. } ^ 7 errors Build Failed dit krijg ik te zien als ik die code invoer en uittest. ik heb al wel een paar dingen veranderd maar toen deed hij het ook niet. de code heb ik wel vooraf laten gaan van :''Integer.parseInt(invoerveld.getText()); '' en aan het eind van : ''uitvoerVeld.setText(String.valueOf());'' en nu weet ik echt niet meer wat ik hieraan kan doen, misschien dat jullie me kunnen helepen?
Link naar reactie
[quote:50b31b4d75="L."]Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(58): Invalid expression statement. if(getal%2==0) then { ^ [/quote:50b31b4d75] Er moet onder meer een spatie tussen "if" en "(" [quote:50b31b4d75="L."] Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(58): ';' expected. if(getal%2==0) then { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(60): 'else' without 'if'. } else { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(63): Invalid expression statement. if(getal%3==0) then { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(63): ';' expected. if(getal%3==0) then { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(65): 'else' without 'if'. } else { ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(72): Class or interface declaration expected. } ^ 7 errors Build Failed dit krijg ik te zien als ik die code invoer en uittest. ik heb al wel een paar dingen veranderd maar toen deed hij het ook niet. [/quote:50b31b4d75] Probeer eens... [code:1:50b31b4d75] if ((getal % 2) == 0) { //getal is even System.out.println("getal is even"); } else { //getal is oneven System.out.println("getal is oneven"); } if ((getal % 3) == 0) { //getal is deelbaar door 3 System.out.println("getal is deelbaar door 3"); } else { //getal is niet deelbaar door 3 System.out.println("getal is niet deelbaar door 3"); } [/code:1:50b31b4d75] [quote:50b31b4d75="L."] de code heb ik wel vooraf laten gaan van : ''Integer.parseInt(invoerveld.getText()); '' [/quote:50b31b4d75] Deze regel levert een resultaat op, namelijk een integer die je moet toekennen aan een variabele die je in bovenstaande code als variabele "getal" kunt gebruiken [quote:50b31b4d75="L."] en aan het eind van : ''uitvoerVeld.setText(String.valueOf());'' [/quote:50b31b4d75] Tussen de haakjes van "valueOf()" dien je een waarde in te vullen die je in het TextVeld uitvoerVeld wilt laten zien. [quote:50b31b4d75="L."] en nu weet ik echt niet meer wat ik hieraan kan doen, misschien dat jullie me kunnen helepen?[/quote:50b31b4d75]
Link naar reactie
[u:ea696f8497]bij invoer van deze code:[/u:ea696f8497] Integer.parseInt(invoerVeld.getText()); if (getal %2 == 0) { //getal is even } else { //getal is oneven } if (getal %3 == 0) { //getal is deelbaar door 3 } else { //getal is niet deelbaar door 3 } uitvoerVeld.setText(String.valueOf()); [u:ea696f8497]meld ie dit:[/u:ea696f8497] Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(58): Undefined variable: getal if (getal %2 == 0) ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(66): Undefined variable: getal if (getal %3 == 0) ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(74): No method matching valueOf() found in class java.lang.String. uitvoerVeld.setText(String.valueOf()); ^ 3 errors Build Failed [u:ea696f8497]En wat ik dan nog niet begrijp is hoe je op het eind de Applet laat zeggen of het even/oneven en deelbaar is door 3[/u:ea696f8497]
Link naar reactie
if ((getal % 2) == 0) { //getal is even System.out.println("getal is even"); } else { //getal is oneven System.out.println("getal is oneven"); } if ((getal % 3) == 0) { //getal is deelbaar door 3 System.out.println("getal is deelbaar door 3"); } else { //getal is niet deelbaar door 3 System.out.println("getal is niet deelbaar door 3"); } [u:cc9c78df57] en bij deze code van h4xX0r geeft ie exact hetzelfde aan als wat ie bij de uitkomst hierboven(van 12.20 uur) aangeeft[/u:cc9c78df57]
