Ga naar inhoud

EXCEL: grafiek met 2 lijnen met afwijkende x


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, hoe kan ik in Excel97 twee reeksen in 1 grafiek combineren met verschillende datums als x-waarden. Het lukt me tot nu toe alleen om een reeks goed afgebeeld te krijgen (lijngrafiek), de tweede lijn beeldt wel de y-waarden af maar dan met de x-en van de eerste reeks, zelfs als ik de celbereiken aanpas als ik de lijn aanklik. Voorbeeld van invoer: reeks 1: 1-1-2003,40;8-1-2003,41;17-1-2003,38 reeks 2: 2-1-2003,34;6-1-2003,38;20-1-2003,37 resultaat zou moeten zijn een grafiek van bijv. 1-1-2003 t/m 31-1-2003 met 2 lijnen met punten met verschillende x. Wie weet raad? Peter.
Link naar reactie
Als je bij het maken van de grafiek aangeeft wáár in het werkblad de x- en y-waarden van de 2 reeksen staan, dan worden die 2 lijnen netjes getekend. Excel zal eerst zelf voor de x-as een indeling kiezen met weergave van bepaalde datums, maar die indeling kun je aanpassen (een waarde op de x-as rechts aanklikken en kiezen voor "As opmaken"). Bij min- en maxwaarde vul je als datums 01-01-03 en 31-01-03 in (Excel maakt daar zelf numerieke waarden van, die hoef je dus niet te berekenen). Als primaire maateenheid geef je bv. 10 op en als secundaire 5 (naar eigen voorkeur aanpassen). Afhankelijk van de (mogelijke) y-waarden, ook de indeling van de y-as aanpassen. (Dit topic lijkt mij overigens meer in de Softwarerubriek thuis te horen).
Link naar reactie
OK, :evil: gaan we naar Anders-software, hopelijk wordt de vraag dan wat nauwkeuriger bekeken: ik kan nl. maar 1 reeks voor X-as aangeven, wijzig ik die dan in de andere, dan krijg ik de meetpunten met de x-en van de andere reeks. De x-waarden wijken dus af van elkaar terwijl de grafiek de y-waarden van de 2e reeks plaatst bij de x-waarden van de 1e reeks. Peter.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...