Link naar reactie
[quote:52ba186a72="L."] [u:52ba186a72]meld ie dit:[/u:52ba186a72] [code:1:52ba186a72] Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(58): Undefined variable: getal if ((getal % 2) == 0) ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(66): Undefined variable: getal if ((getal % 3) == 0) ^ Error: C:\VisualCafeSE\bin\TempPrj0\Applet1.java(74): No method matching valueOf() found in class java.lang.String. uitvoerVeld.setText(String.valueOf()); ^ 3 errors Build Failed[/code:1:52ba186a72] [/quote:52ba186a72] [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=513615#513615]Lees nog een keer grondig m'n laatste twee regels commentaar...[/url] [quote:52ba186a72="L."] [u:52ba186a72]En wat ik dan nog niet begrijp is hoe je op het eind de Applet laat zeggen of het even/oneven en deelbaar is door 3[/u:52ba186a72][/quote:52ba186a72]
Link naar reactie
[quote:9d17c1a728="L."]En wat ik dan nog niet begrijp is hoe je op het eind de Applet laat zeggen of het even/oneven en deelbaar is door 3[/quote:9d17c1a728]Op het moment dat je weet of een getal deelbaar is door 2 of niet kun je de uitvoer op het scherm weergeven. Je kunt ook een variabele veranderen. Aan de hand van die variabele kun je aan het eind van het Applet zien of een getal al dan niet even danwel oneven was. Variabelen moet je wel defineren. Stel dat de invoer in een invoerVeld ingevoerd wordt, de even/onevent uitvoer naar 'evenOfNiet' gaan, en deler3/geen deler3 naar 'deler3' gaan. Het invoerveld is van type 'TextArea', de twee andere van het type 'Label'. Verder moet er waarschijnlijk nog een knop aanwezig zijn die het geheel uitrekend. Dan moet de code ongeveer zoiets worden:[code:1:9d17c1a728]Integer getal; getal=Integer.parseInt(invoerVeld.getText()) if (getal%2==0) then { //getal is even evenOfNiet.setText("Even"); } else { //getal is oneven evenOfNiet.setText("Oneven"); } if (getal%3==0) then { //getal is deelbaar door drie deler3.setText("Deelbaar door drie"); } else { //getal is niet deelbaat door drie deler3.setText("Niet deelbaar door drie"); }[/code:1:9d17c1a728]
Link naar reactie
hey thnx allemaal voor het helpen. hij doet het nu en dit is de code(als invoerveld een textarea en als uitvoerveld een label1 en een label2) int getal = Integer.parseInt(invoerVeld.getText()); if (getal %2 == 0) { //getal is even uitvoerVeld1.setText(String.valueOf("getal is even")); } else { //getal is oneven uitvoerVeld1.setText(String.valueOf("getal is oneven")); } if (getal %3 == 0) { //getal is deelbaar door 3 uitvoerVeld2.setText(String.valueOf("Getal is deelbaar door 3")); } else { //getal is niet deelbaar door 3 uitvoerVeld2.setText(String.valueOf("Getal is niet deelbaar door 3")); }
Link naar reactie
[quote:3b2c01f819="L."]hey thnx allemaal voor het helpen. hij doet het nu en dit is de code(als invoerveld een textarea en als uitvoerveld een label1 en een label2) [/quote:3b2c01f819] Dit is iets korter... [code:1:3b2c01f819] int getal = Integer.parseInt(invoerVeld.getText()); if (getal %2 == 0) { //getal is even uitvoerVeld1.setText("getal is even"); } else { //getal is oneven uitvoerVeld1.setText("getal is oneven"); } if (getal %3 == 0) { //getal is deelbaar door 3 uitvoerVeld2.setText("Getal is deelbaar door 3"); } else { //getal is niet deelbaar door 3 uitvoerVeld2.setText("Getal is niet deelbaar door 3"); }[/code:1:3b2c01f819]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...